Rida med en "handhäst"

O

Orzon

Jag är inte Islandsryttare men har sett hur ni ibland rider och har en eller flera handhästar.
Jag brukar ta med mej min andra häst ibland på ridturerna men hon segar mycke och går inte fram så bra som jag vill.

Har ni några tips på hur jag ska göra?

Jag försöker ha hennes huvud ungefär i höjd med mitt knä. Att styra och bromsa går bra men hon vill gärna gå lite för långsamt.

Vad ska man ha för utrustning på handhästen? Vanligt träns, grimma eller annat?
Hur kan jag driva fram henne så hon håller jämna steg med hästen jag sitter på?

Tacksam för alla bra svar. :)
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Du lär henne gå på sin plats och inte sacka genom att ha en medhjälpare bakom som petar på henne med spöet om hon inte håller sin position. Bäst är att träna in att spöet uppe på korset betyder framåt.

Acceptera att hon går lite längre fram med huvudet än du har henne, oftast får de bättre draghjälp om de är nästans jämsides.

Sedan när hon är "invallad" av medhjälparen (på en annan häst med ut på tur) och förstår påpetandet och att det är bekvämast att följa utan stret och pet kan du själv driva på genom att peta med ett spö på hennes rumpa eller markera med det framför nosen.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

silverkedjan gav ett jätte bra svar! Men tänkte bara tillägga det där med huvudlag. Jag tycker det fungerar bäst med kapson när jag har handhäst. Grimma känns aldeles för osäkert och med tränset så blir det för lätt ett dragande om man har en häst som inte är helt van.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Tack för ett bra svar. Jag ska testa det.

Men jag har ingen tredje häst att tillgå. Bara mina två och långt till närmaste stall där jag kanske med lite tur kan få tjata till mej att låna en häst till. ;)

Men vilket huvudlag ska jag ha på handhästen?
Jag har testat kapson och grimma. Med varierande resultat. :rofl:
 
Sv: Rida med en "handhäst"

För mig spelar huvudlaget ingen roll, jag har oftast handhästen i grimma om den inte ska ridas och i träns om jag tänker byta halvvägs.

Har du ingen medhjälpare kan du spänna fast handhästen i grimma (eller kapson) i en handhästgjord med ca 3 dm grimskaft och sedan tömköra/longera hästarna ihop (alltså du styr bara "ridhästen" och handhästen är kopplad, först på insidan om hon är lat sedan på utsidan när hon lärt sig följa) så handhästen lär sig hänga med, då lär du henne samma spöhjälp.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Toriryttaren skrev:
Jag är inte Islandsryttare men har sett hur ni ibland rider och har en eller flera handhästar.
Jag brukar ta med mej min andra häst ibland på ridturerna men hon segar mycke och går inte fram så bra som jag vill.

Har ni några tips på hur jag ska göra?

Jag försöker ha hennes huvud ungefär i höjd med mitt knä. Att styra och bromsa går bra men hon vill gärna gå lite för långsamt.

Vad ska man ha för utrustning på handhästen? Vanligt träns, grimma eller annat?
Hur kan jag driva fram henne så hon håller jämna steg med hästen jag sitter på?

Tacksam för alla bra svar. :)

Du kan ha både grimma och träns, beror nog på hur hästen är.

I början kan det vara bra att ha någon mer som rider bakom hästen och "jagar" på den om den segar... dom lär sig sen ganska fort att följa med..
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Om den "sega" hästen är inriden så tycker jag att du kan byta häst!

Jag rider alltid den som är långsammast och har snabbhästen vid sidan av. Jag tycker det är enklare för det blir både en tryggare ridtur med en lugn ridhäst och inte detta segande i tygeln från hästen bredvid. Att bogsera runt på en segbromsare vid sidan stressar dessutom upp en villigare ridhäst, och då sitter man där och bromsar ridhästen och drar i segproppen som bromsar vid sidan av istället för att glida fram om det vore tvärtom!:bump:

Av ohejdad vana har jag alltid handhästen i träns. Det är enklare att bromsa den om man har ett bett i munnen i och med att den "snabba" går bredvid.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

De bästa handhästarna (de som man knappt märker av att man har med sig för att de går precis där de ska hela tiden) tycker jag nästan alltid är de "typiskt islandstränade".

När man lär en häst att gå som handhäst så binder man fast den i en gjord fäst i en äldre, van handhäst. Sen tar man den gamle vane trotjänaren som handhäst o den "nye" får bara tuffa med utanför. Ganska snart lär den sig att det bekvämaste är att följa utan att låta repet bli sträckt. Sen brukar den följa med lika bra när man håller i den.

På Islands landsbygd har man ju förstås fördelar... oftast kan man ta med sig ett stort gäng när man ska träna detta så att man har en massa pådrivande faktorer... dessutom har man ofta tillgång till fler hästar o kan rida ut med ett par tre stycken var o byta ridhäst efter vägen. Inga järnvägar, kanske flera mil till närmaste asfaltsväg... tappar man en är det inte hela världen heller... (ofta släpper man ju en del hästar lösa på lämpliga sträckor när man rider långturer, de följer med flocken ändå)

Tycker att tipset med att träna detsamma i longering först låter som en smart lösning om man "bara" har två hästar och inte heller kan få med sig en sällskapsryttare som kan agera pådrivare. Då kan man ju i alla fall "härma" förutsättningarna...

LYCKA TILL!!! Kul att det finns fler än vi tokiga islandsryttare som vill rida med handhäst ;)
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Kanske tokigt, men kul :banana:

handsupweb.jpg


(två hingstar, den som går som handhäst har grimma och grimskaft som ligger över min sadel)

En annan bukeanvändare ;) som gått i en hård handhästskola:

fartliten.jpg


(en kul passracer som ridhäst och turhästar som får omväxlande ryttarfri motion som handhästar)
 
Sv: Rida med en "handhäst"

JennyD skrev:
Om den "sega" hästen är inriden så tycker jag att du kan byta häst!

.

Byta häst!!!! :eek: Nej det kan jag ju inte göra!
Då får jag döpa om mej till Latanordisryttaren och släpa runt på en 850 kilos Tori. :crazy:

Nej antingen ska jag få detta att funka sittandes på rätt häst eller så får Nordisen stanna hemma. ;)
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Härliga bilder!

Ska handhästen gå med huvudet jämsides med hästen man rider på?
Det ser ut så på bilderna. Jag ska testa det i morgon.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

De går fram bäst om handhästen bara är någon noslängd efter.

Jag låter dem ha spelrummet fram till nästan i nivå med ridhästen till nosen i nivå med mitt knä. Men pigga glada hästar springer gärna nästan jämsides :)

Här ser du hur man kan bromsa eller rama in en pigg (och rund :o ) handhäst med spöet:

haweb.jpg
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Tacka för alla bra svar jag har fått i den här tråden.
Det fungerar utmärkn nu. :bow:

Lite mer uppfostran på handhästen bara och bredare stigar i skogen så tar vi oss fram hur bra som helst.

Handhästen ÄR väldigt ouppfostrad och behöver tränas mer. Så det tar vi tag i nu. Jag fick till och med beröm av en Islandsryttare nu i veckan för att jag hade så bra koll på hästarna. Stackarn måste ha sett oss just då det gick som bäst. ;)
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Idag har jag tagit en ny bild från en kul vinkel :)

Den illustrerar en som jag tycker bra handhästövning: Ridhästen går i öppna eller sluta böjd runt handhästen och liksom "skyddar" den lite från trafiken. Ridhästen ska då vara uppmärksam (örat!) på ryttaren och byta skola på små hjälper. Handhästen (i grimma) ska däremot öva på att gå rakt fram och lära sig hålla positionen i första hand.

tjalleblikahand.jpg


Att ha med en handhäst när man ska träna ridhästen kan tyckas bökigt (särskilt om det som här är en hingst och ett sto) men jag tycker snarare det är lättare just med skolor om det finns något att centrera runt mer än mig :p Särskilt slutan, som ju är lite svårare. Om man ridit mkt öppna så tror hästen lätt att man liksom inte kan tvära åt "fel" håll. Men med handhästen på den inre sidan så finns ju en viss dragning åt det hållet :cool:

Mysigt att få med sig två sötnosar ut i höstskogen :love:
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Du har fått många kloka och bra svar redan. Jag väljer dock att ha handhästen i gimma med tyglar (tycker att grimskaft blir för långt och trassligt). Detta för att OM jag av någon anledning skulle tappa handhästen så riskerar jag inte att han sliter sönder munnen om jag har träns.

Får jag låna tråden lite:bump:

Jag har en fråga handhästen brukar bita den häst jag rider men bara när han tror att jag inte ser, någon som vet varför? Han ser inte så arg ut när han gör det....

Lycka till
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Jag har en fråga handhästen brukar bita den häst jag rider men bara när han tror att jag inte ser, någon som vet varför? Han ser inte så arg ut när han gör det....

Så gör min unghäst när han är uttråkad. Då biter han Kjarni i bakhaserna. Det kan bli lite klurigt att hålla reda på tyglar och grimskaft när båda börjar tjafsa:rofl:

Någon skrev att den piggaste skulle gå som handhäst, det är inte alltid så smart. Mitt shettissto hänger med ut ibland för att få motion. Kjarni är lugn och snäll, men shettisen är som en raket. Jag kan meddela att det är inte roligt att sitta och rida på en äng och få för sig att galoppa lite (ja mina idéer är inte alltid dom bästa). Läger blir lite tragiskt när Kjarni rusar raktfram och shettisen rusar bockande som en idiot åt höger:angel:

Så det är inte alltid bäst att ha den piggaste som handhäst, jag föredrar faktiskt att ha unghästen som handhäst eftersom risken att han drar iväg eller något är mycket liten, han rör sig inte i onödan. Det enda som kan hända är att han får sina åsnestopp, men efter några minuter kan man fortsätta...

Har man en pigghandhäst kan det nog var ganska bra att ha träns, annars föredrar jag grimma, helst repgrimma.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Jag brukar också ha shettisen som handhäst och han är helt hopplös:angel:
Han ska bara vara först och när han börjar bli trött så biter han ridhästen i frambenen eller mig i fötterna;)
När jag har nordisen som handhäst brukar jag ha grimma och hingstkedja på honom.
 
Sv: Rida med en "handhäst"

Jag har en fråga handhästen brukar bita den häst jag rider men bara när han tror att jag inte ser, någon som vet varför? Han ser inte så arg ut när han gör det....

Han tror inte att han jobbar fullt ut eftersom han inte är "arbetsklädd" och du inte helt rår på honom. Alltså passar han på att ge polarn betalt för gammal ost när polarn är upptagen och "handikappad" av träns och ryttare.

Det är ett slags rangstrid om tätpositionen, inte bara vem som är först utan lite vanligt rangtjafs om vem som är BÄST.

Sånt där vänjer sig handhästar snabbt av med om de får gå ett pass bredvid min Svarten :devil: :idea: eftersom de då tämligen snabbt förstår att de blir av med mulen om de försöker något dylikt :cool:

Annars om du inte har en ridhäst som snabbt sätter på plats så får du vara blixtsnabb med spöet.

Även handhästen måste vara inställd på "arbetsläge". Och DU ska vara högst i rang ;)
 
Sv: Rida med en "handhäst"

En rolig incident med handhäst som biter annan häst i mulen hände mig när jag praktiserade hos silverkedjan och var ute med två av hästarna på bilden med många handhästar, jag red på skäcken och hade den bruna som handhäst fastsatt i en gjord på ridhästen (Kvistur). Kvistur klev i en frusen vattenpöl och skrämde halvt slag på sig själv och drog iväg ganska snabbt, mycket snabbare än vad handhästen tänkt sig iallafall (och jag med). Först försökte både jag och Dreygur (handhästen) bromsa, men när det inte gick så ökade Dreygur helt enkelt och prejade Kvistur så gott grimskaftet nådde och bet honom i mulen. Ridhästen fattade vinken snabbt. :rofl: Kloka hästar.

Allmänt tips vid handhästning är att inte släppa ut grimskaftet för långt om man har en pigg handhäst. Nr de kommer upp mule vid mule börjar det bli svårare att bromsa handhästen. För att inte tala om hur det blir när man släppt ut grimskaftet fullt för att handhästen skall gå bakom och den kommer på att den kan gasa och köra om på ytterspår lååångt bort från ryttarens ben och spö.. Annars är det effektivt att spreta ut med benet när handhästen kommer för långt fram. Har de mycket aktion så kan det vara jobbigt att ha dem väldigt nära sig (man blir knäad på hälen). Dressyrspö är en bra"stopplinje" att sträcka ut framför näsan på dem om de blir för ivriga och kan hjälpa till att hålla dem ifrån sig så att inte benet blir klämt mellan hästarna.

Lycka till med handhästandet! Det är jättekul när det flyter på och både rid och handhäst(ar) sköter sig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp