rida på stubbåkrar!

LadySara

Trådstartare
kan bönderna som har åkrarna förbjuda oss att rida på stubbåkrarna?? Vi har ett fåtal som vi rider på med ägarnas tillstånd men de finns massvis som vi inte vet vem som har.. måste man ha tillstånd från bonden som har åkern?

blev rejält utskälld härom dan för bonden sa att du har galopperat på åkern nä sa ja eftersom ja va ute å skrittade bara... jo de va en blond tjej med en brun häst.. får ja snäsigt tillsvar.. då de är hästar i varje hörn där ja red å 80% är bruna så kan de ha vare vem som helst.. men självklart är de ja som råkar ut för skället...
 
Det finns ju dem som inte vill ha "flyghavre" och då får man inte rida.
 
Kan tänka mig själv om jag vore bonde o själv ej hade hästar o det kom ryttare varje dag o red på åkrarna, inte skulle jag bli glad... :crazy: Alla tänker nog "men en gång märks ju inte" men tänk om det är 10 om dagen som tänker så... :crazy:
 
det är klart dom kan! det är ju deras mark. och du vet ju inte vad dom ska använda den till nästa år, eller? bäst att fråga först.
 
vi i stallet har haft disskution om de de hära lite.. dom 8bönderna) har juh skördat redan å dom vänder inte åkern än på ett bra tag.. så den borde inte bli förstörd eftersom dom ska vända runt den med traktorn sen.. de kan juh vara nån anna bir som gör at dom inte vill att man rider på dom.. men de flesta säger att de är oki å förstår tne varför vi itne skulel få.. men är glada att vi unga trevliga flikkor kommer å frågar.. :D
 
en stubbåker man rider på kan inte skada eftersom man endå ska plöja upp den senare.Och en erfaren bode VTE att att om hästen rider på en stubbåker kommer det varken mer eller mindre flyghavre.
Då man tar den gödsel som hästarna har kläckt ur sig och slänger på åkern som dom hästarna iaf har kackat ur sig och lägger på åkern så kommer flyghavren oavsett om hästar rider på åkern eller inte=)

Men pågräs åkrar kan ajg förstå att do inte vill att man ska rida men på en stubb men det är ju deras mark åå får man inte så får man inte!! det är oftast okunniga bönder som säger ifråN!
 
Om hasten ater havre sa tuggas normalt satt inte all havre nar hasten da skiter sa kommer dom hela havrekornen ut och kan borja vaxa, gor dom det pa tex en aker med vete sa blir det ratt vardelost nar det ar uppblandat med havre. Tror att det ar det som menas med flyghavre, havre som vaxer dar det inte borde vaxa. borjar bli trott jag oxa nu :)
 
Ja men det handlar om principen!!!!
Att inte fråga först, utan bara ta för givet att det ska plöjas upp bara för att det är stubbåker... :confused:
 
mm va precis så ja tänkte att inte kan man väl skada stubbåkern genom att man rider på den...
 
Akrarna plojs val knappast alltid upp och dom sprider inte alltid hastskit pa dom, antingen skamtar du eller sa ar det dax att halsa pa i verkligheten!
 
jag skulle nog itne bry mig utan vara glad att ungaran hade nånstans att vara å itne vara ute på vägarna... som de tyvärr är mycket av där ja bor..
 
Finns en trad om detta amne pa juridik, just nu sist pa andra sidan.
 
Skulle du vilja att ngn red över dina ägor utan ditt tillstånd?
Som tex att ngn rastade sin hund i din trädgård, bara för att dina två grannar gett tillstånd till det?

(okey, lite att ta i, men ändock...)
 
om nån rastade sin hund i min trädgård skulle ja bli förbannad men enbart för att ja iinte använder hundskit som gödsel..
 
Är ju inte säkert att bonden använder hästgödsel heller..
Allvarligt, man måste fråga om lov innan man gör ngt på ngn annans mark, så enkelt är det.
Man kan inte ta för givet att man får, det kan komma rejäla obehagligheter av det, som tex att man får betala för det man förstört.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp