Bukefalos 28 år!

Rida in en travare.

L

Lantlolla

Hejsan, jag behöver sååå hemskt mycket råd just nu.
Det är så att jag har fått ett erbjudande om ett varmblodssto på 8 år att köpa henne. Frågade aldrig om priset, vet inte ritkgit vad jagh tänkte på.
Ägaren berättade dock att hon va framåt och orädd och gör helst allt för att vara människor till lags. (kanske något man säger om de flesta hästar som inte flyger i luften för inget). Jag va väl egentligen mest intresserad av att ha en häst som iaf blivit inriden i skritt o trav, men denna hästen är inte inriden alls.
för mig är det viktigt att en häst kan stå ensam några timmar (om man rider den andra hästen) utan att få panik (mitt halvblod hoppar över om han är själv ute).

Jag funderar lite på om jag skulle klara av att få henne sadelvan och inriden grunderna med hjälp utav personer som ridit in andra hästar själva, alltså hästkunniga personer.

Jag funderar på att kolla med honom om jag kan ha stoet på prov under sommar perioden, så jag hinner lära känna henne osv, för jag personligen vill inte ta ett för hastigt beslut.

Sen frågade jag om hon hade några skador eller liknande (tur man kom ihåg något att fråga), han berättade att hon som treåring hade haft en hovbensfraktur, men att denna skulle vara helt läkt. Är det något som kan åter komma ?

Hon har nu tävlat och tränat trav, men stoet söker nya utmaningar dåp hon tröttnat lite på travet.

Hjälp mig lite med idéer, vågar jag ta mig an henne och se vad som händer ?
 
Sv: Rida in en travare.

Hejsan!
Jag har 2 varmblod som vi ridit in själva, har även skolat om ett par andra fd travare. Det du ska fråga säljaren om är hur längesedan dom tog hästen ifrån travbanan, oftast behöver dom ½-1 år för att stressa av innan man börjar jobba med hästen. Sen är det ett stort plus om du kan se hur den galopperar i hagen, tyvärr så galopperar inte alla travare ordentligt med bakbenen och det blir tråkigt i längden, (helt beroende på vad du ska ha hästen till också). Men det finns många plus också de är ofta hanterade från tidig ålder, har åkt transport mkt och väldigt goa att umgås med. Jag rider själva LA-MsV dressyr på en av våra och stoet är under utbildning, hoppar, har varit på terrängbanan, distans o vi kör även med dom. Det är mkt jobb men är man bara beredd på det så kör... Jag skulle inte kunna hitta någon bättre häst än dom 2 jag har idag./Lycka till
(Hjälper även till att skola om "travare")
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida in en travare.

Med sunt förnuft och viljan att lära kommer man långt. Pratat med olika männiksor, se dem gärna jobba själva med unga hästar. Känn vad du tycker låter vettigt och vad du inte ser logiken i, vilken metod tror du kommer passa dig? Stressa inte och ha folk omkring dig så går det ganska lätt! (Har ridit in ett par själv och hjälpt till med ännu fler).
 
Sv: Rida in en travare.

Jag frågade ju lite.. man känner ju sig lite smart som kommer på att man ska fråga något (haha).
Hon va inte rädd för lastning gick in ätt, inte rädd för trafik eller liknande.
Hon har ju tävlat lite inte ås mycket, men hon verkade inte så stressad. Tror att han tog av henne från banan förra säsongen, men han kör ju henne nu o tränar för att hon skall hållas igång.

Alltså jag är så sugen på att ta emot henne, men eftersom jag redan har en häst så vet jag inte om jag kommer hitta plats till henne och ha råd med henne.
Kanske man bygga ett litet eget stallet o sen se om grannarnas hästar fortf kan gå med mina.. jag är så osäker.
Men vore de fel och säga till honom at tjag vill ha henne ifrån den period där de kn gå ute dygnet runt, för att testa på ?
Se om vi passar?

Jag håller på själv lite med grannens häst, hon är hm.. rädd för allt, och igår va vi ute på vägen o gick, sen gick vi hem o gick över bommar och hon o jag, kände jag iaf att vi kom jätteångt o detta va första gången vi va ute själva.
Jag kände att hon litade på mig.
Så mycket förtroende jag ska bygga va ? Jag vetju inte hur denna häst ser ut eller liknande, men jaghar ju en extra sadel som jag egentligen skall sälja, kanske ska behålla den och se vad som händer ?

*nervös*
 
Sv: Rida in en travare.

Jag tror att vem som helst kan ge en häst ett bra hem, och det är ju det som är viktigast. Men det krävs en hel del kunskap för att rida in en travare på ett bra sätt. Anser jag.

Jag hade själv inte ens fyllt 15 år när jag fick min travare. Hade "ridit in" en ponny men inte utbildat längre än basic.

Men när det handlar om att utbilda en häst så är det en sak. Men att lära om en häst är en helt annan sak.
Ffa när det handlar om en häst som har sämre fysiska möjligheter än en annan häst.
En travare som är 8 år och aldrig har ridits har fysiskt växt klart och utvecklats för att passa det som hästen avänts till fram tills nu. När hästen är ung är den mkt mer formbar. Ju äldre den blir desto svårare blir det för muskler och skelett att anpassa sig och har den då använts på ett annat sätt än vad man nu har tänkt sig så innebär det att hästen är felmusklad för det ändamålet man önskat. Så man ska veta att det är nästan detsamma som att skaffa sig en 8-årig felmusklad häst.

Sen behöver det inte innebära att hästen inte kommer att vara ridbar. Absolut inte. Men det kanske kräver mer tid och mer kunskap att utbilda en sån häst. Jag själv hade stora problem med ffa att hitta en tränare till mig och min häst efter som att det kräver viss kunskap utöver den utbildning som en tränare ofta har.

Att "rida in" en häst är eg inte så svårt i regel. Att lära den svänga och byta gångart är ingen konst. Det som kan vara svårare är att bygga upp dem fysiskt.

Jag själv hade inte den kunskapen som krävdes. Men genom att vara lyhörd för min häst, aldrig tvinga honom till något och tagit reda på mycket fakta under tiden så lärde jag mig en hel del. Många många många misstag och lite kloka ord från människor ikring. Idag har jag en jättefin häst som, trots felmuskling (sned i ryggen) och många problem i följd av det, har ett fantastiskt steg, är mjuk och fin i kroppen, och gärna jobbar på ridbanan. Även om vi har långt kvar i arbetet.

Man måste ha tiden, orken och lusten att engagera sig och lyssna. Ta det lungt och anpassa sig efter hästen. För man kan som sagt inte ens förlita sig på att en vanlig hederlig tränare vet riktigt hur man går tillväga med en sån här häst. Jag anser också att skaffar man sig en häst, ffa om man skaffar sig en travare, så bör man be en mycket kunnig ryggvet. och tandläkare se igenom hästen.

Jag tror absolut att du kan ta hem henne och ha henne på prov över sommaren. Nu tar det iof längre tid än så oftast att komma in på de mer avancerade delarna men känner du i slutet av sommaren att du tror att du har möjligheten och lusten så kan du ju göra det. Du kan ju iaf börja med att få henne att välja en låg form under ridning. Det gick väldigt fort för min häst att komma på att lågt huvud = beröm. Och efter som att mitt sätt att lära ut var baserat på pos förstärkning så var det lätt som en plätt för oss. ;) Och det har varit en stor fördel för oss för redan från början så visste han ju då att ryttare på ryggen betyder låg form.
 
Sv: Rida in en travare.

Hej!
Har den gått på travet osv..så är det nog inga problem att rida in..
När jag ahde praktik i travstall *längesen* så fick vi möjligheten att rida en travare som var inkörd men inte inriden..Tokiga som man var på den tiden haha..så hoppade vi bara upp och en ledde i början , använde rösten mkt med skänkel fattade nästan på en gång vad skänkeln betydde...Oftast är ju travhästar vana att h div grejer på sej.. sele osv.. sadel är nästan ingen skillnad, har hört många ex att det bara var att hoppa upp..sen är det ju självklart mkt jobb som återstår..men så är det ju med alla hästar...
Lycka till ! Hur du än gör!!!:bump: :bump:
 
Sv: Rida in en travare.

Hejsan, ägaren berättade ju att hon va tävlad i trav, men väldigt villig till att liksom lära sig. Hon va öppen för förslag.
Och som det lät på honom verkade de som om hästen sökte nya utmaningar då det va för att hon tröttnat på banan som han ville hon skulle säljas.
Jag tror jag ska ringa upp honom im,orgon när jag ridit. Vill veta vadhan vill ha för henne o om jag kan ha henne på prov under sommaren då för mig iaf är det ett skitstort beslut att skaffa häst.

Mer tips ?
Detta blir den första oinridna hästen för mig, så i grund o botten är det väl att visa ÖVERtydligt med skänklar o tyglar, vad det är man vill att hästen ska göra ? Kanske i longerlina första gångerna man sitter upp o går runt lite ?.

Tänkte på de ni skrev om att ni bara hoppade upp. Ni använde est tyglarna o visade de ? Kan de inte bli en lite skräk med fötterna som hänger vid sidan om ? Det är ju lite ovanligt menar alla seldon sitter ju fast ? Alltså jag hoppas jag kan komma en bit på vägen även om jag inte behåller henne så kanske jag själv får veta vad de är jag vill ha ut mer utav hästar egentligen ?
 
Sv: Rida in en travare.

Red in vår travare förra sommaren. Då var hon 6 år. Lade på henne sadeln och hängde en stund på henne. Hoppade sedan upp och red ut en liten runda med ledare. Efter den gången har det inte varit några problem. Hon lärde sig vad skänklarna betydde efter hand. I början fick man smacka när hon skulle gå framåt. Idag rider jag henne ibland, tycker det är bra för henne att variera sig så hon inte bara blir körd. Det roliga är att bakom vagn är hon otroligt het och har bara springa fort i huvudet. Lite väl bra ibland. Men i ridningen är hon väldigt lugn. Visst hon tycker fortfarande om att springa men hon blir aldrig het. Hon är en av de trevligaste hästar jag känner att rida ut på i skogen. pigg men lydig. Fast om man skulle skola om henne till ridhäst så är det ju en hel del jobb. Numera efter ett år kan hon böja sig i halsen på en volt utan att hela hästen ramlar in. Men hon är ju tävlingshäst i trav för tillfället och inte min dressyrhäst så det gör inte så mycket :)
 
Sv: Rida in en travare.

Hej igen!!!

Det första du bör göra är ju att longera henne några gånger med sadeln på...(Hon är ju van selen så sadeln är säkert inget problem.)

När vi red henne i början så hoppade vi inte upp på henne, utan satt upp med hjälp från en annan eller pall (minns ej ricktigt)
Du ska inte lägga an skänklarna för mkt i början då det kan verka skrämmande..utan bara låta dem ligga stilla emot..Var noga med att hästen lyssnar å dej och inte den som leder..Använd "RÖSTEN" (många glömmer det) Travhästar lyssnar otroligt mkt på rösten eftersom de som är inkörda..vilket underlättar..Smacka när hästen ska gå framåt och lägg samtidigt an skänkeln mjukt..beröm när hästen går framåt, gör halt och prova några gånger samma sak smacka och driv lätt .. Dvs start och broms..
Tillslut efter några gånger kommer du bara att kunna använda "endast" skänkeln då hon förknippar den med att gå framåt och duy behöver inte längre smacka för att hon ska gå..:)
Använd gärna olika smackningar för skritt o trav eller ord, använd dem likadant vid longeringen,, rösten underlättar sååå mkt när man lär in om de vet vad olika saker betyder..
En annan sak , ha en mkt hästvan person med som kan leda er i början..stå i fältsits i början i traven..
Ja det blev lite att tänka på, iallafall hur vi gjorde... Lycka till om du nu tar henne...:)
Du måste bara skriva här o berätta hur det går sen *nyfiken*
;)
 
Sv: Rida in en travare.

Man kan ju börja med att utgå från vad hästen redan kan. I regel kan travhästar att smackning betyder framåt. Kombinera det med skänkeln. Först båda samtidigt ett tag, sen börjar du med skänkeln och bibehåller trycket, smacka om hästen inte reagerar och släpp trycket (eftergift) när hästen rör sig framåt minsta lilla.

Jag tränade allt ute i början, alltså inte på banan. Allt för att göra det så intressant som möjligt hela tiden. Jag ville att min häst skulle vara intresserad och engagerad. Han skulle tycka att det var roligt och enkelt att ridas.

Nyckeln till en samarbetsvillig häst är att aldrig låta hästen misslyckas. Att få allt att verka enkelt och att alltid bara be om sånt som hästen lyckas med utan större ansträgning till en början. Genom att göra det blir ridningen någonting som stärker hästens självförtroende och även förtroende till dig och dina krav. Om hästen är van vid att det du ber om alltid är enkelt så kommer den att klara av större utmaningar senare.

Sen är det viktigt att inte koncentrera sig på för många saker i början. Se till att börja göra ridningen till ett nöje bara. Ha roligt och njut tillsammans. Ägna bara tid åt ett par saker, som skänkel och en avslappnad form.

En avslappnad form är inte svår alls att hitta ens med en travare. Sålänge du är tydlig med vad det är du vill. Du kan börja från marklen vilket jag skulle rekomendera. Lite AR-filosofi mitt i allt. ;) Att få hästen att sänga huvudet är väldigt avslappnande för den och underlättar dessutom när man sen vill hitta en bärande form.
När man rider är det i regel en ganska enkel procedur. Skritta är oftast lättast att göra för om man står still kan hästen börja vända runt och det blir gärna fel och svårt för den att förstå. Men man gör som man vill. Det jag gjorde sen var helt enkelt att ta tygeln nära hästens huvud och dra ner huvudet en bit - beröm och släpp! Upprepa under ridturen. Hästen kommer säkert inte vilja sänka speciellt mycket till en början vilket är helt ok! Den måste först känna att det är positivt det ni gör, sen kommer den att bjuda mer. Låt det ske i den takt hästen väljer. Säg inte nej och sitt inte och dra för länge. Låt hästen hellre ta ner huvudet för lite.

Grejen med detta är 1. Att det du ber om är en enkel sak. Att det är enkelt för hästen att lyckas. 2. Att krav/tryck leder till något positivt - beröm. 3. Att hästen ska bli avslappnad och höja ryggen på ett naturligt sätt.

Den behöver inte gå med sänkt huvud utan bara tills du berämmer, vilket i början bör vara nästan på en gång.


Som sagt, positiv och enkel träning. Fokusera på att ha roligt.
 
Sv: Rida in en travare.

Det är sällan svårt att få en travare sadeltam, det brukar som några har påpekat i princip bara vara att "slänga" sig upp. Travarna är vana vid mycket utrustning och att det händer överranskande saker varför detta inte brukar vara ngt problem. Se bara till att resa upp överlivet försiktigt när du sitter upp första gången, om det finns ngn tendens till bakskygghet brukar det visa sig i det momentet!

Håller med om att rösten är oumbärligt hjälpmedel, inte bara vid inridning av travare men inte minst då. Det brukar inte vara ngt problem att få hästen att förstå vad du vill ens de första uppsuttna gångerna, eftersom travarna ofta är väldigt måna om att vara till lags och i allmänhet gör allt för att lyckas med detta. Efter hand lär sig hästen att koppla ihop de hjälper du väljer att använda med vad du vill få den att göra.

Själv föredrar jag att komma ut i skogen med den oinridna hästen så snart som möjligt. Dels för att det erbjuder en avslappnad och för travaren ofta lite ny miljö, dels för att redan från början markera skillnad i sätt att arbeta. I skogen är man tvungen att böja sig runt träd, lyfta på benen över rötter och stenar och rent allmänt hålla lite bättre ordning på benen och bära sig lite bättre än vad man behöver på slät väg/ridbanan.:)

Håller med om att arbetet på ridbanan (om det är dit man syftar) med fördel kan påbörjas i longerlina, inte minst för att lära in och befästa röstkommandon.

Jag har sadeltämjt mer än 30 travare och ridit in ca 10 st, min egen gör galoppombyten och trampar. Det man får vara beredd på är att det tar längre tid än med en häst som avlats fram för att bära ngn på ryggen, mest pga rent fysiska orsaker. Ingenting (utom direkta avvikelser från det normala, men det gäller ju alla hästar!) är omöjligt bara man har tålamod! En trevlig häst att rida i skog och mark får du oftast med relativt liten arbetsinsats!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Elo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp