Rida kallblodstravare

Anobe14

Trådstartare
Jag har blivit medryttare till ett kallblods sto som gått på trav. 6år gammalt
Hon är fantastiskt snäll... Skritten går bättre och bättre men hon blir väldigt het och explosiv i traven... Skjuter bog och man får hela tiden parera. Hon känns som hon ska flyga i luften men rätt som det är sänker hon huvudet en stund och då känns hon fantastisk. Har en fin galopp men vi har inte galopperar henne så mycket tack vare att hon är så het. Provat och tömkört och det går bra och hon är inte riktigt så explosiv i traven då.
Hur kommer man vidare med dom problemen? Tips på vad man ska göra och bra övningar så hon lugnar sig.
 
Jag har blivit medryttare till ett kallblods sto som gått på trav. 6år gammalt
Hon är fantastiskt snäll... Skritten går bättre och bättre men hon blir väldigt het och explosiv i traven... Skjuter bog och man får hela tiden parera. Hon känns som hon ska flyga i luften men rätt som det är sänker hon huvudet en stund och då känns hon fantastisk. Har en fin galopp men vi har inte galopperar henne så mycket tack vare att hon är så het. Provat och tömkört och det går bra och hon är inte riktigt så explosiv i traven då.
Hur kommer man vidare med dom problemen? Tips på vad man ska göra och bra övningar så hon lugnar sig.
Rid för tränare. Hästen är ung - viktigt att det blir rätt.
 
Jag har blivit medryttare till ett kallblods sto som gått på trav. 6år gammalt
Hon är fantastiskt snäll... Skritten går bättre och bättre men hon blir väldigt het och explosiv i traven... Skjuter bog och man får hela tiden parera. Hon känns som hon ska flyga i luften men rätt som det är sänker hon huvudet en stund och då känns hon fantastisk. Har en fin galopp men vi har inte galopperar henne så mycket tack vare att hon är så het. Provat och tömkört och det går bra och hon är inte riktigt så explosiv i traven då.
Hur kommer man vidare med dom problemen? Tips på vad man ska göra och bra övningar så hon lugnar sig.

Man tar hjälp för en tränare och man tar steg för steg för att ställa om både kropp och knopp hos häst.

Tycker det låter bra att ni jobbar mest i skritt. Och gör korta travsessions. Halvhalter är guld, först i skritt och sedan i trav när hästen är lösgjord.

Sitt inte och bromsa även om hästen är het, rid för tränare och försök omvandla den energin till positivt och när hästen är stark nog i kroppen så kommer den bära sig bättre.

Men detta kan ta många månader.

Att hästen är het framåt i traven, det är något den fått lära sig i hela sitt liv tills nu, den vet inget annat. så ta det lugnt och steg för steg :)
 
Som sagt... Ta det steg för steg och se det som ett långsiktigt projekt. Lyssnar hon på röstkommandon? Säg ptro vid avsaktningar och säg trava vid igångsättningar. Fokusera enbart på start och stopp i början och beröm, beröm, beröm när hon gör rätt.
 
Jag har blivit medryttare till ett kallblods sto som gått på trav. 6år gammalt
Hon är fantastiskt snäll... Skritten går bättre och bättre men hon blir väldigt het och explosiv i traven... Skjuter bog och man får hela tiden parera. Hon känns som hon ska flyga i luften men rätt som det är sänker hon huvudet en stund och då känns hon fantastisk. Har en fin galopp men vi har inte galopperar henne så mycket tack vare att hon är så het. Provat och tömkört och det går bra och hon är inte riktigt så explosiv i traven då.
Hur kommer man vidare med dom problemen? Tips på vad man ska göra och bra övningar så hon lugnar sig.

Viktigt är väl att du och ägaren jobbar på samma sätt och har en gemensam plan och helst rider för samma tränare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 193
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 909
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp