rida med grimma

N

neres

Hej. Nu vill jag höra eran åsikt om att rida ut och så med grimma? Har du gjort det och hur gick det? Hur reagerar hästen? Och använder ni repgrimma eller vanlig grinna? Kom igen och svara nu! Även ni som inte gjort det kan ju skriva vad ni tycker om det o om ni skulle vilja! :-)
 
Sv: rida med grimma

Jag har ridit i grimma o grimskaft på både Sultan och Milton, men då är det bara när vi har betat dom eller när vi ska till ekkullen duvet? :) Funkar bra tycker jag, dock lite segare reaktionsförmåga..
 
Sv: rida med grimma

Nej,jag vill ha träns.Skulle kännas för lätt att tappa kontrollen om det inträffar något. Det kanske skulle funka,men jag ser ingen anledning att prova. I paddocken kan jag tänka mig att rida i grimma dock.
 
Sv: rida med grimma

Min förra häst red jag bara i repgrimma sista tiden, hon funkade bäst på den och eftersom vi mest bara skogsluffade så kvittade det.
 
Sv: rida med grimma

Min gamla häst red jag ofta ut på i grimma (bådde vanlig och i repgrimma) då han ofta lyssnade bättre på det än på tränset. Det var en äldre fjordvalack som älskade att busa i skogen. Mitt sto som jag har nu rider jag ofta på repgrimma i hagen/ridbana/ridhus och det fungerar bra. Går bra att rida ut på repgrimma men kan bli lite stark så jag brukar ha träns eller hack då.
 
Sv: rida med grimma

Jag har ridit in och rider båda hästarna(i den mån jag rider unghästen) i repgrimma uteslutande. Både ut i skogen och på banan, det är en liten utmaning att jobba hästen i dressyr, men vi övar och blir bättre hela tiden :idea:

I helgen tog jag lektioner av en supertrevlig dressyrdomare, där vi alla red på repgrimma, det var superkul :love:
 
Sv: rida med grimma

Jag hoppade upp ute i skogen våras (så ingen skulle se oss) :angel: Var ute på promenad, men orkade inte gå så liftade med pollen. Barbacka, utan hjälm eller något, bara grimma och grimskaft. Jag lyckades kravla mig upp på ryggen och han började gå. Mycket stenar, stockar och träd vid sidan av.

Ett rådjur passerar bakom oss och han blir rädd, börjar trava i hög hastighet. :eek: Var rätt rädd i det ögonblicket då jag vet hur han kan bete sig. I vanliga fall har jag alltid graman på när jag rider ut, just för att han kan vara rätt speciell vid uteritter. :angel:
 
Sv: rida med grimma

Jag skulle nog aldrig ge mig ut i repgrimma eller grimma. Om det nu skulle hända något så känns det som om hästen inte skulle lyssna lika bra som med träns.
Men att träna i paddock med grimma är säkert en rolig utmaning!
Men med tanke på säkerheten så skulle jag inte rida ut med endast grimma.. (har dock "liftat" i hagen om hästen stått långt bort -vi har väldigt stora hagar)
 
Sv: rida med grimma

Det är inga problem om hästen är lydig och tränad med grimma. Skena kan de ju uppenbarligen göra även med bett, så jag känner mig faktiskt inte säkrare bara för att jag har ett bett i munnen på hästen.
 
Sv: rida med grimma

Ja jag brukar göra det med min gammla skrutta i bland.
Använder vanlig läder grimma.

Hon är bara promendhäst så det blir mäst skritt och lite trav, om jag vill galoppera så sätter jag fast båda ändar i grimman så det blir som tyglar.

Har även testat på Simba och det funkar men han har lite mycket egna åsikter för att det skall vara hyffsat säkert.

Kram
 
Sv: rida med grimma

Jag brukar rida i repgrimma ibland för att variera lite. Han lyssnar väldigt bra på det, men det svåra är att få upp huvudet på honom om han vill äta :P
Har även testat rida i bara halsring en gång. Först inhängnat, men eftersom det gick så pass bra så vågade jag mig ut på en tur i skogen oxå. :)
 
Sv: rida med grimma

Jag använder oftast repgrimma när jag rider ut. Tycker det fungerar bra när det bara ska skogsridas.
Hästen har inte reagerat på något särskilt sätt, utöver att hon blir rätt het om man rider i högre tempon. Märkligt nog har jag också noterat att hon faktiskt blir lite, lite mer osäker och tittig utan bett - jag har faktiskt ingen aning om vad det beror på.

När jag arbetar hästen vill jag dock ha bett.
 
Sv: rida med grimma

Det är inte ofta, men det händer att jag rider i vanlig grimma och grimskaft. Funkar lika bra som träns. Alla gångarter fungerar fint, rida ut likaså.
 
Sv: rida med grimma

Jag red samtliga hästar i grimma, utom en som jag ej hunnit bygga upp sån förtroende och lydnad med.
Detkrävs mycket markhantering samt arbete från rygg innan man kan hoppa i terrängen med bara grimma eller rida ikapp på galoppslingan.
Ingenting kan slå den känslan.
Sen började jag jobba med att rida och ta hand om tävlingshästar på hög nivå och här kommer sån ridning inte på tal, så jag saknar den sanna relationen och det samma arbetet med hästen en del måste jag säga....
 
Sv: rida med grimma

Min allmäna åsikt är att man inte ska göra det "bara för att" på en häst man inte känner.

Hästar som är vana att ridas med bett i munnen kan mycket väl vara säkrare och lättare att kontrollera på bett. Det beror helt på hur man utbildat (eller missat att utbilda dem) på både bett och grimma/bettlöst om de kommer reagera positivt, negativt eller rent ut sagt farligt på att bli ridna i grimma.

Min egen rider jag gärna med grimma och ett grimskaft när vi inte ska arbeta, dvs allt i från barbacka turer i regn, till klättring eller galoppintervaller i backe. Ibland låter jag honom gå precis hur han vill, springa när han vill och bryta av när han vill (inklusive att kuta ifrån alla inbillade livsfarliga älgar i skogen ;)) och ibland övar jag min sits och rider väldigt precist. Oftast en blandning på olika sträckor när andan faller på.

Det härligaste är att känna att hästen faktiskt lyssnar även om man rider helt kravlöst och låter den springa som den vill :love:

Men jag vill ändå flicka in en varning. Jag känner mig trygg med min häst för eftersom jag själv ridit in honom och lärt honom lite grundläggande hästvett (typ tappa inte matte i marken :angel:). En gång föll ett träd en bit bakom oss med ett jäkla brak, jag vet inte vem av oss som blev räddast. Men hästen är väl inlärd med att man inte rusar i väg i blind panik, nåt språng framåt/runt och sedan stod vi still, utan någon direkt positivt inverkan från mig (läs jag duckare och slängde mig efter grimsakftet och hamnar typ över halsen :o).

Han är oxå ganska lydig för "böjande" hjälper och det har hittills alltid gått att få en insida på honom oavsett situation/utrustning eftersom jag varit väldigt noga med det från början (då han blir sjukt stark om han gör sig rak och spänner sig).

Båda dess beteenden är så "väl" inpräntade att han reagerar (återigen, hittills iaf) på automatik oavsett vad som händer och man kan alltså rätt lätt få ett läge där man mycket lättare återfår kontrollen.

Tex så kan man lägga ena benet lite mer intill om han tokgalopperar iväg och man vill sakta in lite och han reagerar genom att lite lätt runda sig och slappna av lite mer i överlinjen = helt påverkbar igen. Rent säkerhetstänk för mig.
 
Sv: rida med grimma

sv ''tulpansultan'': aa jag vet, okej! :) Milton borde väl inte va nåt problem, men med tanke på vad din lilla sultan kan få för sig vet man aldrig. Haha
tack för alla svar :)
 
Sv: rida med grimma

Jag rider min sexåring med bara vanlig grimma. Det råkade bara bli så och så har jag fortsatt i två år och lär fortsätta. Rider i hagen, på banan, ut i skogen och alla lektioner med bara grimma på. I alla gångarter. Det är inget problem, en häst kan sticka iväg i galopp om den är oskolad oavsett vad man har runt huvudet på den.
 
Sv: rida med grimma

Rider gärna i grimma och grimmskaft. Man tänker på att använda hjälperna och sittsen mycket tydligare. Tycker även att jag och min häst har lärt oss att läsa av varandra bättre. Rider även gärna barbacka i grimma. Dock då i paddocken.
 
Sv: rida med grimma

Red ut på en av mina tävlingshästar i grimma någon gång för att se om det gick, och visst gick det. Men särskilt smart var det väl inte då han är något ojämn i humöret och lika gärna kan spendera en halvtimme med att försöka få av mig ner i ett dike om han är på det humöret...

Ska du nödvändigtvis testa så ha hjälm och håll dig på inhägnat område först. Börja inte med att ta en skogstur barbacka utan hjälm.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 984
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp