Bukefalos 28 år!

Rida med halsring

Annie_92

Trådstartare
Hur gör man igentligen och hur har ni lärt er det? Vad är det för slags halsring ni använder?
//Annie
 
Sv: Rida med halsring

raderat




....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida med halsring

Hejsan!
Jadu, hur man gör.. Du rider helt som vanligt :idea: :laugh: Innan man börjar med halsringsridning bör man kunna ha sin häst på lösa tyglar och styra, svänga samt stanna. Sedan, är det helt enkelt bara att hålla i en halsring istället för ett par tyglar!
Vissa hästar tar en inte på allvar när man inte har träns på den, men då är det en fråga om brist gällande respekt. Då får man träna mera ifrån marken med hästen, tills den ser en som en trovärdig ledare.
Innan all sorts ridning, måste ju hästen vara säker på var den har sig själv och sin kropp, kunna bära sig relativt bra på bakdelen och vara van vid små signaler!
Jag rekomenderar dig att läsa Klaus Ferdninand Hempflings bok Dansa med hästar, den kommer ge dig tillräckligt och mer med information för att kunna utbilda hästen, på hängande tyglar/halsring.

Min halsring är köpt på www.kaupre.se, och den är bra när man rider med halring i början. Den är stel och kan alltså flyttas upp och ned på hästens hals, och man kan även ge ordentligt med eftergift med den. Annars så kan man bara ta själva halsremmen på en martingal, ett grimskaft/en tygel som man lägger runt halsen eller ett vanligt rep.

Lycka till! :laugh:
20623822.jpg
20623823.jpg
 
Sv: Rida med halsring

jag har inte halsring än så länge men ska införskaffa mej det :devil: Håller på att rider in en unghäst och sist jag åkte av så bröt jag benet :( så när jag ska upp nästa gång blir det en halsring av ett stigläder, det som är bra med halsring är som sagt om hästen börjar bocka och ha sig, men även är det bra att hålla i men en hand i fall hästen blir rädd så rycker man inte den i munnen.
Hur menar du med gör och har lärt sig?
Katarina
 
Sv: Rida med halsring

Jag har drömt om det enda sedan jag var liten och såg på filmer där de red hästarna utan varken sadel eller träns. Och när jag började träna NH från marken bestämde jag mig för att nån gång skulle jag också kunna rida bra, med full kontroll över hästen helt löst. Fast det har jag lite kvar att jobba på, innan vi är där :D

Men iaf så inspirerade Klaus Ferdinand Hempflings böcker mig till att börja arbetet från marken i juni förra året. Och i december satte jag mig upp i endast halsring på ingägnat område, för första gången. Efter mycket övervägande hit och dit, och lite stärkt självförtroende och vilja efter att ha sett CoNo´s bilder :angel:
Och i januari började jag träna på allvar, utifrån de korta beskrivningarna i Dansa med hästar. Och eftersom jag endast höll mig på en grusväg rakt fram och tillbaka, var det inte särskilt svårt.
Nu har jag kommit till en punkt att jag kan sätta mig upp i hagen utan någonting och rida runt lite, men galoppen och i vissa fall traven krävs halsring för mitt självförtroende och mina signaler (kommer ganska lätt i obalans, men jobbar på det :p). Nu var det några veckor sen jag tränade seriöst, och det har mest blivit nått varv runt hagen eller oseriös ridning på vägen.


Här finns alla bilder på oss:
www.magic-cinderella.pixbox.se
 
Sv: Rida med halsring

KL

En liten fråga bara... Kan man ehm... bromsa lite... med halsringen eller är den bara där för att man ska ha något att hålla sig i??:confused:
Eller kan man bara bromsa/sakta av med hjälp av sitsen?
 
Sv: Rida med halsring

Ja, det är klart att man kan förutsatt att hästen är uppmärksam och avslappnad :laugh:
Jag har lärt min häst att kommandot "wow" betyder stanna, och sedan bara fört över det till arbetet i ridningen samtdigt som jag gett en liten knyck med höfterna framåt och lagt vikten något mer i samma riktning. Fast än så länge blir halterna inga tvärnitar precis, utan vi har ungefär 5-10 meters bromssträcka från trav och i galopp kan det variera stort :D

Men det är lite tryggare med halsringen tycker jag, då man dels har något "stadigare" att hålla sig i en manen om hästen skulle bli rädd, och har en betydligt större chans att få stopp på den.
 
Sv: Rida med halsring

Jadå , det kan man :)
Men jag rekomenderar att du använder sitsen och skänklarna så långt som möjligt, och använder halsringen som en "sista utväg" eller vad man skall kalla det.
Jag skulle vilja säga att man skall använda halsringen precis som tyglarna (förutsatt att man alltid har tyglarna som en sista utväg om hästen inte lyssnar på ens kroppsspråk)! :)
 
Sv: Rida med halsring

Min häst kan bli väldigt het på hem vägen, så jag brukar alltid ha en grimma på honom (oftast repgrimman). Om han inte lyssnar på röst och sits när jag vill sakta av till skritt från trav eller galopp bromsar jag med halsringen, men ibland vill han inte lyssna på den heller så som en sista utväg har jag grimman, att ta tag i nackstycket och dra (inte hårt såklart), det ger ett tryck över nosen som han är van vid från "tränsridningen" eftersom jag alltid rider med Sidepull, och då saktar han av. Men det är bara en säkerhetsåtgärd som jag har eftersom vi inte ridit så mycket utan tyglar. De senaste gångerna har vi klarat oss utan att använda den, men det känns tryckt för mig att ha den där och veta att jag kan få stopp på honom om han inte lyssnar.
 
Sv: Rida med halsring

Jätteintressant att läsa alla era svar! Mycket inspirerande.:)
Själv rider jag en Basjkirhäst nu, (medryttarhäst) en äldre herre. Tränar lite Nh från marken och rider med bomlös sadel och hackamore för tillfället. Har också ridit endel med bara repgrimma på sistone och det är så underbart, för han lyssnar så mycket bättre!:) Skulle så gärna vilja lära mig att rida med halsring i framtiden.. Någon som vill komma hit och lära mig??:angel: Men jag ska läsa Hempflings böcker! Har bara kikat i dem tidigare.
 
Sv: Rida med halsring

Hur gör man igentligen och hur har ni lärt er det? Vad är det för slags halsring ni använder?
//Annie

Jag brukade rida med halsring när min häst gick på bete uppe hos ett äldre par för några år sedan för och kolla staketet.
Var en stooor hage. :)
Men i af...då använde jag en vit plastring som hade varit använd tidigare till att hålla upp myggnät man har över sängen.
Funkade utmärkt. :D
 
Sv: Rida med halsring

Grimskaft:D Min häst lyder jätte bra på det. Bara testade att rida ut en dag i bara grimskat runt halsen (litar på min häst till 100%) så jag var inte ett dugg rädd. Så nu är det halsring och barbacka som gäller. Ur härligt:banana: Hur man rider på det. Vet inte:p som vanligt. styr med säte och skänklar. Bromsar i nödfall med halsringen, annars med sätet.
 
Sv: Rida med halsring

Vore en dröm att kunna rida sådär. Min sköthäst lyssnar mycket på sätet när vi arbetar i form, och jag styr oftast bara med hjälp av säte/skänklar. Men tyvärr så kan han bli lite het ibland, speciellt i galoppen, han lyssnar ju på förhållningar, men inte direkt på sätet, jag tvivlar på att jag hade fått stopp på honom då. Men får väl prova att rida på långa tyglar och se hur det går. En dag kanske:D:love:
 
Sv: Rida med halsring

Jag har tagit ett par gamla tyglar och slagit en knut på. Sen rider jag ungefär som vanligt med kroppen och om jag behöver förstärka lite vid tex broms, svängar eller samling kan jag ta lite i halsremmen.

Det som jag kan sakna utan träns är verktyg att ta igenom ställningen med och lite sånt, men i en del andra avseenden går han nog bättre utan träns. Han är mer lugn och fokuserad utan träns och lättare att få honom att vila på steget och länga ut formen.

Jag hade inte tränat på nåt speciellt innan, jag bara plockade av tränset och provade. Men han är väldigt känslig överlag så jag var inte så orolig. På min andra häst har jag inte provat än, även om hon är betydligt lugnare så är hon mycket "hårdare" och lyssnar inte lika bra på vad jag vill, så där behöver vi nog jobba lite mer på vår kommunikation innan.
 
Sv: Rida med halsring

Eller så sätter du på en hlasring och har träns. Alltså du testar att rida i halsringen men när det behövs tar du i bettet. Min häst är super het ibland. Men myyyyyycket lugnare på halsring och lättare att stanna:laugh:
 
Sv: Rida med halsring

*kl*
Jag använder ett grimskaft runt halsen bara.

Jag gjorde som många andra härinne verkar ha gjort, plockade bara av tränset en dag... Min häst kan ju ridas hursomhelst på långa tyglar- så varför behöver jag ens dom då?:idea:

Halsringen är för mig en liten nödbroms. När jag ska sakta av/stanna/svänga använder jag sätet. Vid ryggning kan jag dock än så länge behöva ta lite i halsen, men det jobbar vi på.

När jag har hoppat har jag dock använt halsringen att svänga med också, då min häst blir väldigt het och det går foort:D

Kan lägga in bilder från mitt o Hayczeks andra pass lösa:

he2.jpg


Hayczek1.jpg


hayczek111-1.jpg


Lycka till och ha det så roligt!

Gilly
 
Sv: Rida med halsring

Jag är på god väg antar jag!;)
Jag har ridit honom i hagen med bara grimskaft runt halsen,och kan styra honom på hinder m.m så.
Har kommit på ett bra,kul och säkert sätt att öva på!:D

När jag tar in honom från hagen på kvällen,eller tar ut honom för den delen,så tar jag bara grimskaftet och hjälmen såklart och går ner till honom. Förr fäste jag grimskaftet som ett par tyglar,men då blir det ju som sidepull, så nu fäster jag bara grimskaftet som vanligt och hoppar upp!
Sen så på vägen upp till stallet så flyttar jag honom kors och tvärs med enbart vikterna och skänklarna,gör halt, travar lite,gör snäva volter.
Idag gick jag även in en sväng i paddocken(blev välldigt glad då han inte alls ginnar att gå in där,men nu med bara grimma kom vi in på andra försöket!:laugh:) och red där lite,gjorde volter,travade,volt tillbaka,galopperade lite. Sen fick han gå in i boxen!:)

Ibjand har jag fått använda grimskaftet,t.ex när det finns en VÄLLDIGT god och saftig gräsplätt inom räckhåll!:p
Men det är bra också nu i början när jag lär honom röstkommandon som en lite extra förtydling.

Lycka till!:banana::bump:
 
Sv: Rida med halsring

Hur gör man igentligen och hur har ni lärt er det? Vad är det för slags halsring ni använder?
//Annie

Jag har tagit ett grimskaft och slängt mig upp på mitt varmblod några gånger (dock bara skritt efter som han har så hemsk manke ska prova mer när jag fått tag på en sadel:D )
Vi har ett litet problem, vi kan skritta rakt fram, rygga, halt, fram och backdelsvändnignar, MEN vi kan inte svänga :o :rofl: så vi jobbar på det. Men använd singnaler du vet hästen kan, kör inhängnat i början, i skritt då är det bara hoppa av om något inte funkar. Kan man inte hålla hästen i skritt på lång tygel ska man inte prova sig på halsring, om man nu kan styra hästen utan tygel, varför inte a bara halsring;)
 
Sv: Rida med halsring

Haha, jag har lite samma problem. Svänga MOT utgången från ridbanan går dock lite bättre än att svänga IFRÅN den. :angel: Fast sist red vi i fina (kanske lite överdrivet.. :angel: ) åttor runt koner och det gick bra. :D Det är bara att öva!

Jag har gjort som så många andra i tråden, bara plockade av tränset en dag och knöt ett grimskaft runt halsen på pållen. Fast jag har bara ridit i paddocken än så länge och bara i skritt. Roligt är det i alla fall. :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Rida med halsring Hur påverkar en stel, rund halsring jämfört med ett mjukt rep? Fördelar och nackdelar? Vilken ger tydligast signal...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Plantan
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: skiesabove
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
451
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp