Bukefalos 28 år!

Rida på bana eller i skogen?

linoda

Trådstartare
Hur ser eran ridning ut, rider ni mest på bana eller i skogen? Hur långt är ett ridpass?
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Min femåring går i ridhuset 3-4 pass i veckan, rids ut ett och leds oftast en promenad i skogen/gårdsplanen de övriga. Någon gång vilar han helt och hållet, men på grund av mycket begränsad utevistelse (de kommer in 13.00) försöker jag aktivera honom på annat sätt :)
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider mest i hagen och skrittar ut lite då och då. Är väldigt sällan i ridhus eller ens på en ordentlig riddarna :p, är typ bara när jag är iväg på träning eller tävling :)
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider alltid ut i terrängen och kortaste slingan är på ca 45 minuter. Har ren vildmark och brutalt krävande terräng inpå knuten ;) ...åker några gånger om året till ridhus/ridbana och finslipar inför tävling möjligen. Åker på några clinics...o.s.v.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider 6 dagar i veckan. 2-3 pass på ridbana eller i ridhus och resten ute i skogen. Längden på ridpassen varierar så det kan bli allt mellan 30 min till 2 timmar. De längre passen är alltid uteridning.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag rider mest i ridbana/ridhus av det enkla skälet att jag tycker det är dödstråkigt att rida ut. Hästen går dock 50/50 då hon har en medryttare som tvärtom trivs bättre i skogen.

Rider 20 - 60 minuter exklusive fram- och avskrittning.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

En vecka för oss ser ut ungefär så här; fyra dagar på bana, två dagar ut och en dag vila (promenad). :) Den här veckan blir det t ex vila på måndag, bana tisdag och onsdag, ut torsdag, bana fredag och lördag och så ut på söndag. Funkar fint för oss!
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Så här års rider jag mer ute i naturen/grusvägar än på bana/ridhus. Det kommer snart andra tider. USCH :(

Jag rider dressyr även ute vilket funkar väldigt bra, ffa bjudningen är mkt bättre.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Dottern som rider.
Rider 6 dagar i veckan, 4 dagar ut i skogen, 1 dag för instruktör på banan och klättring 1 dag men värms upp/skrittas av i skogen, då och då tömkörning i skog + banan, ibland löshoppning, tid ca 1-1,5 timmar varje gång.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Perfekt när man har en medryttare med lite andra intressen än en själv! Önskar jag hade det med.

KL
Jag har två hästar. Den ena rids på banan 4-6 gånger i veckan och ute 1-3 (går 6-7 dagar/vecka), minst 30 min per gång, ofta runt en timme. Hon ska bli tävlingshäst i western är planen. 11 år gammal
Den andra är en gammal gubbstrutt, 19 år. Han rids inte mycket alls längre, ungefär 1 gång i veckan på banan (med en tjej med muskelsjukdom, blir inte speciellt hårt). Körs ute på vägarna 4-5 gånger/vecka, ca 30-45 minuter per gång.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider nästan alltid ut, mer eller mindre. Har paddock i stallet, rider där kanske tre gånger i veckan, men kör all uppvärmning ute på grusväg och gärde och trimmar bara det sista i paddocken. Underlaget där är väldigt mjukt. Rider kanske 30 min uppvärmning ute, 30 min i paddocken.
Åker iväg till ridhus en gång i veckan för dressyr eller hoppträning. Hoppar i stort sett aldrig hemma i paddocken.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider på ridbana ca 2-3 ggr/ år. Annars är det mest ute i skogen. Mina ridpass ligger oftast på 1-3 timmar per gång
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Tränar för tränare varannan vecka, annars ute i skogen på olika underlag. Ett ridpass är allt från 30 min till 2 timmar. Är det ett längre pass är det mkt skritt. Har en 19-årig halvblodsvalack som tävlas på MSV C-nivå i dressyr.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag rider just nu för instruktör ca 3 dagar i veckan & då blir det ridhuset. 1 dag i veckan går till uteritt och 1 dag arbete från marken eller ibland blir det en till uteritt.
Hästen som jag har nu rider jag och tränar fram till v.51, så vi har sällan pass helt utan krav; utan vi fortsätter träna ute, och även vid arbete från marken, men kan vara lite olika muskler och saker som vi tränar på.. :)

Min egna häst ska sättas igång i april efter fölning och hon kommer troligtvis bara att ridas ut i början.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Rider mest ute, kanske tre dagar ute på en på bana, med den nuvarande då han är så okomplicerad och obrydd ute och det är mycket trevligare ute än på bana. Det mesta utom voltarbete går ju faktiskt att göra ute och, handen på hjärtat, hur mycket behöver man egentligen jobba på volt?

Den förra red jag ut för att jag kände att jag var tvungen att få lite omväxling emellanåt, inte för att det var trevligt. Det blev därför inte så ofta ridning ute, kanske två-tre dagar på bana på en ute.

Längden på passen varierar, från 20 min upp till 1,5 h. Passen varierar också mellan offroad-ridning i skogen till rena motionsturer utmed grusvägar.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Hur ser eran ridning ut, rider ni mest på bana eller i skogen? Hur långt är ett ridpass?

Har mina hästar hemma på egen gård och har inget ridhus eller ridbana så vi rider ute i naturen :)

Ibland kan jag skritta iväg (eller lasta och köra) till en ridbana som finns dryga kilometern bort, men det är MYCKET sällan det händer. De ggr jag är i ridhus rider jag för tränare och det blir kanske en gång varannan månad.

Mina ridpass brukar oftast bli 40 min ungefär, känns alldeles lagomt :) Ibland mer och ibland mindre beroende på, men allt som oftast 40 min!
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Sexåringen som tävlar L:A/MsvC dressyr går 2-3 pass i veckan på banan, ca 45 minuter och 2-3 pass i skogen. Rids för det mesta bara 5 dagar/vecka.

Fyraåringen går 1-2 pass/vecka på banan 20-30 minuter, varav det ena passet innefatter lite hinder. 2-3 pass i skogen varav ett är som handhäst. Går för det mesta 4 dgr/vecka.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Vi är fortfarande i sluttampen av en igångsättning efter skada men jag tänker 2 dagar ute och 1 dag på bana/ridhus.
Ute växlar jag kuperad skogsridning i mest skritt med "vanligt" arbete, typ övergångar, tempon, öppna/sluta varianter på mjuka vägar.
Dagen på bana/ridhus är främst underlagsrelaterat, så jag kan ersätta det med töm eller lina över bommar tex
Tidsmässigt så ligger vi mellan 30-45 minuter/pass i dagsläget, avsutten fram o avskritt vid ridning på bana/ridhus.
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Jag har en 5-åring som rids fem dagar i veckan. Det blir ett pass i ridhuset (ibland mindre) och resten av ridningen sker ute i naturen. Ridpassen på banan är inte längre än 30-45min. Det blir också en hel del promenader :)
 
Sv: Rida på bana eller i skogen?

Eftersom att jag rider unghäst så rider vi mest ut och rider bara på banan en eller två ggr i veckan som mest (korta hopp-pass tex), ägaren tränar dressyr en gång i veckan (30 minuters pass) och det är väl tänkt att jag ska träna dressyr varannan vecka och hoppa varannan eller så när han är friskförklarad efter skada och vila.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
425
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Cs218
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp