Rida in själv eller lämna iväg?

Smurfoff

Trådstartare
Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll att hantera men blir lite spänd vid uppsittning. Hade ni tagit hem henne och börjat lära känna hästen först eller skickat iväg henne på inridning 1-2 mån och sen tagit hem henne och jobbat därifrån? Jag har inte ridit på några år och har "ridit in" skogshästar utomlands, man hoppade typ upp och red med på en tur. Men är lite ringrostig idag. Är de svårare att rida in en äldre häst? Vad ska man tänka på? Hon är mycket longerad, tömkörd men mest gått i hagen. Jag har inga tävlingsambitioner men vill ha en hållbar häst. Rida i skog och mark och ett pass på banan ibland. Vill hon ska få en bra grund. Planen är även att testa på western. Är ett arabiskt fullblod.
 
Jag hade tagit hem hästen, lärt känna den, jobbat mycket från marken, tömkört ut i skogen osv och eventuellt ridit i skritt och jobbat med uppsittningen om jag kände mig bekväm med det. Därefter hade jag skickat iväg hästen på träning alt tagit hem en tränare som hjälpt oss på hemmaplan.
 
8-åring som "blir spänd vid uppsittning" och knappt är riden känns som en STOR röd flagga för mig.... Vad ska du ha hästen till? Är du beredd på att den kanske inte alls kommer funka som ridhäst?

Med mindre du har erfarenhet av problemhästar så skulle jag skicka iväg den direkt, men var extremt noggran med vem som ska rida in den och att personen har erfarenhet med just den här typen av problem (och helst av araber i synnerhet).
 
Varför är den inte inriden?
Tiden har inte funnits helt enkelt. Då ägaren har flera hästar och de skulle tas föl men de blev inte så. Men hästen är som sagt väldigt mycket arbetad från marken och snäll och trevlig att ha att göra med. Vi ska jobba med henne nu i helgen longera sitta på osv och se hur hon är.
 
Jag skulle nog välja att lära känna hästen mer själv först, för att få en uppfattning om hur svår den är. Är det en lite knepig häst kan det sluta med att man betalar någon en massa pengar och sen ändå får en häst som inte går att rida.

Tycker det är så svårt att lämna bort för inridning.
 
Vad ska jag undersöka när jag träffar henne igen? Vi ska longera med sadel träns prova hänga och sitta upp för att se hur hon är med ryttare på ryggen. Något speciellt ni mer hade provat med hästen?
 
Vad ska jag undersöka när jag träffar henne igen? Vi ska longera med sadel träns prova hänga och sitta upp för att se hur hon är med ryttare på ryggen. Något speciellt ni mer hade provat med hästen?

Oooff, sitt inte upp. Be ägaren sitta upp istället, ta inte risken. Surt att bli skadad på en provridning.

Jag hade bett ägaren visa vars kunskapsläget ligger på hästen när ägaren hanterar, sen om du fortfarande är intresserad testa leda själv, longera själv, gå iväg på en promenad tillsammans.

Men allmänt hade jag nog sagt, köp en välfungerande skogsmulle. Köp en färdig häst. Jag har själv dragit på mig flera projekt för att plånboken styrde över vettet 😅. Såhär i efterhand hade jag kunnat bespara mig själv dom skadorna och smärtminnena genom att spara ihop lite mer pengar först. Visst lärde jag mig massvis, men det hade kunnat gå riktigt illa helt i onödan.

Ny/återvändare på egen häst = skaffa inte en häst som är "ny" själv. Skaffa en erfaren en, som kan lära dig saker istället för tvärtom.
 
Oooff, sitt inte upp. Be ägaren sitta upp istället, ta inte risken. Surt att bli skadad på en provridning.

Jag hade bett ägaren visa vars kunskapsläget ligger på hästen när ägaren hanterar, sen om du fortfarande är intresserad testa leda själv, longera själv, gå iväg på en promenad tillsammans.

Men allmänt hade jag nog sagt, köp en välfungerande skogsmulle. Köp en färdig häst. Jag har själv dragit på mig flera projekt för att plånboken styrde över vettet 😅. Såhär i efterhand hade jag kunnat bespara mig själv dom skadorna och smärtminnena genom att spara ihop lite mer pengar först. Visst lärde jag mig massvis, men det hade kunnat gå riktigt illa helt i onödan.

Ny/återvändare på egen häst = skaffa inte en häst som är "ny" själv. Skaffa en erfaren en, som kan lära dig saker istället för tvärtom.
Ägaren kan ej sitta på hästen då.hon är sjuk/skadad. Så därav hästen inte hunnit bli inriden då hon tagit hjälp av stall tjejer som har suttit men hon har bara vågat leda i skritt då de inte är erfarna. Kommer ha hästen på foder först sen köp om allt känns rätt. Är verkligen denna typ av häst jag letat efter. Hoppas bara att det inte är för stor utmaning och vi kan växa tillsammans. Hon älskar att arbeta och vill inte bara gå i hagen som hon gör nu
 
Ägaren kan ej sitta på hästen då.hon är sjuk/skadad. Så därav hästen inte hunnit bli inriden då hon tagit hjälp av stall tjejer som har suttit men hon har bara vågat leda i skritt då de inte är erfarna. Kommer ha hästen på foder först sen köp om allt känns rätt. Är verkligen denna typ av häst jag letat efter. Hoppas bara att det inte är för stor utmaning och vi kan växa tillsammans. Hon älskar att arbeta och vill inte bara gå i hagen som hon gör nu

Det där är ju en klassiker, jag har till och med provat exakt det scenariot fast med en arabvalack - tack och lov skrev vi in prövotid i kontraktet. Det finns trevliga inridna araber också. Låt någon annan som har erfarenhet av att rida in äldre hästar ta det projektet.

Hästen jag lämnade tillbaks hamnade sen hos ett "hem för oönskade hästar". Ingen ville köpa han, pga för svår. Han hade det bra i det hem han fick (jag hälsade på en gång), men en enkel ridhäst blev han aldrig.

Om hästen du är sugen på är trevlig och lätthanterad i övrigt, boka absolut in henne på inridning hos någon med bra recensioner. Så får ni börja ert nya liv med lite utbildning i bagaget.
 
Ägaren kan ej sitta på hästen då.hon är sjuk/skadad. Så därav hästen inte hunnit bli inriden då hon tagit hjälp av stall tjejer som har suttit men hon har bara vågat leda i skritt då de inte är erfarna. Kommer ha hästen på foder först sen köp om allt känns rätt. Är verkligen denna typ av häst jag letat efter. Hoppas bara att det inte är för stor utmaning och vi kan växa tillsammans. Hon älskar att arbeta och vill inte bara gå i hagen som hon gör nu
Om detta inte är en person du verkligen känner men någon som skall sälja en häst så ta det med en nypa salt. Folk säger många saker som inte stämmer, det är väldigt bra att vara skeptisk! För annars så står man där med massor problem och kanske blir skadat.

Visst kan folk bli skadade men det där låter lite konstigt.

Sen ett annat tips - stirra dig inte blind på första bästa hästen.
 
Ägaren kan ej sitta på hästen då.hon är sjuk/skadad. Så därav hästen inte hunnit bli inriden då hon tagit hjälp av stall tjejer som har suttit men hon har bara vågat leda i skritt då de inte är erfarna. Kommer ha hästen på foder först sen köp om allt känns rätt. Är verkligen denna typ av häst jag letat efter. Hoppas bara att det inte är för stor utmaning och vi kan växa tillsammans. Hon älskar att arbeta och vill inte bara gå i hagen som hon gör nu
Jag tycker det ringer varningsklockor lång väg. Hade aldrig köpt om de inte kan visa den riden. Det finns många trevliga, inridna hästar att välja på.
 
Är en väldigt fin häst som jag kommer få låna på obestämd tid och köpa om allt känns rätt. De vill bara att hästen ska bli aktiverad och få de bra. För hon är för fin att bara gå i en hage. Har superfint temperament. Väldigt kontakt sökande och älskar bli ompysslad.
 
Jag tycker det ringer varningsklockor lång väg. Hade aldrig köpt om de inte kan visa den riden. Det finns många trevliga, inridna hästar att välja på.
Letar man arab så är det faktiskt ganska så svårt att hitta. Inridna araber säljs sällan. Vill man ha ett sto som är lite större och inriden så finns det just nu 0 sådana araber på hästnet.
 
Letar man arab så är det faktiskt ganska så svårt att hitta. Inridna araber säljs sällan. Vill man ha ett sto som är lite större och inriden så finns det just nu 0 sådana araber på hästnet.
Precis min tanke letade inte ens häst nu och denna dök upp. Ser bara möjligheterna med denna fina häst. Och som sagt kommer ta hjälp. Men jag har ridit oinridna araber förr är mer bara man är lite ringrostig nu. Så vill ha förarbetet klart hos en inredare sen fortsätta själv
 
Letar man arab så är det faktiskt ganska så svårt att hitta. Inridna araber säljs sällan. Vill man ha ett sto som är lite större och inriden så finns det just nu 0 sådana araber på hästnet.
Jag förstod inte att det tvunget skulle vara en arab.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 802
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp