Bukefalos 28 år!

Rida shettis på 55 kg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

joonnaoo

Trådstartare
Hej! Jag har hört lite olika svar från mina ganska okunniga vänner så tänkte fråga här istället!

Jag har en shettis på ca 90 cm, han är 19 år gammal och ganska rund och stark. Jag är 1.60 lång och väger ca 55 kg, min fråga är då, kan jag rida min shettis? Det är egentligen min systers som är mycket mindre än mig men jag skulle så gärna vilja rida ut lite med honom. Jag tänker varken rida galopp eller trav, jag vill bara skritta sakta så det inte tar på hans rygg.
 
Sv: Rida shettis på 55 kg?

Jag är i din storlek och skulle aldrig för mitt liv sätta mig på en shettis. Så mitt svar är solklart nej, du är för stor.
 
Sv: Rida shettis på 55 kg?

Jag är lika stor som dig och har en shettis på ca 95cm. Skulle aldrig tänka tanken att ens sätta mig på honom!
 
Sv: Rida shettis på 55 kg?

Du som är 160 cm lång ska inte rida en shettis.
Edit: det är inte länge sedan som en kvinna i Holland blivit åtalad för djurplågeri för att ha gjort diverse saker med en shettis, däribland ridit. Fast hon väger inte 55kg utan betydligt mer.

Men verkligen nej.
 
Sv: Rida shettis på 55 kg?

Eftersom jag inte tycker man skall väga mer än 20% av hästens vikt så nej i min värd.
 
Sv: Rida shettis på 55 kg?

Oj vad jobbigt för lilla hästen även om han skulle vara stark skulle jag aldrig ens komma på tanken på mina nästan 50 kg att sitta på honom, är visserligen längre än dig men ändå. Finns det ingen annan du kan rida och ha med honom som handhäst om din syster inte har tiden? Finns ju annars massa annat man kan hitta på med en liten utan att själv sitta på honom :-).
 
Sv: Rida shettis på 55 kg?

Hej! Jag har hört lite olika svar från mina ganska okunniga vänner så tänkte fråga här istället!

Jag har en shettis på ca 90 cm, han är 19 år gammal och ganska rund och stark. Jag är 1.60 lång och väger ca 55 kg, min fråga är då, kan jag rida min shettis? Det är egentligen min systers som är mycket mindre än mig men jag skulle så gärna vilja rida ut lite med honom. Jag tänker varken rida galopp eller trav, jag vill bara skritta sakta så det inte tar på hans rygg.

Snälla, använd tråden som handlar om längd och vikt oavsett om det är stor häst eller ponny.

Jag stänger denna tråd nu och hänvisar till nålad tråd överst i forumet. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1177299

Men om man läser din rubrik, så skulle jag inte rekommendera någon att rida en shettis om shettisen väger så lite som 55 kg. ;)

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: CFrisk
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp