Rida in en travare

Oliven

Trådstartare
Jag ska eventuellt rida in en travare i sommar. Han har gått på trav, men där har det inte gått så värst bra.. Han har varit ganska bråkig att köra, är det någon som ridit in en travare med samma problem? Just bråkig vid körning. Har det uppstått något speciellt problem som kan vara kopplat till det eller har det inte märkts av?
Kan tillägga att han har stått ganska länge.
 
Sv: Rida in en travare

Har inte erfarenhet av det du frågar efter...
Men jag vill varna dig för att lyssna på de som säger att...:
"det är bara att hoppa upp"....på travare. De kan kräva minst lika mkt arbete och förberedelser som en unghäst. Det skiljer sig ofta ganska mycket i olika fall.

// M
 
Sv: Rida in en travare

Jag har ridit in en travare innan, han var precis en sådan som man bara hoppade upp på och gav sig iväg.. Men jag har planerat att ta det väldigt lugnt med den här travaren, just för att jag vet att den har varit stökig vid körning, så jag vill förbereda den väl på vad som kommer att hända.
 
Sv: Rida in en travare

Det vet jag inte riktigt.. Men av 7 starter så har han blivit struken pga oregerlighet i 6 st.
 
Sv: Rida in en travare

Nu vet ju inte jag vad ni redan gjort, men jag skulle nog ha kollat hästen först och främst så att man kan utesluta att den inte har ont någonstans. Har ingen erfarenhet av just inridning av så pass stökiga travare tyvärr, men samtliga jag kommit i kontakt med som stegrat och haft sig på banan etc. har haft besvär i någon del av kroppen. Det måste ju inte vara så i det här fallet, men det är en bra utgångspunkt att kunna utesluta smärta.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida in en travare

Okej.

Hästen är min kompis pappas häst, och det är inte alls säkert att jag får lov att låna den på foder, men jag hoppas på det. Har bara träffat hästen ett fåtal gånger, klappat den i box och hage, och även pysslat lite med den i stallet. Den verkar snäll vid hantering (vet ej hur det är med skoning/verknign eller lastning).
 
Sv: Rida in en travare

håller med tidigare, kolla upp hästen först! oftast sitter där problem på travarna, vissa är tyvärr dåliga på att kolla upp sina hästar. Har själv jobbat med trav och ridit in flera bråkstakar. Vill helst ha kört dom själv innan, så man vet exakt vad problemet är och har en aning om hur man ska lösa det. Kan ju va så enkelt att hästen inte klarar loppsituationen, då blir det ju inga problem med ridningen.
Dom flesta travare ÄR väldigt snälla att rida in, då dom är uppfostrade till att acceptera allt man gör och vana vid allt möjligt konstigt. Dessutom går dom ju att styra och bromsa/driva med rösten. Ska man dock ha den till ridhäst kräver det ju trots det en lång och noggrann inridning, tänk på att hästen inte har varken balans eller muskler till att bära dig! De bråkhästar jag ridit in har haft olika problem och därför visat olika symtom.
* nervös och bakskygg (dock red jag inte in honom, utan ridtränade honom när han varit riden ca 5 ggr)- kunde ej stå stilla, sprang i full fart och man var tvungen att ha grym kroppskontroll (är numera min egen häst, den största utmaning jag nånsin haft :love: )
* Sken- och slagbenägen- skötte sig bra, trots att han var en :devil: i vagn (gick alltid med skarp käk och slaggjord), stack en gång med mig, men var inga större problem att rida in.
* arg pissemärr med stegrings-benägenheter och utan skritt- fick en liten bockserie mot min bil (hade naturligtvis en stark kille som höll i), men sen skötte hon sig, så länge man inte pressade henne. hennes ursprungsproblem var spänningar i i princip alla muskler i kroppen... :crazy:
* valack utan styrning, allmän virrpanna- skötte sig bra, dock hade vi en del disskussioner när det inte gick att styra...
Tycker att en positiv sak med travarna är att dom ofta är för stela för att bocka/snurra :D :rofl: ;)
Som sagt, ta reda på det exakta problemet, kolla upp hästens hälsostatus och fundera sen!
 
Sv: Rida in en travare

Själva inridningen kan jag nog inte ge så mycket råd om men när ni väl börjar rida måste du låta allt ta sin tid och låta honom bygga upp ett förtroende för dig.
Se till att inte gå för fort framåt utan låt det ta tid så att hästen hinner vänja sig, det är trots allt en väldigt stor förändring för den.
Det är viktigt att du inte gör det för svårt för h*n i början, utan låt allt som sagt ta sin tid så att han förstår vad du menar. Kom ihåg att ge massor av beröm!

Att rida in en travare är ingen direkt dans på rosor, det kräver massor av tid och arbete men enligt mina erfarenheter har det alltid varit värt "besväret".
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 948
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Lutten
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp