Rida med sår?

Phuwa99

Trådstartare
Rider ni med sår? Min häst har fått ett sår, är ganska litet men djupt. Han varken haltar eller är svullen. Bryr sig inte heller när jag tvättar.
Obs på bilden är det utkletat Socatil, såret är nu rengjort och insmort igen! Hur hade ni gjort?
 

Bifogade filer

  • A9180E1A-D108-4C2D-A8F5-F84041C7D8DD.jpeg
    A9180E1A-D108-4C2D-A8F5-F84041C7D8DD.jpeg
    265,3 KB · Visningar: 248
Det där ser ut att sitta nära armbågsleden och vara rejält djupt, hade ringt ut veterinär ikväll och inte ridit. Tycker det är okej att avvakta med isåfall med sår som inte hamnat för nära en led och inte besvärar hästen. När jag var ung och ensam hade ansvaret för en sommarhäst red jag med ett liknande sår för det var ju litet och såg harmlöst ut. Hästen blev JÄTTEhalt och fick medicin länge..
 
Rider om såret inte är djupt eller sitter vid utrustningen. Men är det djupt rider jag inte hur litet det än är.

Jag hade inte ridit med ett sår som på bilden, och hade tagit ut veterinär snarast möjligt
 
Hade inte ridit med det såret. Det kommer nog störa läkningen om hästen rör sig en massa, blir ju att sårkanterna liksom glipar osv.
Bättre hästen får vila tills det läkt ihop lite mer.
 
Rider ni med sår? Min häst har fått ett sår, är ganska litet men djupt. Han varken haltar eller är svullen. Bryr sig inte heller när jag tvättar.
Obs på bilden är det utkletat Socatil, såret är nu rengjort och insmort igen! Hur hade ni gjort?
Djupa sår är väldigt otäcka. För ett stort antal år sedan fick min häst vad som såg ut som ett litet oskyldigt sår. Jag gjorde rent, och trodde inte att det skulle bli några problem, men nästa dag hade hon en stor svullnad runt såret. Jag ringde ut veterinär samma dag, och det visade sig att såret var RIKTIGT djupt. Det blev flera dagar med penicillin. Hur djupt såret var var inget man kunde avgöra själv från utsidan. Så mitt råd är som de andras. Ring veterinär och få såret kollat med en gång!
 
Fick den av en stallkompis som hade över.

Allvarligt talat, det är ingen bra idé att använda antibiotika på eget bevåg. Tror du att hästen behöver antibiotika så behöver också en veterinär titta på såret och göra en bedömning av vad som behövs, så ta ut en veterinär istället. För ett djupt sår som sitter nära en led eller på annat rörligt ställe, hade jag tagit ut en veterinär omgående. Åtminstone ringt för rådgivning.
 
Jag rider gärna med sår men då ska det vara relativt ytliga eller iallafall där man antar att inga vitala delar blivit skadade; som senor, ligament eller lite djupare bindväv.

Är det ytliga sår är det bra med stretchning och genomblödning men det här hade jag inte ridit med förrän jag kollat upp det med veterinär.
 
Jag rider också med småsår men tar det lugnt. Skritta är oftast bra för läkning.
Det där
Såret ser riktigt läskigt ut, jag skulle oroa mig för inflammation nu i värmen. Ta ut veterinär och få det omlagt och rengjort. Sedan kan du lägga om själv när du vet hur det ska vara.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Min häst fick som ett sår för ca en vecka sen. Själva såret är läkt och det har blivit en skorpa men hon har bitit av sig håret...
Svar
2
· Visningar
575
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 492
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp