Rida in själv eller lämna iväg?

Om du känner för att ta över fodervärdskapet är det väl inte svårare än att du gör det. Men se till att ha ett bra kontrakt som reglerar vad som händer om hästen trots allt får ett fånganfall (vem betalar veterinärkostnader vad gör ni om hästen måste avlivas, vem betalar?) och se till att du får någon form av uppsägningsmöjlighet så du inte blir stående med en sjuk häst (eller om något händer så att du inte kan ha den kvar) och du inte får lämna tillbaka.

Att få in en klausul om att du har förköpsrätt till ett visst pris är väl bra. Du har ju ingen skyldighet att köpa loss hästen sen om du inte vill det då.

Angående inridningen, se till att det pris du får köpa loss hästen för tar hänsyn till att du har investerat i den och bidragit till värdeökning antingen genom att ha ridit in den själv eller betalat någon annan för inridningen. Men om du rider in/betalar för inridning och sedan väljer att inte köpa kommer nog dessa pengar vara förlorade.
Den kommer isåfall åka tillbaka till uppfödaren och bli avelssto om jag inte tar henne. Ägaren vill helst hon ska bli ridhäst och ha sin egen människa. Jag kommer inte betala särskilt mycket för inridnignen då mitt jobb är med pch bidrar. Är typ som en vanlig månadshyra som att stalla in hästen så jag förlorar inte mycket pengar. Vi kommer skriva ett nogrannt kontrakt hästen kommer bli klinik besiktad innan för de ville även ägaren med då hon lämnade henne besiktad för ert år sedan
 
Den kommer isåfall åka tillbaka till uppfödaren och bli avelssto om jag inte tar henne. Ägaren vill helst hon ska bli ridhäst och ha sin egen människa. Jag kommer inte betala särskilt mycket för inridnignen då mitt jobb är med pch bidrar. Är typ som en vanlig månadshyra som att stalla in hästen så jag förlorar inte mycket pengar. Vi kommer skriva ett nogrannt kontrakt hästen kommer bli klinik besiktad innan för de ville även ägaren med då hon lämnade henne besiktad för ert år sedan

Det låter ändå som ett hyfsat fodervärdsupplägg, säg att du vill ha röntgen på framhovarna vid besiktningen också. Det kostar inte så mycket, brukar vara runt 1000kr/plåt.

Ha med i fodervärdskontraktet om hur ni handskas med sjukdomsfall och olyckor. Vem står för veterinärräkningarna om hon trillar dit på fång? Delar ni eller står du för allt? Är hästen i nuläget försäkrad, och vem står för självrisken?
 
Varför rids den inte hos nuvarande fodervärd? Hela historian låter extremt fishy. Där finns andra trådar man kan googla fram härinne om folk som har haft hästar på foder och när dom väl vill lämna tillbaka dom, så blir det ett rent helvete då ägaren inte vill ta emot dom etc.
 
Varför rids den inte hos nuvarande fodervärd? Hela historian låter extremt fishy. Där finns andra trådar man kan googla fram härinne om folk som har haft hästar på foder och när dom väl vill lämna tillbaka dom, så blir det ett rent helvete då ägaren inte vill ta emot dom etc.
Ja jag tror jag kommer hoppa för är så rädd om något händer så är de inte bara att lämna tillbaka hästen.
 
Hon sa de var fångkänningar, inte akut fång. Försvann dagen efter med smärtstillande och box. Hovarna blev inte påverkade eller har blivit special skodd
Man pratar inte längre om "fångkänning". Antingen har hästen fång eller inte, sedan kommer det i olika grader. Men om en häst en gång haft fång är risken rätt stor att den får det igen oavsett hur lindrigt det första anfallet var. Man måste vara extremt noggrann med en sådan häst.
 
Man pratar inte längre om "fångkänning". Antingen har hästen fång eller inte, sedan kommer det i olika grader. Men om en häst en gång haft fång är risken rätt stor att den får det igen oavsett hur lindrigt det första anfallet var. Man måste vara extremt noggrann med en sådan häst.
Exakt! En fånghäst måste alltid hållas med omsorg!

Och utan röntgen kan ingen, veterinär eller ej, veta säkert hur det ser ut inne i hovarna.
TS, det finns verkligen ingenting alls som låter bra i den här storyn! Om det hade varit en färdig, fungerande ridhäst, där du visste vad du fick så att säga, ja då kanske det hade varit värt att ta besväret och riskerna, men den här är ju ett helt oskrivet blad, och tydligen med fånghistorik utöver alla andra varningsflaggor. För det är varningsflagga på mycket av det du berättat - alla dessa sjukdomar som både ägare och fodervärd drabbats av, tex. En sjukdom är svår att argumentera mot, det är inget man vill ställa följdfrågor om- och just därför är det lätt att gömma unkna sanningar bakom.
I verkligheten behöver man inte slarva med sina djur för att man är sjuk, att hävda det är ett varningstecken om dålig djurhållning tycker jag. Man kan ju inte sluta ta hand om sina barn för att man är sjuk, man har ansvaret och får se till att hitta en lösning, samma sak tror jag alla bra djurägare tänker om sina djur. Ägaren hade tex. kunnat sälja hästen där och då istället för att låta den stå och få fång.

Att hästen nu är hos en fodervärd som verkar ha tagit den med samma ambition som du- att rida in den- men sen också h*n blivit sjuk så att det inte blivit något av inridningen...det är inte osannolikt att det gömmer sig något mer bakom denna story, kanske att hästen är svårinriden eller blir halt, eller att fodervärden inte hade vad som krävts och kanske saknar kunskap. Att fodervärden låtit hästen gå på bete låter inte vidare ansvarsfullt och kunnigt, tex.

Tyvärr TS, jag avråder dig fortfarande från att ta denna häst.
 
Skrev till ägaren igår och berättade min oro ang fången och att jag faktist hoppar. Hon tyckte såklart de var tråkigt att jag inte ville ge de en chans. Sen hör faktist tjejen av sig som tog över min arab jag hade på foder för 10 år sedan. Så jag ska ha honom på foder ett tag för hon behöver känna sig fri från hästar ett tag. Så det blev verkligen så perfekt i slutendan. Denna hästen är 19 år , också en stor arab som aldrig varit sjuk eller skadad och jag känner honom då jag hade han på foder ca 6 mån bara men jag hade helt enkelt inte råd att ha kvar honom då, för jag var arbetslös. Så tack för alla svar i tråden de hjälpte mig mycket att ta rätt beslut.
 
Skrev till ägaren igår och berättade min oro ang fången och att jag faktist hoppar. Hon tyckte såklart de var tråkigt att jag inte ville ge de en chans. Sen hör faktist tjejen av sig som tog över min arab jag hade på foder för 10 år sedan. Så jag ska ha honom på foder ett tag för hon behöver känna sig fri från hästar ett tag. Så det blev verkligen så perfekt i slutendan. Denna hästen är 19 år , också en stor arab som aldrig varit sjuk eller skadad och jag känner honom då jag hade han på foder ca 6 mån bara men jag hade helt enkelt inte råd att ha kvar honom då, för jag var arbetslös. Så tack för alla svar i tråden de hjälpte mig mycket att ta rätt beslut.
Vilket perfekt exempel på "när en dörr stängs öppnas en annan".
Hoppas du får roligt med hästen! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp