Rida lätt på rätt sittben..

U

Ultrabeat

Hej, jag rider aldrig lätt, spelar ingen roll vilken häst det är, har nog inte gjort det på si så där 7 år, men nu skulle ja plötsligt göra det för min tränare och inte vet ja sjutton hur man känner eller ser om man sitter på rätt sittben, har helt enkelt glömt av det eller ja.. :confused: hur vet man när man sitter på rätt sittben då?..
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

snegla ner på ytter bog så ser du om du sitter på rätt sittben. När ytter fram sätts ner ska du sitta ner och när det lyfts ska du resa dig
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

Måste bara undra varför du aldrig rider lätt? Någon speciell anledning? Bara nyfiken............
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

Okej,tack hade för mig att det var tvärtom,att man satt ner när benet gick fram, men då ska man alltså "stå" upp när ytterbenet lyfts.
ni som undrade varför jag sitter ner är för ja tycker man kan arbeta hästen bättre när man sitter ner,rider mycket dressyr. tycker bara inte om att rida lätt.. :angel:

tack för svaren.. :smirk:
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

Rider inte heller lätt när jag tränar men under framridning ska man ju göra det! Det har jag alltid hört i alla fall. Att det är bra med lättridning när man travar fram.

malu
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

Hästens rygg bryr sig knappast om det är en ryttare som sitter i balans.
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

men vid uppvärmnin är det väl bättre för hästen att man rider lätt? Det beror ju förståss på både hästen och ryttaren, men om hästen är stel i början blir traven stötigare=mer eller mindre skumpande ryttare.
Med tanke på att hon skrev "spelar ingen roll vilken häst det är", visst finns det duktiga ryttare men majoriteten har inte så bra balans att de direkt kan sitta helt i balans vid nya hästars rörelser och dessutom rida dem så bra att de genast går in i en lugn mjuk trav.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

haringenfantasi skrev:
men vid uppvärmnin är det väl bättre för hästen att man rider lätt? Det beror ju förståss på både hästen och ryttaren, men om hästen är stel i början blir traven stötigare=mer eller mindre skumpande ryttare.
Med tanke på att hon skrev "spelar ingen roll vilken häst det är", visst finns det duktiga ryttare men majoriteten har inte så bra balans att de direkt kan sitta helt i balans vid nya hästars rörelser och dessutom rida dem så bra att de genast går in i en lugn mjuk trav.

Jag använder mig aldrig av trav vid uppvärmning,så sätt att jag sätter igång i trav på halvlånga tyglar, om det inte är ett konditionspass, annars värmer jag alltid upp hästen i skritt minst 20 min i alla lösgörande övningar jag kan komma på,hästen är i så pass balans sen och harmonisk så traven blir aldrig "studsig",har även lärt mig att sitta ner korrekt då jag rider mycket hästar,hos min tränare. Har även en bra sadel som "håller mig på plats", och rider alltid med dressyrläder,kan vara jobbigt att rida lätt då! Så jag tycker då inte att man är tvungen till att rida lätt minsann.. :angel:
 
Sv: Rida lätt på rätt sittben..

ok, drog kanske lite förhastade slutsatser :p
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp