Bukefalos 28 år!

Rida med jaktkandar (kimblewick)

E

Enigma

Jag ska införskaffa ett jaktkandar och funderar lite över hur jag ska spänna tyglarna. Det finns ju tre möjligheter: 1. det övre hålet 2. det nedre hålet 3. själva D-ringen. Hur inverkar dessa alternativ på hästen?

Jag inser att det nedre hålet ger mest hävstång, men läste i någon tråd här att D-ringen gör att man måste hålla handen extremt stilla - personen hävdade att hävstången blev stark respektive försvann om man ändrade handen 2 cm uppåt eller nedåt! Kan detta stämma?
 
Sv: Rida med jaktkandar (kimblewick)

1. det övre hålet
2. det nedre hålet
3. själva D-ringen.
Hur inverkar dessa alternativ på hästen?


1. lite hävstångseffekt
2. mycket hävstångseffekt
3. du väljer själv vad du vill ha (hög hand - låg hävstång, låg hand - mycket hävstång, normal hand - mittemellan hävstång)
 
Sv: Rida med jaktkandar (kimblewick)

1. det övre hålet
2. det nedre hålet
3. själva D-ringen.
Hur inverkar dessa alternativ på hästen?


1. lite hävstångseffekt
2. mycket hävstångseffekt
3. du väljer själv vad du vill ha (hög hand - låg hävstång, låg hand - mycket hävstång, normal hand - mittemellan hävstång)

Så om man aldrig har ridit på jaktkandar förut är det smartaste kanske att spänna i övre hålet till en början? Anledningen att jag vill testa jaktkandar är att min häst ligger på mycket i handen (använder nu tredelat bridongbett) och att jag känner att jag dels blir helt utmattad i axlar och armar plus att det blir en säkerhetsrisk (långa bromssträckor). Detta vill jag träna bort med halvhalter, övergångar, tempoväxlingar etc., men känner att jag inte orkar rent fysiskt med bettet jag har nu. Har testat pessoa och det funkade för MIG, men hästen visade tecken på obehag och jag tycker det är principiellt fel att tvinga ner nacken på hästen när man egentligen vill att hästen ska ridas bakifrån.
 
Sv: Rida med jaktkandar (kimblewick)

jag tycker det är bättre att ha den i stora ringen för då väljer du själv om du vill ha mycket hävstång eller lite.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 140
Senast: svea
·
Utrustning Hej, Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: caballus
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 009
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp