Rida med handhäst

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag fick tipset i en annan tråd, och eftersom tanken funnits tidigare så slog den rot ordentligt. Jag har två ponnyer, en new forest (någonstans i gränslandet mellan C- och D-ponny) och en shettis (modell lite större, kanske runt 1,10), och min tanke är om det skulle gå att rida den större och ha med Lilleman som handhäst. På grund av min arbetssituation har det inte varit några problem att motionera dem en och en, men nu kommer det krävas tidsoptimering.

Tror ni ens det går när det skiljer 30 cm i mankhöjd? När shettisen tycker att någonting är roligt pinnar han på bra, och den stora är inte åt det hetsiga hållet, dock är hon snarstucken och det har aldrig varit en häst som man med glädje rider med andra. Tvärtom har jag alltid fått rida sist för att hon inte ska komma åt att sparka de andra.
Vad ska man tänka på när man börjar? Hur gör man ens det praktiskt? Utrustning på den som ska gå som handhäst? Kort sagt, vad är era erfarenheter?

Jag kan nästan garantera att ingen av hästarna har gjort det innan. Den stora är inriden/utbildad av mig, och har definitivt aldrig gjort det. Lilleman var enbart sällskapshäst hos sin förra ägare. Jag har heller aldrig gjort det tidigare.
 
Jag har ridit mycket med handhäst, en del har varit äldre och andra har varit från 1,5 år när jag börjat. Mina känner varandra väl och har gått i hagen tillsammans.
Beroende på individ så har jag haft grimma eller repgrimma. Det har varit ett utmärkt sätt att trafikträna unghästar, alla har varit ok att rida i trafik som 3-åringar.

Min handhäst går önskvärt med huvudet vid min högra skänkel, på slakt grimskaft. Jag brukar tidigt testa att trava och det brukar inte vara något bekymmer. De går dock fint när jag leder och svarar på smackningar, dämpande och stoppkommando.

Jag kan tillägga att jag galopperar också under en normal tur.
 
Jag har ridit en del med handhästar som då varit oinridna unghästar. Haft grimma, longeringslina och pisk som extra utrustning. Risken för att kunna peta handhästen på bringan som stopp/back. Haft handhästen snett bakom mig och på med bakom hästen jag rider på stigar, vid bilmöte osv. Men ridhästen har aldrig haft tendenser att sparka och handhästen har alltid varit en känslig och pigg sak som håller jämna steg med ridhästen. Testa med en medhjälpare som kan ta över shettisen vid besvär den första gången.
 
Storleksmässigt ser jag inga problem, har som största skillnaden varit 65 cm på rid och handhäst dock testade jag aldrig galopp med dom 2 utan då släppte jag ponnyn lös.

På handhästen föredrar jag en mjuk kapson eller vanlig lädergrimma som är mer inspänt än vanlig har även testat sidepull, föredrar kapson om handhästen vill gå sin egna väg eller vill gå om handhästen annars sidepull då den sitter stadigare än grimma.

Tänka på är hur ridhästen är att rida på 1 hand och hur handhästen är att leda, mina lyssnar mycket på rösten i vardagen vilket jag tycker är en stor fördel även när handhäst är med.

Själv tycker jag om att rida med handhäst och hästarna verkar uppskatta det oxå😊
 
Hästarna går ihop i hagen och är vana vid varandra. Och jag nöjer mig absolut med att skritta, storhästen kan få ordentlig motion vid andra tillfällen när den lille inte är med.
 
Glömde att jag föredrar ett lite längre grimskaft än det vanliga, jag brukar kalla det NHgrimskaft, tror det är 4m långt.

Vill kunna ha handhästen bakom på smalare stigar och då är vanligt för kort och longerlina på tok för långt för mig att hålla reda på.
 
Här sitter jag på en stora och blid på dom andra 2 (A ponny och övervuxen ponny), mina tre jag hade förut älskade att komma ut på tur alla tre, ja förutom just när kortet togs då Cilla surar lite på My då Cilla inte tycker om att My går om henne:angel:.
20150402_160042.jpg
 
Jag har haft mina 1 års föl och uppåt inför inridning som handhästar i skog och mark och på vägar tillsammans med annan häst (dvs ej mamman) . Funkar utmärkt och väldigt effektiv miljöträning och motion :)

Vänj in successivt tills du får in greppet och hästarna lärt sig och du ser att de kommer överens.

Jag har haft träns med delta samt kortare lina (läs längre grimskaft - ingen lina som kan trassla sig/man fastna i osv) på de unghästar som varit så pass inskolade att de redan är vana vid träns och bett . (Tömkörda mycket osv).
Annars i början grimma på de yngre.

Viktigt att tänka på överlag, är att handhästen måste lära sig att befinna sig strax bakom bogen på ridhästen, och ta förhållning i linan sekunden den ev ”glider” på den gränsen. Lär gärna dessutom in röstkommando om den inte redan kan det från longering, och använd samma ute.
Går ypperligt att rida i alla gångarter när du har de grunderna :)

Edit : och givetvis alltid handhästen på höger sida ! (såg kommentaren efter och hade missat den självklart essentiella )...
 
Senast ändrad:
Har ridit med handhäst sen barnsben. När shettisen blev för liten så fick han hänga med på släp. Släppte oftast ute i skogen så rejsade vi :D
Lite längre grimskaft än normala. En grimma som sitter lite åt så den inte kan kana av vid ev. stopp. Dressyrpisk så man kommer åt handhästen vid behov. Är de inte vana så prova först på inhängnat område. I hagen eller paddocken tex. Handhästen till höger så den kan gå ner i diket vid trångt möte.
Tycker absolut du ska trava när ni kommit in i det. Nyttigt för de små att trava på lite och de stora att hålla igen ibland.
 
Jag varierar sida om jag inte är på trafikerade vägar. Har oxå ridit mkt med handhäst, nu rider jag storhäst och har c-ponny i handen.Ponnyn sätts igång efter skada så endast skritt och trav än så länge. Kommer lägga in galopp när det är dags för det.
 
Rent praktiskt, hur gör man när man ska sitta upp och få med mig alla hästar och grimskaft och spön? Rider redan med dressyrspö i naturen, så det är jag van vid.
 
När jag hade ponny så hade jag alltid med henne när jag red ut på min stora häst. Ponnyn var ca 90 cm och hästen typ 160 cm. Fungerade fint!
Vi red i alla gångarter, ponnyn var snabbare än den stora i galoppen så fick hålla in henne där. På hemvägen fick den stora alltid öva på att skritta sakta så att ponnyn skulle få skritta av sig också.
Ponnyn hade jag oftast träns på med grimskaft då jag tyckte att grimman lätt gled snett på henne.
 

Bifogade filer

  • IMG_0858.JPG
    IMG_0858.JPG
    506,1 KB · Visningar: 97
Rider flera dagar i veckan med handhäst för att vara tidseffektiv och att det är väldigt skonsam motionering. Har haft lite olika varianter av utrustning. Började med att alltid ha träns och longerlina på handhästen, men har blivit bekväm och är så trygg med nuvarande hästar att de bara har grimma och grimskaft. Rider dessutom oftast barbacka och det jobbigaste som händer då är att handhästen stannar och håller på att dra av mig haha. Rider i alla gångarter :).
 
Tack för all input! :bow:
Det känns som om det som skulle kunna ställa till det är humöret på den stora, annars borde det fungera.
 
Jag har ridit en hel del med handhäst när mina unghästar ska börja träna mera kondis och bygga muskler. Rider fortfarande ofta med 6 åringen som handhäst medan jag rider 11 åringen pga smidigt att motionera båda samtidigt vid tidsbrist och bra variation. När jag och dottern rider ihop har jag henne och 6 åringen i grimskaft som säkerhet då jag inte vill släppa dom när jag sitter på en annan häst än.

Jag använder i början repgrimma och vanligt grimskaft och sen går jag över till träns och trär grimskaftet genom ena ringen, under hakan och knäpper i den andra ringen. Rider i alla gångarter.
 
Jag red min 155cm häst med min 120cm ponny som handhäst. Gisk jättebra tills ponnyn började busa/bita min storhäst. Eller äta.
Munkorg på lillen vid uteritt som handhäst löste det mesta
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 474
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 454
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp