Rida in en ponny i dressyr?

hehästen

Trådstartare
Hej! Jag har fått äran att "rida in en ponny (6åring, född 2012) i dressyr" då han e inriden, han kan hoppa och man kan nästan sätta allt i ett Lc dressyr program. Men, nu ska jag mer lära honom allt inom dressyr, allt ifrån skänkelvikning till piruetter. Han e lättlärd och arbetsvillig. Har någon något tips om hur jag ska lära honom på bästa sätt så att han inte ska skadas för livet? (om någon har ett tips på hur man ska stärka galoppen så är det bara att säga också! )
 
Hej! Jag har fått äran att "rida in en ponny (6åring, född 2012) i dressyr" då han e inriden, han kan hoppa och man kan nästan sätta allt i ett Lc dressyr program. Men, nu ska jag mer lära honom allt inom dressyr, allt ifrån skänkelvikning till piruetter. Han e lättlärd och arbetsvillig. Har någon något tips om hur jag ska lära honom på bästa sätt så att han inte ska skadas för livet? (om någon har ett tips på hur man ska stärka galoppen så är det bara att säga också! )
I all ridning, oavsett gren, tycker jag det bästa sättet för att få en hållbar häst är att variera arbetet. Så även om du ska utbilda honom i dressyr, så behöver han uteritter, hoppning, tömkörning osv. Och förstås att rida för en bra tränare!
 
Förutom den fortsatta varierade träningen så skulle jag säga; en bra tränare som kan hjälpa er och guida er framåt genom utbildningen. Dressyrrörelserna är ju inte isolerade och lärs in som separata "trick" utan det är ett flöde där rörelser bygger på varandra och utvecklas efter det, samt efter styrka och utbildning. Så återigen - en tränare som hjälper er framåt ihop.
 
Hej! Jag har fått äran att "rida in en ponny (6åring, född 2012) i dressyr" då han e inriden, han kan hoppa och man kan nästan sätta allt i ett Lc dressyr program. Men, nu ska jag mer lära honom allt inom dressyr, allt ifrån skänkelvikning till piruetter. Han e lättlärd och arbetsvillig. Har någon något tips om hur jag ska lära honom på bästa sätt så att han inte ska skadas för livet? (om någon har ett tips på hur man ska stärka galoppen så är det bara att säga också! )
Kan du rida korrekta piruetter?
 
Tack för alla svar. Ja ja har en bra tränare som jag ridit för i alla år med alla mina hästar och hon hjälper mig såklart i ridningen. Men varje pass jag rider är ju inte för tränare och det är där jag ville har era tips. (Jag rider variation i min ridning på alla mina hästar)

Men om du inte vet så kanske du inte är riktigt passande för att skola en häst?
Grejen är att jag vill ha tips för att stärka hästens muskler och tips på vad jag inte ska göra och vad jag ska göra. Någon gång måste vara min första gång. Och till första gången vill jag ha hjälp utav någon som kan dethär och jag tänkte att det kanske fanns någon här som kunde. Tack ändå att du svara på mitt forum!
 
Som framgår i mitt senaste inlägg, har ni några övningar/tips som stärker musklerna då han inte har dem
 
Om du rider för en tränare är det så mycket bättre att du frågar hen om tips på vad du ska göra hemma för att stärka hästen. Både för att hen ser er som ekipage men också för att hen vet på vilken nivå du/ni är och kan ge er rätt typ av tips med rätt utgångspunkt.

Allmänt stärkande är annars långa skrittpass i energisk skritt i rätt form. Gå över bommar (gärna lätt upphöjda och förhand) och att klättra i backar.
 
Tack för alla svar. Ja ja har en bra tränare som jag ridit för i alla år med alla mina hästar och hon hjälper mig såklart i ridningen. Men varje pass jag rider är ju inte för tränare och det är där jag ville har era tips. (Jag rider variation i min ridning på alla mina hästar)
Gör upp en plan med tränaren, den kan säkerligen ge mer konkreta tips som är passande mer för er som ekipage. Tränaren har säkert en hel del idéer om hur du kan lägga upp träningspassen under veckan.

Tycker du inte tränaren räcker till så var inte rädd för att byta tränare tills du hittar någon som kan ta er framåt som ekipage. Ser alldeles för många som rider för lång tid för tränare som inte tar dom framåt och det är bara slöseri med pengar.
 
Hej, ja jag har en bra tränare som framgår i tidigare inlägg, men jag tänkte mer om de fanns någon som kunde en bra övning för att stärka musklerna, stretscha eller något liknande.
 
Hej, ja jag har en bra tränare som framgår i tidigare inlägg, men jag tänkte mer om de fanns någon som kunde en bra övning för att stärka musklerna, stretscha eller något liknande.

Kanske låter hårt men om du inte vet hur man stärker musklerna och stretchar så är du kanske inte rätt person att utbilda en häst?

Det krävs ganska mycket för att kunna rida korrekta skolor och piruetter etc. Kan man det så har man i regel koll på vad man/hästen behöver träna på och hur man ska komma dit :) Prata med din tränare som kan se er live.
 
Kanske låter hårt men om du inte vet hur man stärker musklerna och stretchar så är du kanske inte rätt person att utbilda en häst?

Det krävs ganska mycket för att kunna rida korrekta skolor och piruetter etc. Kan man det så har man i regel koll på vad man/hästen behöver träna på och hur man ska komma dit :) Prata med din tränare som kan se er live.

hej! ja visst kan de låta som att jag inte vet hur man stärker en häst, men de kan jag liva dig att jag vet. Var kanske lite otydlig, menade mer att jag mest ridit dressyrhästar, ofta nästan färdigutbildade dressyrhästar, så har de ofta haft de mesta av "grund" musklerna för dressyr, tillskillnad från bambi då(hästen jag omskolar). Så de jag frågade efter, eller det jag menade, var att de kanske finns ngn övning som är bra för just dressyr, som andra dressyr ryttare gör som jag kanske aldrig hört talas om. Själv tränar jag mycket serpentiner då jag tycker det är en bra basic lvning tex. tack ändå
 
hej! ja visst kan de låta som att jag inte vet hur man stärker en häst, men de kan jag liva dig att jag vet. Var kanske lite otydlig, menade mer att jag mest ridit dressyrhästar, ofta nästan färdigutbildade dressyrhästar, så har de ofta haft de mesta av "grund" musklerna för dressyr, tillskillnad från bambi då(hästen jag omskolar). Så de jag frågade efter, eller det jag menade, var att de kanske finns ngn övning som är bra för just dressyr, som andra dressyr ryttare gör som jag kanske aldrig hört talas om. Själv tränar jag mycket serpentiner då jag tycker det är en bra basic lvning tex. tack ändå
Det handlar inte bara om vilka rörelser man rider utan hur man rider dem. En nybörjare rider serpentiner för att lära sig styra. Man kan använda dem för att lösgöra hästen, träna övergångar, ställa och böja hästen osv.

För att avancera i dressyr behöver du stärka hästen, jobba med rakriktning, lösgörande och när hästen är redo samla den. Det är helt omöjligt att ge rimliga tips utan att veta var du är. Det blir exempelvis helt fel om jag råder dig att träna skänkelvikning i trav om hästen inte vet vad sidförande hjälper är.

Det du alltid kan göra för att stärka hästen är att skritta mycket ute i terräng och klättra. Tänk på att hela tiden göra olika saker och harva inte i samma tempo varv efter var. Gör halvhalter (be tränaren hjälpa här om du inte vet hur), öka några steg, minska tempot, bytt gångart, lägg in sidvärtsrörelser (om du vet hur), gör halt osv. Men som övriga skriver, det du behöver är en tränare, frågar man hur man lär in dressy så är man på en nivå där man behöver vägledning.
 
Det handlar inte bara om vilka rörelser man rider utan hur man rider dem. En nybörjare rider serpentiner för att lära sig styra. Man kan använda dem för att lösgöra hästen, träna övergångar, ställa och böja hästen osv.

För att avancera i dressyr behöver du stärka hästen, jobba med rakriktning, lösgörande och när hästen är redo samla den. Det är helt omöjligt att ge rimliga tips utan att veta var du är. Det blir exempelvis helt fel om jag råder dig att träna skänkelvikning i trav om hästen inte vet vad sidförande hjälper är.

Det du alltid kan göra för att stärka hästen är att skritta mycket ute i terräng och klättra. Tänk på att hela tiden göra olika saker och harva inte i samma tempo varv efter var. Gör halvhalter (be tränaren hjälpa här om du inte vet hur), öka några steg, minska tempot, bytt gångart, lägg in sidvärtsrörelser (om du vet hur), gör halt osv. Men som övriga skriver, det du behöver är en tränare, frågar man hur man lär in dressy så är man på en nivå där man behöver vägledning.
tack så mycket!!
 
Läs ett par bra böcker om hästens utbildning!

”Dressyr med Kyra” är inte så dum. Äldre böcker som ”unghästen” och ”cavaletti” av R.Klimke tycker jag är helt ok. Hippson har många artiklar.

En sexårig ponny är fortfarande unghäst och ska grundutbildas.
Skaffa dig ett ”system/utbildningsskala” tillsammans med din tränare (det finns några olika) och håll dig konsekvent till det. Ett signalsystem (dina hjälper och sits) och en utbildningsskala. Den vanligaste är: takt, lösgjordhet, stöd, schvung, rakriktning, samling. Variera träningen.

Ha inte för bråttom. Läs så många böcker du kan komma över, begrunda och träna även dig själv.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp