Rida när man fått ny häst?

Svaramigsnälla:)

Trådstartare
Min nya häst kommer om en vecka, han är 14år och väldigt utbildad! Men han har haft problem med att sitta upp förr men nästan inget problem nu. När han kommer, hur läbge tycker ni att jag borde vänta med att sitta upp och vad ska jag göra tills dess och hur ska jag göra för att sitta upp utan problem?
 
Min nya häst kommer om en vecka, han är 14år och väldigt utbildad! Men han har haft problem med att sitta upp förr men nästan inget problem nu. När han kommer, hur läbge tycker ni att jag borde vänta med att sitta upp och vad ska jag göra tills dess och hur ska jag göra för att sitta upp utan problem?
Ta hjälp med uppsittningen i början och rid som du har tänkt dig. Sällan saker och ting blir bättre av att låta hästen stå eller vila, då är risken att den får en väldig överskottsenergi som du får reda ut sedan.
 
Min nya häst kommer om en vecka, han är 14år och väldigt utbildad! Men han har haft problem med att sitta upp förr men nästan inget problem nu. När han kommer, hur läbge tycker ni att jag borde vänta med att sitta upp och vad ska jag göra tills dess och hur ska jag göra för att sitta upp utan problem?

Finns tusen åsikter och även trådar i ämnet .
En av de tusen trådar som exempel är en ny tråd som finns här
https://www.bukefalos.se/threads/ny-haest-i-stallet.1478961/
 
Min nya häst kommer om en vecka, han är 14år och väldigt utbildad! Men han har haft problem med att sitta upp förr men nästan inget problem nu. När han kommer, hur läbge tycker ni att jag borde vänta med att sitta upp och vad ska jag göra tills dess och hur ska jag göra för att sitta upp utan problem?

Jag håller med @Grazing om att ta hjälp direkt vid uppsittning så att ni båda får en lugn och konfliktfri start tillsammans. Prata även ordentligt med nuvarande ägare som @sorbifolia föreslår. De kan säkert ge tips om hästen t.ex. ogillar korta tyglar vid uppsittning, om du bör använda pall eller inte, etc. etc.

Grattis till nya hästen och lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp