Rida på "gräs" i torkan

Problematisk

Trådstartare
Vad är er erfarenhet av att rida på gräs i sån här torka? Blir det halt? Bör man brodda?
Alltså inte hoppning, utan bara dressyr, kanske med nån bom bara.
Och skriver "gräs" eftersom det, i denna torka, knappt är det utan mer "lätt ogräsbevuxen sand och jord"...
 
Jag vet inte hur du har det men, vi har betonghårt i marken så allt vi kan göra utanför ridbanan är att skritta.
 
Vad är er erfarenhet av att rida på gräs i sån här torka? Blir det halt? Bör man brodda?
Alltså inte hoppning, utan bara dressyr, kanske med nån bom bara.
Och skriver "gräs" eftersom det, i denna torka, knappt är det utan mer "lätt ogräsbevuxen sand och jord"...

Vi kan galoppträna på vårt fält utan brodd 😊 men är rätt bra med gräs och inte jättehårt.
Dressyr går också bra!
 
Dressyr och annan balanserad och lugn ridning brukar inte vara något problem på gräs, och framförallt inte nu när det är torrt.
Tycker mest gräs kan bli halt när det är blött och lerigt.

Vi har lerjord under gräset där jag brukar rida och det sviktar fortfarande trots torkan, grusvägarna däremot är desto hårdare..
 
Särskilt halt borde det väl inte bli men väldigt hårt, antar jag.

Det är inte alls särskilt hårt faktiskt. Oändligt mycket bättre än grusvägarna.

Jag var mest rädd att det ska bli halt när det nästan är sönderbränt, men det är kanske ingen större risk då.
 
Halt finns ingen risk för här . Det klapprar av hovarna på vallarna vi rider på och är nästan stummare i marken än asfalt . Så rider ”arbete” med försiktighet på vallarna utifrån det. Det går ju självklart att göra arbete annat än skritta men med eftertanke utifrån vad man gör/hur man belastar hästen totalt i träningsschemat.
 
Vinterhagen är bränd och torr men inte hård och hal. Har ridit galoppintervaller även på min sprattliga 5gångare i veckan utan problem.
 
om du rider på eftermiddagen när daggen har torkat så är det okej. sen beror det också på hur välbalanserad din häst är. en häst jag brukade rida snubblade och halkade ofta medans en annan nästan aldrig halkar.
om det är väldigt blött så brukar jag sakta av till skritt på kortsidorna och bara trava galoppera på rakspår.
 
I hagarna här går det rida i alla gångater, stallplanen är hal dock, det är mer ”gräsmattegräs” där. Mina hästar är barfota kanske jag ska tillägga, kanske vore halare med skor. Särskilt hårt är det inte, upplever att hård mark är mindre problem när hästarna inte har skor dock.
 
Vi har stor utebana och rider i alla gångarter där utan att det är halt. Alla utebanor dammar något förfärligt dock. Rider också barfota häst, men de andra broddar inte sina hästar.
 
Jag är förundrad. Hur hårt/länge rider ni om ni inte kan ta en galopp på en grusväg? Eller trava på en hård vall?

Hur känner du att det finns anledning i tråden som helhet att vara fascinerad?

För de flesta har väl inte påstått att det inte går att trava/galoppera på hårt underlag ?
 
Hur känner du att det finns anledning i tråden som helhet att vara fascinerad?

För de flesta har väl inte påstått att det inte går att trava/galoppera på hårt underlag ?
Förundrad. Jag undrar hur hårt man rider om man inte kan trava och galoppera ALLS på hårt underlag.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp