Rida med långa tyglar

L

Lilla_My

Hej alla kloka!
Jag skulle vilja ha lite allmänna tips och råd angående ridning på långa tyglar.
Att lulla omkring på framdelen på en häst på långa tyglar är kanske inte vidare uppbyggande varken för hästens långsiktiga välbefinnade eller för gångarterna. Så varför vill jag då rida på lång tygel?
1) Jag har själv djävulska spänningar i min ena axel som gör att jag håller för hårt i högertygeln och inte är följsam. Får ont i axeln av att rida:cry:
2) Hästen i fråga är känslig och har tidigare varit meckig med munnen och huvudet samt spänner sig lätt. Detta kommer tillbaka nu när jag själv har ont och är spänd.
Vi ska rida för centrerad ridning instruktör/sjukgymnast om en månad så då kommer jag att få en del hjälp, men vill inte låta hästen vila tills dess.
Jag får inte anstränga min axel alls just nu, men vill ändå kunna träna pållen lite.
Så hur ska jag jobba pållen på långa tyglar utan att det "förstör" honom? Han är lydig och gör alla övergångarna mellan halt, skritt, trav och galopp på lång tygel. Typ skritt-galopp-skritt-halt är inget problem. När det gäller sidförande rörelser trillar han gärna fram och skringer ifrån arbetet. Han är fyrgångare med starka grundgångarter. Utan tygelkontakt kan jag bara få tölt några få steg om jag tar det ur galopp.
Undrar lite om man kan arbeta med samlingen och därmed förbereda för tölt utan att ha det hjälpmedlet som kontakt med hästens mun innebär? Vad för övningar är lämpliga?
Pålle är inte jättevältränad, har hyfsad kondis men behöver mer muskler i överlinjen. Behöver jobba under sig med bakbenen och komma upp från framdelen.
Så vad säger ni, kan jag jobba med pållen så han stärker sig eller är det bara skadligt att "lulla runt på långa tyglar" i en månad?
 
Sv: Rida med långa tyglar

Satsa på att bygga muskler i dagsläget.
Handlar det inte om att rida på framdelen resten av livet så är det ju inget att haka upp sig på.

Rid ut i skogen och bygg muskler och kondition ett par dagar i veckan och markarbeta ett par dagar.

Jag föredrar arbete kontra vila för att på bästa sätt bygga korrekt muskler.

Du kan löslongera över upphöjda bommar, löshoppa. Enbart longera/tömköra på volt.

Det finns oändliga sätt att få hästen att träna på rätt sätt.
När jag byggde muskler på Yrpa så struntade jag i om hon gick på framdelen de passen. Man kan inte göra allt på en och samma gång.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Att rida på långa tyglar är otroligt bra dels får hästen hitta sin egna balans, hästen får sträcka ut sig
Och att rida på framdelen håller jag ej med om..
Då skulle ju alla promenadhästar om skrittas pålång tygel typ hela tiden vara otroligt skadade på drambenen..
Vilket inte stämmer..

Att att skritta på lång tygel skadar inte en häst.. så rid du de me gott samvete..

Jag skrittar alltid mitt sto minst 10 minuter på lång tygel innan jag börjar jobba i form.
Hon älskar de och sträcker ut både steg och hals och blir lösgjord.
Dessutom hittar hon sin egna balans.

Rider jag ut så rider jag alltid med långa tyglar i skritt.. min häst har inga gallor eller andra skador!
 
Sv: Rida med långa tyglar

Ingen häst mår dåligt av långa tyglar.
Hästen rids ju bakifrån och visst kan många hästar bli lite förvirrade när de inte har stödet från tygeln men de vänjer sig snart.

Rid i backar och i skogen så att hästen får lyfta på benen så kommer en bra form nästan automatiskt.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Jo, skritta på långa tyglar gör man såklart, och värma upp i trav på långa tyglar har jag alltid gjort. Och när jag rider en avslappnande skogstur rider jag på lång tygel i alla grundgångarterna. Jag tror inte att det är skadligt. Men att ALLTID rida hästen på ett framtungt sätt(som min pålle gärna blir på lång tygel) kan ju inte vara bra. Jag vill gärna "komma åt" hästen lite mer och jobba mot samling och stärka rygg och bakdel utan att ha tygelkontakt.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Ingen häst mår dåligt av långa tyglar.
Hästen rids ju bakifrån och visst kan många hästar bli lite förvirrade när de inte har stödet från tygeln men de vänjer sig snart.

Rid i backar och i skogen så att hästen får lyfta på benen så kommer en bra form nästan automatiskt.

Det är just det där att komma åt hästens bakdel och lyckas rida den bra bakifrån när man inte har stöd i tygeln som jag tycker är svårt. Han blir liksom bara lååång.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Det är just det där att komma åt hästens bakdel och lyckas rida den bra bakifrån när man inte har stöd i tygeln som jag tycker är svårt. Han blir liksom bara lååång.

Jag tror att det är svårare för människan än för hästen;)
Vi tänker för mycket helt enkelt.
Det är svårt att förklara över nätet men jag ska försöka.
Jag fick ju lära om när jag fick min skada i ena armen och det är lurigt:crazy:
Kan du hålla i tygeln utan stöd eller rider du på en hand?
Prova att rida på en hand annars.
Jag gjorde hemma gjord lösning, jag tog tyglarna mellan ring och lillfinger på ena sidan och mellan pek och långfinger på andra sidan.
Sen "styr" man genom att vrida på handen istället.
Då kan du ändå ha stöd på tygeln och ha mun komunikation, det var för mig lättare att börja så.

Sedan längde jag tygeln efter hand, även en halvlång tygel ger ju komunikation fast inte som man är van vid.

Eftersom din häst är så lyhörd att du kan sakta av till skritt från galopp med lång tygel så tror jag inte det blir så svårt, det är svårare med de hästar som är vana vid att all komunikation går via munnen.

Sedan har ju givetvis vikthjälperna ännu större betydelse.

Tänk om, tänk bort mun komunikationen och rid som du brukar så kommer nog formen snart.

Lycka till!
 
Sv: Rida med långa tyglar

Jag tror att det är svårare för människan än för hästen;)
Vi tänker för mycket helt enkelt.

Det där kan jag skriva under på till hundra procent:crazy:

Jag har dessutom turen att ha en häst som gör i princip allt jag ber honom om, om jag lyckas få fram det på ett rätt sätt. Han är mkt känslig för hjälperna så allt måste bli perfekt, vilket är ett problem när man själv inte är helt hundra i kroppen. Om jag ger de minsta motsägande signaler blir han förvirrad och stressad. Men jag vet att när han gör rätt, då är det för att jag gjort rätt! (och då blir han på jättebra humör:bump:)

Just nu rider jag så att jag bara håller båda händerna ytterst på tyglarna och i princip vilar händerna mot manken eller sadeln. Enhandsfattning har jag funderat på, men riskerar man inte att sitta lite snett i sadeln då? Har också funderat på att rida med halsring och manövrera den med den med en hand.

Problemet just nu är också att vi har byggt upp mycket spänningar relaterat till tygelkontakt. Jag tror att jag får en annan sits och hållning när jag rider med tygelkontakt eftersom det är förknippat med smärta och problem. När jag släpper tyglarna blir jag mer liksidig i kroppen och kommer ner i sadeln på ett helt annat sätt. Pållen har ju blivit van vid att jag spänner mig samt tar för hårt i högertygeln (lyckas inte ge eftergift), så han kör bara upp huvudet och stressar.
Kan tillägga att det inte är något fysiskt fel på hästen, han gör inte så här när min sambo rider.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Att rida på långa tyglar i vilken gångart som helst är absolut INTE farligt på något sätt!!!!! Det ger hästen en chans att bära sig själv och kunna balansera sig. Många tror att kraftig tygelkontakt och mkt skänkel leder till form, men det är det det inte gör. Hästen kröker på nacken för att undvika det obehagliga trycket från bettet. Det är inte att gå i form.

En häst som går i sann form ska kunna bära sig på långa tyglar. Enl. mig iallafall. Inte vara beroende av ett kraftigt tygeltag, eller tyglekontakt öht.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Att rida på långa tyglar i vilken gångart som helst är absolut INTE farligt på något sätt!!!!! Det ger hästen en chans att bära sig själv och kunna balansera sig. Många tror att kraftig tygelkontakt och mkt skänkel leder till form, men det är det det inte gör. Hästen kröker på nacken för att undvika det obehagliga trycket från bettet. Det är inte att gå i form.

En häst som går i sann form ska kunna bära sig på långa tyglar. Enl. mig iallafall. Inte vara beroende av ett kraftigt tygeltag, eller tyglekontakt öht.

Är helt ening med dig! Men hela grejen är att jag vill ha tips på hur jag kan rida honom korrekt för att den där naturliga bärigheten ska komma utan tygelkontakt. Jag vet att det är det jag vill uppnå, men inte axakt hur jag ska kommma dit!
 
Sv: Rida med långa tyglar

Försök hålla hästen i ett lugnt tempo, lite/ingen tygelkontakt. Koncentrera dig på att sitta i balans, kolla rakt fram, använd din egen kropp för att få honom att svänga. Typ kolla åt det hållet du ska. Viktigt är också att du har en skön sadel som du kan slappna av i och att den verkligen passar hästen, och att hästen är frisk och inte snedställd på något sätt.

Sen kan du öva på detta i skogen, så tycker både du och hästen att träningen är roligare. Så fort du ni gör framsteg så beröm mycket, och fortsätt inte traggla, utan rid lite kravlöst när hästen gjort bra ifrån sig.

Det krävs en massa múskler och kondition för en häst att bära sig ordentligt, så börja med kondition och att bygga muskler. Skogen är det bästa stället att träna på.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Hästens form har inget att göra med hur långa eller korta tyglar du har..
Du kan rida en häst på bogarna även om du kortar upp tyglarna.
Och du kan rida en häst på bakdelen med långa tyglar..

Hästens viktfördelning sitter inte i tygeln..
Tygeln styr man med
Sitter man och bär upp vikten i tyglarna och har hästens form skapad genom tyglarna rider man fel!

Man ska kunna släppa tyglarna och hästen skall bibehålla sin form, då vet man att vikten ej är genom tyglarna utan det är en ärlig egenarbetad form hästen har.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Hästens form har inget att göra med hur långa eller korta tyglar du har..
Du kan rida en häst på bogarna även om du kortar upp tyglarna.
Och du kan rida en häst på bakdelen med långa tyglar..

Hästens viktfördelning sitter inte i tygeln..
Tygeln styr man med
Sitter man och bär upp vikten i tyglarna och har hästens form skapad genom tyglarna rider man fel!

Man ska kunna släppa tyglarna och hästen skall bibehålla sin form, då vet man att vikten ej är genom tyglarna utan det är en ärlig egenarbetad form hästen har.


Jag håller fullständigt med om allt du säger! Att uppnå en bra självbärighet hos hästen är ju ett av de stora målen med ridningen. Men tyvärr är jag ingen superduktig ryttare och vägen mot målet är inte helt rak:crazy: Skilnaden som jag upplever när man rider med tygelkontakt är att man har en mer direkt möjlighet att korrigera hästen när något blir fel eller det uppstår missförstånd. Ett ledande tygeltag kan till exempel användas för att visa vägen då jag misslyckats med att nå fram till hästen med säteshjälperna.

Kanske ska jag omformulera trådens frågeställning till tips om hur man ska jobbamed hästens självbärighet, eftersom det ändå är problemets kärna:idea:

Just nu käns det i alla fall ganska motigt med ridningen; sommarvärmen gör pållen slö och ofokuserad, han vill helst bara stå i stallet och gömma sig för insekterna:grin:
Imorse blev det markarbete i skritt, något mer vill man nästan inte utsätta stackars pålle för i värmen.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Man ska kunna släppa tyglarna och hästen skall bibehålla sin form, då vet man att vikten ej är genom tyglarna utan det är en ärlig egenarbetad form hästen har.

Detta förutsätter att hästen har en bärighet med tyngdpunkten långt bak, det får den inte utan träning, hjälp och stöd. Innan den har skapat en bärighet, kommer hästen ofrånkomligen att hamna på framdelen.

Nu är det inte många hästar som har en bärighet med tyngdpunkten på bakbenen, en enkel test. Rid hästen i tölt, släpp tygeln, vad händer?
 
Sv: Rida med långa tyglar

Då får man träna tills man kommer dit hörrö ;)

Gäller ju med allt att man tränar.. man måste ju lära hästen de å i början så släpper man tygeln bara någon sekund tills man kan släppa mer å mer och efter ett tag så vips kan man rida utan tyglar och hästen går där helt underbart!:love:
 
Sv: Rida med långa tyglar

Ja, självklart är det en träningsfråga och tar en ganska lång tid i anspråk för att nå. De flesta tror att hästen bär sig på bakbenen, vilket inte är fallet när hästen ramlar ihop på framdelen och övergår i en konstig takt på gångarten.
Så det är inte bara hästen som ska tränas, utan även ryttaren som MÅSTE lära sig att känna förändringar i takten.
 
Sv: Rida med långa tyglar

Gäller ju med allt att man tränar.. man måste ju lära hästen de å i början så släpper man tygeln bara någon sekund tills man kan släppa mer å mer och efter ett tag så vips kan man rida utan tyglar och hästen går där helt underbart!:love:


Men detta är precis så som jag tänkt tidigare, och som jag tror det är det vanligaste sättet. Men hela grejen är ju att just nu har jag inte denna möjlighet utan måste jobba fram det hela utan att ha någon tygelkontakt alls. Hur man ska göra det är hela problematiken:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Buck
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 183
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp