Rida på hårt underlag

Elzaa

Trådstartare
Hur rider ni nu på vintern? Förutom i ridhus.
Vi har ingen snö hos oss, bara minusgrader och hårt i marken.
Brukar ta några lugnare pass på den hårda grusvägen, som i alla fall är plan. Brukar bli lite mer ridning på fält eftersom att gräset sviktar lite så att det inte blir stenhårt.
Paddocken är frusen så är svårt att träna på som vanligt.
Hur "rädda" är ni för hårt/fruset underlag? Hur tränar ni era hästar då?
 
Är det bara halvfruset så att det fortfarande är lite svikt så kan jag både trava och galoppera. Är det helfruset, så jobbar vi i skritt. Skritt är också en gångart.

Vi har haft tur med ridbanan den här vintern. Det har bara varit fruset någon enstaka dag. Resten av tiden har det varit antingen tinat eller snötäckt.
 
Hur rider ni nu på vintern? Förutom i ridhus.
Vi har ingen snö hos oss, bara minusgrader och hårt i marken.
Brukar ta några lugnare pass på den hårda grusvägen, som i alla fall är plan. Brukar bli lite mer ridning på fält eftersom att gräset sviktar lite så att det inte blir stenhårt.
Paddocken är frusen så är svårt att träna på som vanligt.
Hur "rädda" är ni för hårt/fruset underlag? Hur tränar ni era hästar då?
Har haft en bra vinter hittils. Antingen endel snö eller plusgrader. Men annars blir det mest skritt. Äldre häst med sämre bakknän så kräver bra underlag.
 
hästen är inte så jätte förtjust i för hårt underlag men hon tycker att alldeles för mjukt är mycket värre.

så frusen (ej hal) grusväg kör vi dressyrarbete med mycket skritt på, och galopp jobb på åkern om den är frusen och inte bara är lera+ snö som det oftast är här vintertid..
 
Hur rider ni nu på vintern? Förutom i ridhus.
Vi har ingen snö hos oss, bara minusgrader och hårt i marken.
Brukar ta några lugnare pass på den hårda grusvägen, som i alla fall är plan. Brukar bli lite mer ridning på fält eftersom att gräset sviktar lite så att det inte blir stenhårt.
Paddocken är frusen så är svårt att träna på som vanligt.
Hur "rädda" är ni för hårt/fruset underlag? Hur tränar ni era hästar då?


Jag är mycket mer rädd för tungt/djupt underlag än för hårt.

Är det helt genomfryset och stenhårt så blir det skritt och travsekvenser. Är det dessutom isigt och knäligt blir det bara skritt.

Du kan göra ganska mycket i skritt, och rask skritt på halvlång tygel i två timmar är perfekt uppbyggande träning för alla hästar. Det stärker utan att slita.
 
Precis som Lager sagt så kan man göra rätt så mycket i skritt ändå. :)

Annars har vi haft en väldigt skonsam vinter. I december var det hårt och jobbigt, men då hade jag bara 5 min till ridhuset så det blev mycket där. Sen kom snön och nu har det bara varit slaskigt någon dag, men annars var ridbanan idag perfekt med ca 5-10cm pudersnö. :love:
 
Min häst är långsamt invänjd vid hårt underlag och har inga problem med det.
Jag rider som vanligt och väl balanserat i alla gångarter.

Jag hade tagit det lugnare med en ovan häst, kortare sekvenser och lugnare turer men alltid under balans.
Skulle den vara obalanserad och ovan, tex om den varit oskolad och ostadig, hade det mest blivit bara skritt och lite trav i den mån den fungerar utan att 'ramla iväg' .

:)
 
Här rider vi på som normalt, vi har en åker vi kan rida på när banan är frusen, så där rider vi som normalt. Rider vi ut tar vi det förvisso lite lugnare än normalt, men det är bra att variera underlaget. Jag tror inte på att det blir bra av att alltid rida på samma underlag så att säga. :)
 
Hårt, fruset, glansis.....jag rider som vanligt. Hårt underlag är inget att vara rädd för utan jag ser det som bra stärkning av senor och ligament. Mina hästar är vana att gå på varierade underlag.

Fyra brodd i varje ser till att det inte halkas och is verkar ge efter så pass mycket att det inte blir lika stumt som om man travade asfalt med fyra brodd.
 
Ridbana utan snö är ju rätt lätt att hålla bra. Det gäller för det första att hålla den jämn, så den inte fryser knölig. Om hästen är bra invand kan man rida bra på den då. Är det inte kallare än neråt -10 och inte en massa vatten på banan går det dessutom bra att salta. Vi saltar spåret, en volt, diagonalerna och medellinjen för hand. Det räcker långt!
 
Jag ser heller inget problem med att rida på hårt underlag. Problemet den här årstiden är väl mer att det blir jäkligt halt, isigt, knöligt och ojämnt men det är ju en annan sak. Grusvägarna är ju ofta lika hårda på sommaren om det varit torrt och varmt ett tag. Varierat underlag är bra. :)
 
Ja precis jag tänkte just säga det, våra grusvägar är faktiskt värre sommartid än vintertid. Vintertid (när det inte är total blankis) så ligger det i alla fall alltid något lager snö mer eller mindre ihoppressat. Då brukar jag både trava och galoppera där, även om jag oftare iof gör det på skogsvägar där det är mindre ihoppressat och mjukare. På somrarna är jag betydligt mer försiktig på grusvägarna. Men vi har riktigt hårda vägar, det är bara efter regn som de är lite svikt. Det är snarare fälten som kan vara alltför tunga vid snö eller regn, så det är nog där jag ser upp mest vad gäller trav och galopp.
 
Hur rider ni nu på vintern? Förutom i ridhus.
Vi har ingen snö hos oss, bara minusgrader och hårt i marken.
Brukar ta några lugnare pass på den hårda grusvägen, som i alla fall är plan. Brukar bli lite mer ridning på fält eftersom att gräset sviktar lite så att det inte blir stenhårt.
Paddocken är frusen så är svårt att träna på som vanligt.
Hur "rädda" är ni för hårt/fruset underlag? Hur tränar ni era hästar då?
Gillar inte hårdfrusna grusvägar, framförallt inte med brodd. Hårda grusvägar på sommaren är en annan sak då skorna glider lite bättre utan brodd. Tack och lov har jag fantastiska marker här så jag håller upp en stig under hela vintern. Ok, vissa vintrar går det inte då vi får för mycket snö men de senaste vintrarna har det varit bra. Så här långt är det strax under en meter i snödjup på vallarna och halvmetern i skogen. Har en slinga på 6 km som är rätt krävande. Kan rida i alla gångarter där.
 
Vi har haft tur med vädret den här vintern, antingen har det varit plusgrader och när det var kallt (runt tio minus, mycket för oss här i söder) låg det snö. Har möjlighet att rida på en äng (alltså gräs), annars är våra ridvägar en blandning av asfalt, grus och skogsstigar. Min häst är oskodd, och tycker inte om när det är för knöligt, som när man rider någonstans där det varit geggigt när det var milt och sen fryser det på, annars har det inte varit några konstigheter. Är det mycket hårt har vi bara skrittat.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 225
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 339
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 797
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp