Rida på åkrar?

Sv: Rida på åkrar?

Nej det är aldrig tillåtet att rida på åkermark.

Kicki :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Nej det är inte tillåtet men om det är frusit under och marken är hård och det sen kommit snö ovanpå kan man alltid fråga markägaren om man får rida där. Fråga alltid först. Det kan ju vara så att markägaren ska plöja till våren och därför tycker att det är ok. GLÖM INTE ATT FRÅGA!!!!!
 
Sv: Rida på åkrar?

det är inte tillåtet utan tillstånd. men fråga alltid markägaren - du kan ju få lov att rida där :)
 
Sv: Rida på åkrar?

Om det är din åker.

Jag tycker öht inte att man aldrig rider på andras mark, speciellt aldrig nånsin ängar & åkrar men även när jag rider på en väg eller i skogen frågar jag alltid ägaren.
 
Sv: Rida på åkrar?

Jag som bor söder över där det inte är så mycket snö har ett svagt minne av att reglerna säger följande:
Att man får rida på åkermark om det är tjäle i jorden (jorden är hård och frusen) och det är mer än 10 cm snö. Ungefär samma som för skidåkning och att det kommer från Allemansrätten.
 
Sv: Rida på åkrar?

Om hästen skulle tappa en sko så kan den ställa till med gigantiska reparationskostnader på t ex en skördemaskin o det blir bonden inte glad över, så rid inte på en åker, den är hans inkomst.
 
Sv: Rida på åkrar?

hmmmmmmmm ställer en dum fråga vad är det för skillnad på
ÅKER OCH ÄNG :confused:

/ förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås"
 
Sv: Rida på åkrar?

Vet inte exakt men gissar på att man odlar vissa grödor på en åker medan en äng bara består av gräs(??)
 
Sv: Rida på åkrar?

hmmmmmmmm ställer en dum fråga vad är det för skillnad på
ÅKER OCH ÄNG :confused:

/ förrvirrad norrläning som jobbat alldeles för länge innom vården "blir som man umgås"

Åker är mark som lämpar sig sådd. Äng är naturbetesmark som inte lämpar sig för sådd i det moderna lantbruket.
 
Sv: Rida på åkrar?

Om det är din åker.

Jag tycker öht inte att man aldrig rider på andras mark, speciellt aldrig nånsin ängar & åkrar men även när jag rider på en väg eller i skogen frågar jag alltid ägaren.

Som tur är så har vi allemansrätten som ger alla rätt att vistas på samtlig mark, dock är odlad mark ett undantag (dvs åkermark). En äng är inget problem att passera igenom.

Som vanligt gäller regeln, "inte störa, inte förstöra" - från både markägarhåll och den som vill passera markerna.

Passerar man ofta är det givetvis lätt för markägaren att hävda att det blir påverkan, och då är allt mycket lättare om man kan komma överens i förväg.

Så, självklart rider man, promenerar och på annans mark. Så fungerar Sverige och det är jag stolt över.
 
Sv: Rida på åkrar?

Är själv markägare till mkt mark (tillsammans med mor o far då :P ), och vet hur det är om ngn kommer o rider på ens åkrar eller ängar. Det är inte alltid så kul, och det uppskattas mkt om ryttaren frågar innan den rider där :P

:bump:
 
Sv: Rida på åkrar?

Ja, jag hade tyckt det var måttligt roande om jag slog hö på ängar som folk red på & lät hästarna skita på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 198
Senast: Sel
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Lingon
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 339
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp