Bukefalos 28 år!

Rida Shettis ??

halvblods_tjejen

Trådstartare
Hej!

Ni som har små hästar, hur gör ni när det är dags för inridning? Det är ju jättesvårt att hitta så pass små ryttare som är duktiga och som inte är rädda av sig?

Min lilla dam blir 3 i sommar och det är dags för inridning, håller i och för sig på att köra in henne, men vill ju även att hon ska bli ordentligt riden av en som kan. . .

Ja svårt är det. . . Därför vill jag höra lite hur ni gör?!

MVH Sandra
 
Sv: Rida Shettis ??

Eller ja riktigt nu hade jag inte tänkt mig men har lite planer på att köra in henne först vilket jag räknar med blir i höst om allt går som det ska, sen efter det hade jag tänkt börja med inridningen. . .

Kom då att tänka på hur man löser det smidigast för det finns ju inte så gott om små ryttare. . .
:):)
 
Sv: Rida Shettis ??

Min lilla ska ridas någon månad i sommar har jag tänkt, han blir 4 i år och är 117cm, liiite stööre då men för liten för mig.

Först ska han sättas i vagn här när som helst och sedan utbildas lite under ryttare och jag la ut en efterlysning i en grupp på FB som rör mitt distrikt och har fått två intressanta svar av två vuxna som båda är små och väger under 50kg, så det är ett tips :)
 
Sv: Rida Shettis ??

Det kan ju vara bra att kolla efter tips och tricks även om inte inridningen sker redan i år. Jag har inte ens köpt ponnyn jag suktar efter än, men funderar ändå på just samma sak. Jag känner inga duktiga små barn alls så jag velar lite mellan att köpa en ungponny (som jag vill ha) och en redan inriden.

Finns det seriösa personer som tar emot så små ponnyer på inridning?
 
Sv: Rida Shettis ??

Jag kan rida shettis fortfarande så det är inga problem för mig:) Är endast ca 153 cm lång och väger ca 37 kg. Ska faktiskt ta en shettisherre på tillridning i sommar:bump:
 
Sv: Rida Shettis ??

Å vart bor du? :D Sådana människor man vill få tag på hihi

Men vad anser ni är för mycket vikt om man har en shettis som är runt 90 95 cm (Har inte mätt henne så vet inte hur hög hon är.

Om man har en tjej på 160cm som väger 55 är det för mycket tycker ni?

Vet att allt är individuellt. men skulle tippa på att hon är viktbärande den lilla damen. . .
 
Sv: Rida Shettis ??

Jag har gjort som så att ryttaren får rida på den mest kunniga ponnyn först och lära sig på honom, när ryttaren kan sitter hon på den mindre kunniga ponnyn och gör likadant med hjälp från en vuxen och massor med uppmuntran både till ryttare och shettis. Parallellt med detta tömkörs båda shettisarna och lär sig momenten från backen. För oss har det fungerat bra, jag har två orädda små ryttare som kommer kunna rida minst 2 respektive 4 år till på shettisarna. Shettisen som är under inridning lyssnar hur bra som helst och rids i grimma och tyglar utan problem. Dock ingen galopp, men det kommer. Det är inte bråttom och ryttarna är inte gamla än.

Den inridna ponnyn är inte lätt att rida, och ryttarna har lärt sig massor på honom. Och i kombination med detta är den andra shettisen väldigt lugn, sansad och villig att lära samt lättlärd.
 
Sv: Rida Shettis ??

Längden måste ju bli heltokig med 160cm på 90cm. Jag är 152 cm och hade inte satt mig på en så liten en! Rider c regelbundet och var ibland hoppat upp på B storleken. Men en liten A, inte en chans
 
Sv: Rida Shettis ??

Jag hade tömkört så mycket som möjligt, byggt upp musklerna och sen låta en väldigt liten person sitta in hästen. Sen efter det låtit en äldre mer erfaren ryttare utbilda och befästa form och hjälperna, och fortsätt med mycket tömkörning osv.

Så gjorde jag när vi red in en kompis lilla ponny. 117 hög har jag för mig så var lite litet för mina 68kg, men med tömkörningen gjord och hästen in sutten av ägaren (både kortare och lättare än mig) så kunde jag gå direkt till att jobba ponnyn i unghäst form och få henne bära sig själv, och sen träna in alla sitshjälper. Ägaren själv hade ingen erfarenhet av inridning och hade inte ridit på flera år, därav min inblandning.
 
Sv: Rida Shettis ??

Å vart bor du? :D Sådana människor man vill få tag på hihi

Men vad anser ni är för mycket vikt om man har en shettis som är runt 90 95 cm (Har inte mätt henne så vet inte hur hög hon är.

Om man har en tjej på 160cm som väger 55 är det för mycket tycker ni?

Vet att allt är individuellt. men skulle tippa på att hon är viktbärande den lilla damen. . .

Hehe! Jag bor i Kristianstad, Skåne:) Jag tror att det blir lite för stort med 55 kg på en så pass liten shettis, särskilt i början. Men om hon är rejält grov så kan ni ju alltid testa. Shettisar i allmänhet brukar vara rätt duktiga på att bocka av förstora ryttare, men som sagt ta det väldigt försiktigt.
 
Sv: Rida Shettis ??

Det är lite min tanke också att som jag har sagt tidigare att först ska hon köras in sen ska hon påbörja ridningen, hade mest tänk att ha ryttare en 2 gånger i veckan och resten tömkörning / körning / longering . . .

Jag det får ta den tid det tar har liksom inte tänkt stressa med det. Mina barn är bara 3 år så det lär dröja innan de kan rida på henne. . .
 
Sv: Rida Shettis ??

Det var ju inte så jätte långt i från:)

Jo, kanske ska se om man hittar en annan mindre. Vill ju liksom att hon ska bli ordentligt riden, Men det är ju ett tag till. . .

Måste ta och mäta henne en dag och se hur hög hon är hon kanske till och med är högre. . .:)
 
Sv: Rida Shettis ??

Jag det får ta den tid det tar har liksom inte tänkt stressa med det. Mina barn är bara 3 år så det lär dröja innan de kan rida på henne. . .
men de kan åka...
Här pågår inridning av min fantastiskt snälla 3-årshingst :love:
kokoeskil_zps02b1174e.jpg

(jag hade aldrig låtit lillgrabben rida honom om jag inte veta att hästen är genomstabil - sonen har dessutom tjatat hela hösten om att få rida på Koko och är nu överlycklig (även om det inte ser så ut på bilden)att han ääääntligen får rida honom!)

Våra tidigare unghästar har de äldre barnen börjat med. Jag har tömkört lite för att lära dem röstkommandon, styrning och stopp. Sen har vi ridit dem så mycket att de kunnat skritta och trava självständigt. De flesta har sen sålts, så vi har inte behövt vidareutbilda dem själva. De som vi har hemma nu har barnen utvecklats tillsammans med.
 
Sv: Rida Shettis ??

Å vart bor du? :D Sådana människor man vill få tag på hihi

Men vad anser ni är för mycket vikt om man har en shettis som är runt 90 95 cm (Har inte mätt henne så vet inte hur hög hon är.

Om man har en tjej på 160cm som väger 55 är det för mycket tycker ni?

Vet att allt är individuellt. men skulle tippa på att hon är viktbärande den lilla damen. . .

Jag är 159 lång och skulle aldrig sätta mig på en shettis... väger iofs mellan 60-65 normalt men inte heller om jag var 10 kg lättare.
 
Sv: Rida Shettis ??

Jag det får ta den tid det tar har liksom inte tänkt stressa med det. Mina barn är bara 3 år så det lär dröja innan de kan rida på henne. . .

Jag har min i magen i 10 veckor till och tittar efter en åring... :angel:
(Fast den är iofs tänkt som körponny till mig själv också)
 
Sv: Rida Shettis ??

Min shettis var inriden men inte utbildad eller särskilt uppfostrad uppsutten. Hittade en 10-årig tjej som hade brinnande intresse. Blev orädd med tiden ;) I början var jag alltid med ute i skogen och förklarade för henne hur hon skulle hantera olika situationer. När jag sedan märkte att hon hade en sund hästhållning och ett lugnt agerande så fick hon rida ut själv. Detta varvades med lite träningar i paddocken där jag själv var tränaren. Hon utvecklades och likaså min häst :)
 
Sv: Rida Shettis ??

DSC05769.jpg


Hittade en bild! Längd och vikt var inga problem men så red hon lugnt och balanserat också plus att shettisen hade grundmuskler åtminstone. Man ser att hon är lång men enligt mig inte för lång. Hon red i ett par månader till efter denna bilden togs (sen flyttade vi)
 
Sv: Rida Shettis ??

Haha, skicka du henne till mig bara:p Näe, men det låter klokt att låta någon annan rida henne, särskilt nu i början.
 
Sv: Rida Shettis ??

DSC05769.jpg


Hittade en bild! Längd och vikt var inga problem men så red hon lugnt och balanserat också plus att shettisen hade grundmuskler åtminstone. Man ser att hon är lång men enligt mig inte för lång. Hon red i ett par månader till efter denna bilden togs (sen flyttade vi)

Tycker inte det ser så farligt ut faktiskt, ser riktigt trevligt ut:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp