Rida långt på en dag

_Stella_

Trådstartare
Hej! Hur långt kan man rida på en dag på en d-ponny som har ganska bra kondition? Ifall man skrittar mest, kanske travar och galopperar lite men mest skritt. Man kan ju gå med den lite också så den får vila ryggen. Hur långt kan man rida då på ett ungefär?
 
Sv: Rida långt på en dag

En distanstävling på t ex 12 mil som rids på en dag är maxtiden 12 timmar och det är då en snitt på 10 km / timme. Så det beror på hur länge du fixar i sadeln.
Men om vi säger att det blir mycket skritt och lite trav och galopp kanske 5-6 mil på en dag om du inte orkar eller vill vara allt för många timmar i sadeln.
 
Sv: Rida långt på en dag

Oj vad långt! Haha jag ska kanske rida typ 8-9 km och jag tänkte att det kanske var för långt :p
 
Sv: Rida långt på en dag

Om du har appen Runkeeper så kan du lätt mäta hur långt du rider på den tid du är ute. Den är jättebra tycker jag
 
Sv: Rida långt på en dag

Ingen aning, jag rider oftast på stigar och små grusvägar och så. Har ingen aning om hur långt det är! Men jag kanske har jättekonstig "längduppfattning" :p
 
Sv: Rida långt på en dag

Säger som de andra. En vardaglig runda för mig är runt 1 mil lång. Så 8-9 km borde din häst klara med lätthet.
 
Sv: Rida långt på en dag

Knapplån

Jag har också pinsamt dålig koll på avstånd :D Min enda referens är avståndet jag hade till en häst jag red i tonåren, då tog det 15-20 min att promenera från bussen till stallet. Ägaren sa att det var strax över 3 km, så sedan dess har jag det som referens. 2 km = 7-9 min promenad, osv.

Gissar då alltså att man kommer längre på kortare tid till häst än till fots.
 
Sv: Rida långt på en dag

Rastar du lite och kanske promenerar en stund när hästen kroknat lite, låter hästen dricka där det är lämpligt kanske beta när tillfälle ges,så kan du nog rida mer eller mindre i dygn! Viktigt bara att hästen få möjlighet till vila och mat mellan sådana pass.

Praktiskt sett är det nästan hovarna och skorna som sätter gränsen!

Även otränad häst kan gå långt, mycket långt om man bara tar det riktigt vackert!

Ptr
 
Sv: Rida långt på en dag

kl - en vanlig uteritt är för mig också 8-15 km. Det tar 1-2 timmar, beroende på vilka gångarter jag väljer. När jag har varit på ridsemester rider vi i 4-6 mil om dagen i en vecka. Det känns i kroppen de första dagarna, men hästarna verkar inte ha några problem :)
 
Sv: Rida långt på en dag

Min enda referens är avståndet jag hade till en häst jag red i tonåren, då tog det 15-20 min att promenera från bussen till stallet. Ägaren sa att det var strax över 3 km, så sedan dess har jag det som referens. 2 km = 7-9 min promenad, osv.

Då måste du vara en jäkel på att gå snabbt! Jag skulle vara sjukt glad om jag kunde springa 2 km på 7 minuter! Då skulle jag klara milen på 45 minuter blankt!
 
Sv: Rida långt på en dag

Knapplån

Jag har också pinsamt dålig koll på avstånd :D Min enda referens är avståndet jag hade till en häst jag red i tonåren, då tog det 15-20 min att promenera från bussen till stallet. Ägaren sa att det var strax över 3 km, så sedan dess har jag det som referens. 2 km = 7-9 min promenad, osv.

Gissar då alltså att man kommer längre på kortare tid till häst än till fots.

Jösses vad fort du går :eek: Du har säkert skitlånga ben. Jag har korta shettisben och behöver åtminstone 10,5 minut per kilometer. Jag har ju loggat mina promenader under 2012 så därför vet jag det. Om jag går en kort sväng kanske tiden går att pressa.

Ska man komma längre på kortare tid med häst får man åtminstone trava då en häst hamnar på efterkälken när jag går fort, om det inte är en riktigt pigg häst förstås.
 
Sv: Rida långt på en dag

Min häst fixar utan problem en 8-12 km runda när han är i "normal hobbykondition".

Tror folk underskattar vad deras hästar faktiskt klarar. Många använder sig själva som referens och utgår ifrån vilkan sträcka de själva blir trötta av att gå. Man ska ha i åtanke att en normal frisk häst har många gånger bättre grundkondition än en människa.
 
Sv: Rida långt på en dag

Haha jag måste bara berätta! Jag skrittade en runda med en kompis idag. Egentligen är den rundan lite längre men vi behövde göra en "genväg" för det var så isigt. Iallafall så kollade jag på eniro sen, och den rundan vi red var typ 6-7 km. Och lite längre egentligen. Haha jag har nog sämst uppfattning om längd! :D
 
Sv: Rida långt på en dag

Är hästen i kondition 5mil ska vara ingen problem
Dom Karolina häster som var knäppt D-ponny klara av det med ryttter sadel och full packning....allså 130kg.
 
Sv: Rida långt på en dag

En människa utan någon speciell kondition klarar utan vidare att gå 2-3 mil på en dag ( om man nu slipper skoskav) så nog sjutton ska en normal häst kunna göra det samma. Förra sommaren red jag flera gånger en runda på knappt 3 mil, hästen verkade inte besvärad direkt ( försökte smita in på vägen igen när vi red förbi och det var inte hemmåt). Vi hade lätt kunnat klämma in det dubbla. Vi tog dock en paus mitt i.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 245
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp