Rida med handhäst, träna in

Shaggy

Trådstartare
Jag inser mer och mer att jag måste lära mig att rida med handhäst. Jag har två hästar som jag tycker oerhört mycket om men jag är rädd för att rida den ena. Den jag är rädd för att rida har jag hjälp med men hon som hjälper mig kan en till två gånger i veckan och det förslår ju inte så långt. Det gör ju dessutom att jag inte ens vågar rida de dagar jag känner mig modig eftersom han har så mycket överskottsenergi. Hästen i fråga är jättesnäll och problemen sitter helt i mitt huvud.
Hitills har jag ridit honom på ridbanan men i nuläget vågar jag inte ens det då jag nu inte kan rasta honom på lina innan ridningen (han har varit halt och är underigångsättning).
På något sätt måste han ju motioneras och det enda jag kan komma på är handhäst. Hur tränar jag lämpligast? Hästarna går mycket bra ihop så den biten är inget problem men den jag rider har en något dålig broms och mycket egen vilja.

Ja tanken har många gånger slagit mig att sälja honom men i år känns inte det som något rimligt alternativ.
 
Jag har bara testat handhäst med snäll sittapå-häst, så jag har egentligen inga bra idéer - men kan du ta med dig en person som går med, när du provar? Så finns det någon du kan lämna över snöret till om du känner att det inte funkar.
 
Jag har bara testat handhäst med snäll sittapå-häst, så jag har egentligen inga bra idéer - men kan du ta med dig en person som går med, när du provar? Så finns det någon du kan lämna över snöret till om du känner att det inte funkar.
Det har jag funderat på. Jag funderar även på att börja på ridbanan. Problemet jag ser är hur jag ska kunan träna in högre hastigheter på ett säkert sätt. Skritt tror jag kommer funka mer elelr mindre direkt= när matte klarar av att hålla i snöret.
 
Jag tar med min tränares halvblod som handhäst kanske en gång i veckan. Min häst är en fjordhäst så halvblodet är mycket större och sprättigare. Jag är inget handhästproffs men dessa är mina "grundregler":

- Hästarna måste tycka om varandra
- Handhästen i repgrimma och med långt grimskaft, ca 3 m. Inte longerlina och inte vanligt grimskaft.
- Spö för att driva på eller bromsa handhästen i nödfall

Första gångerna red jag på vägar där jag inte riskerade att möta motorfordon. Ridvägarna häromkring är breda så det är inte jätteviktigt att handhästen alltid går på "rätt" sida, jag slarvar lite med att hon får byta sida själv när hon har lust. :angel:
Det är en fördel att klara av ridhästen enhändigt, framför allt för att reda ut eventuellt tygel-grimskaft-spötrassel som kommer att uppstå. Brukar klämma in änden på grimskaftet under ena benet så vet jag att den inte slänger omkring. Oftast har jag grimskaftet och spöet i ena handen och tygeln i andra.
För mig är det viktigt att handhästen inte får gå längre fram än med huvudet vid ridhästens bog. Vill inte att handhästen hamnar framför, det blir alldeles för trassligt... På detta vis dundrar den omaka trion fram genom skog och mark i alla gångarter. Eller, vi galopperar och dressyrhästen älgar på i mellantrav bredvid.

Glömde nästan min viktigaste regel: förvänta dig inte att det skall funka fläckfritt från början och att alla hästar förstår vad de skall göra. :D Jag gick in med inställningen att "om det går år skogen får jag väl släppa handhästen, hon vet ju var hon bor..."
 
Jag har resonerat så att om hästarna fungerar ok tillsammans i hagen och jag kan leda dom tillsammans så kan jag rida med handhäst.
Jag använder repgrimma i början, vanligt grimskaft och inget spö.

Jag brukar inte göra någon grej av det utan rider bara iväg som vanligt, fast med en extrahäst.

Det har fungerat tämligen fläckfritt med de 10 hästar jag haft, plus några extra hästar jag haft hemma. Ridhästen bör på ett hyfsat lätt sätt kunna ridas på en hand, ofta betslar jag upp lite om jag sitter på en häst med mycket motor.
 
Jag gör likadant som @lytesout95 . Gör ingen grej av det utan det är som att leda en häst fast jag redan sitter på en annan häst. Rider väldigt mycket med handhäst och varierar vilken av mina jag sitter på och vilken som går bredvid. Brukar ha repgrimma och vanligt grimskaft, längre grimskaft blir bara knöligt att ha, anar jag att handhästen är pigg och vild har jag träns på den. Mina hästar är så van vid detta nu och de tycker det är dötråkigt att gå som handhäst haha, ändå rider jag i alla gångarter med dom så.

 
Jag satte på träns och longerlina (in i ena bettringen, över öronen och satte fast i andra bettringen, hade hästen bara på vänster sida om mig) och sen red vi iväg, jag missade nog det där med träna innan :p men jag litade väldigt mycket på hästen jag red :)
 
Mitt problem är nog egentligen att jag för det mesta måste rida över en större väg och det är sisådär lagom kul att tappa hästen på andra sidan. Jag har gjort det en gång och skräcken när jag såg bilen närma sig korsningen hästen var på väg fram till kan inte beskrivas. Jag såg inte passagen pga träd men med tanke på hur långsamt bilen körde efter korsningen så var nog inte kollisionen långt undan :nailbiting:
 
Jag har resonerat så att om hästarna fungerar ok tillsammans i hagen och jag kan leda dom tillsammans så kan jag rida med handhäst.
Jag använder repgrimma i början, vanligt grimskaft och inget spö.

Jag brukar inte göra någon grej av det utan rider bara iväg som vanligt, fast med en extrahäst.

Det har fungerat tämligen fläckfritt med de 10 hästar jag haft, plus några extra hästar jag haft hemma. Ridhästen bör på ett hyfsat lätt sätt kunna ridas på en hand, ofta betslar jag upp lite om jag sitter på en häst med mycket motor.

Så gör jag också :) Har ridit mycket med handhäst med mina hästar (eller mest ponnyer) och det är bara en gång som handhästen fick ett ryck och drog en serie bocksprång, då valde jag att släppa henne för annars hade jag åkt av :rofl: Men hon stannade och ingen skada skedd. Annars har det alltid gått bra.
 
Ett färskt tips jag har är att checka av broms och- blinningläget innan ni ger er ut. Idag märkte jag först halvvägs hur illa det var, det gick knappt att skritta, båda hästarna var skitirriterade och vid ett tillfälle lade sig handhästen och rullade på en sandväg. Tur att det var VM-final när vi var ute så att vi var ensamma. :o
 
Rider ofta med handhäst. Har repgrimma och ett lite längre platt grimskaft, mindre knöl i handen då jag ofta håller båda tyglarna så jag kan jobba ridhästen. Spö skippar jag, för mycket att hålla reda på och behöver sällan driva på.
Men när jag testade med min unghäst, 1.5år, var vi på ridbanan. Hade spö för att driva då han inte riktigt fattat smackning än. Blev bara ett par gånger jag testade men han fattade snabb. Har du en häst som lyssnar bra på rösten brukar det gå lättare. Börja i skritt tills ni får in vanan. Du behöver ju inte ta galopp första passet. :)

Jag började också med handhäst efter ha åkt av islänningen och inte vågade rida ut själv på honom. Ponny är väldigt följsam så märks knappt att han är med förräns i galoppen :rofl:
Nu mer varierar jag vilken jag rider/leder. Ponny har blivit mycket lugnare att rida ut med andra, var odräglig jämfotahoppande räserponny förr:meh:
Roligaste var när jag och en kompis, tog långritt med var sin handhäst så kunde vi varva ridhäst. :)
 
Jag red min gammelhäst med min unghäst som handhäst innan den var inriden, ca 1-2 dagar i veckan mer som miljöträning.
Upplevde dock att så mycket motionering är det inte för handhästen då vi mest skrittade och kanske nån trav men den blev mer uppspelt under trav och ville busa med storhästen så det blev svårt att kontrollera båda på en gång. En träningsfråga såklart men eftersom detta var temporärt så la jag inte mycket vikt vid det.

De andra 1-2 dagar i veckan som jag tömkörde lillen i skogen gav Mycket mer
 
Jag inser mer och mer att jag måste lära mig att rida med handhäst. Jag har två hästar som jag tycker oerhört mycket om men jag är rädd för att rida den ena. Den jag är rädd för att rida har jag hjälp med men hon som hjälper mig kan en till två gånger i veckan och det förslår ju inte så långt. Det gör ju dessutom att jag inte ens vågar rida de dagar jag känner mig modig eftersom han har så mycket överskottsenergi. Hästen i fråga är jättesnäll och problemen sitter helt i mitt huvud.
Hitills har jag ridit honom på ridbanan men i nuläget vågar jag inte ens det då jag nu inte kan rasta honom på lina innan ridningen (han har varit halt och är underigångsättning).
På något sätt måste han ju motioneras och det enda jag kan komma på är handhäst. Hur tränar jag lämpligast? Hästarna går mycket bra ihop så den biten är inget problem men den jag rider har en något dålig broms och mycket egen vilja.

Ja tanken har många gånger slagit mig att sälja honom men i år känns inte det som något rimligt alternativ.

Jag lär alltid in en del saker som jag tycker gör många saker säkrare och friktionsfria sas.
Dels lär jag in att när jag är med styr jag upp ev dispyter och ingen häst ger sig på någon annan när jag är där.
Sen lär jag in att de ska undvika hamna i tryck, de ska ge efter och följa så att tryck inte uppstår.
Och sen det vanliga med gas/broms etc.

Om de inte ger sig på varann kan man leda, ha handhäst och slippa att någon häst skrämmer en annan till att hoppa på en tex.
Ger de efter för tryck minskar risken att de sliter sig och gör att de följer/inte drar eller ligger på.

Det brukar aldrig vara problem med handhäst om det funkar.
Jag har gärna ledrep med lite längd ifall handhästen blir skraj och studsar till. Så kan man bara släppa ut repet någon bit och slippa tappa dem.
 
Rider inte ofta med handhäst då jag tycker det är lite småläskigt. Efter en insident med handhäst på bakbenen och landade med ena frambenet innanför tygeln på den jag red, är det alltid delade tyglar för min del.
 
Idag har jag testat i paddocken. Först gick det riktigt dåligt då handhästen envisades med att gå i rumpan på ridhästen. Hon tröttnade och försökte springa ifrån honom. Efter ytterligare lite problem så ände jag mest för att sitta av. Jag kom dock på att be min medhjälpare att ta spöt pch peta fram honom till en vettig position och då funkade det utmärkt. Jag avslutade då vi gjort en ordentlig sväng åt vardera hållet med hästarna i bra position till varandra. Ska bli spännande att se hur det går nästa gång vi tränar :)
 
Jag har bara tagit med häst, inte funderat så mycket. Går hästen att leda och öka & minska hastighet på så brukar det gå bra. Jag har lärt mina att gå upp brevid när ja pekar för hästen jag sitter på blir laddad om jag smackar :D
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
3
· Visningar
382
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp