Rida stark häst

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Det är så att min häst är väldigt stark, nästan stum i munnen. Testat många bett men ingen skillnad. Från skritt till halt går det bra, men vid de högre gångarterna blir det som dragkamp trots förhållning efter förhållning. (Vilket SÅKLART inte är optimalt).
Vi rider ut väldigt mycket då jag tycker det ger mycket, och i nedförsbackar så vill han direkt trava nerför. Obehagligt då det känns som han ska sticka eller snubbla.
Kan tillägga att vi har besiktad honom nyligen 2v sen samt röntgat honom utan någon som helst anmärkning.

Vad för övningar/vad kan jag göra för att få honom förstå bromsen? Han är så OTROLIGT stark (kallblod). Det är inte så att han brukar sticka iväg med mig i full galopp, men det blir ju fortfarande som att han bestämmer tempot.

Tips!!
 
Lydnad.
Lydnad och lite mer lydnad.

Mängder med övergångar.

Bromsa med rösten.
(Min häst kan bli galet stark men lyssnar alltid på rösten.)

Bli inte för bromsig i handen.

Är man van med känsla i handen kanske ett skarpare bett (med kedja) en period kan hjälpa för att komma på ett bättre spår än dragkamp.
 
Lydnad, rid mer med ben och vikt. På min fungerar det verkligen inte att bli hård i handen utan lyssnar betydligt bättre på mjuk hand.

Vilket jag är jätte tacksam för, det gör att jag lär mig rida bättre och inte åka häst. :love:
 
Lydnad, rid mer med ben och vikt. På min fungerar det verkligen inte att bli hård i handen utan lyssnar betydligt bättre på mjuk hand.

Vilket jag är jätte tacksam för, det gör att jag lär mig rida bättre och inte åka häst. :love:
Ja jag brukar ha en dålig vana att rida alldeles för mycket i handen! Men ska försöka vara mjukare och rida mer med resten av kroppen ;)
 
Lydnad, rid mer med ben och vikt. På min fungerar det verkligen inte att bli hård i handen utan lyssnar betydligt bättre på mjuk hand.

Vilket jag är jätte tacksam för, det gör att jag lär mig rida bättre och inte åka häst. :love:
Delvis knapplån

Att just inte glömma benen är viktigt och gör stor skillnad. Men är extremt lätt att sluta rida och bara åka och bromsa.

Ett annat sätt är att så fort hästen lägger sig i handen släppa stödet i handen och flytta bakdelen på hästen. Det går inte att sprinta iväg samtidigt som man ska flytta bakdelen. Lyssnar hästen inte på sidförande heller är det lydnad och att hålla sig till den gångbart hästen lyssnar i som gäller.
 
Många (inklusive mig själv) som rider kallblod med någon typ av hävstång. Prova en rak/mullen mouth Kimblewick/jaktkandar i första hand så slipper du trixa med dubbla tyglar.

Med hävstångsbett så fördelas trycket av bettet i munnen, nacken och under hakan. Många hästar svarar fint på det för förhållningarna blir tydligare och du slipper sitta och segdra i munnen som det lätt blir med tränsbett och stark häst. Tycker hävstångsbett i många fall är mkt snällare mot hästen än tränsbett så länge man är medveten om hur de fungerar och rider med mindre kontakt än man gör med i tränsbett och aktar sig för att segdra eller såga i munnen.
 
Hej!

Det är så att min häst är väldigt stark, nästan stum i munnen. Testat många bett men ingen skillnad. Från skritt till halt går det bra, men vid de högre gångarterna blir det som dragkamp trots förhållning efter förhållning. (Vilket SÅKLART inte är optimalt).
Vi rider ut väldigt mycket då jag tycker det ger mycket, och i nedförsbackar så vill han direkt trava nerför. Obehagligt då det känns som han ska sticka eller snubbla.
Kan tillägga att vi har besiktad honom nyligen 2v sen samt röntgat honom utan någon som helst anmärkning.

Vad för övningar/vad kan jag göra för att få honom förstå bromsen? Han är så OTROLIGT stark (kallblod). Det är inte så att han brukar sticka iväg med mig i full galopp, men det blir ju fortfarande som att han bestämmer tempot.

Tips!!


Att han vill trava nedför är troligen för att han tappar balansen och vill kompensera.

Annars är det en ren lydnadsfråga som @Magnum skriver.

- träna lydnad, gångartsbyten och tempoväxlingar
- träna in fungerande vikt- och skänkelhjälper, och använd dem istället för att bli hängande i tygeln.
- rid i den gångart som du har kontroll i, om den hetsar i trav så rid i skritt.
- om den drar så flytta undan bakdelen så får du kontroll, kan den inte gå rakt fram i rätt tempo får den gå på snedden.

"Starka" hästar som hänger sig i handen är fysiskt svaga. Det är en bra grundinställning. Den vill ha ett extraben att ta stöd i för att den inte orkar/vill/kan balansera upp sig själv. Ditt jobb är att muskla upp så att den blir lättare i fronten.

Har du möjlighet att rida för tränare som kan hjälpa dig?
 
Ja jag brukar ha en dålig vana att rida alldeles för mycket i handen! Men ska försöka vara mjukare och rida mer med resten av kroppen ;)

Om du rider med för mycket i handen har du svaret på varför hästen är okänslig där. Du talar om för hästen vilken grad av kontakt du vill ha. Här har du sagt att du vill ha mkt i handen iom att du inte själv kommer till eftergift.
Utöver att ju hårdare tryck känselreceptorerna utsätts för och ju längre tid det sker: desto längre tid tar det för dem att kunna uppfatta små signaler. De blir avtrubbade.

Tänk på vad du vill med din hand. Vad vill du ska hända? Hur ska du få det att hända? Gick hjälpen igenom?
När den gör det måste du återgå till eftergift och vara kvar i den tills du vill något igen. Och då igen gå igenom frågorna ovan.

Ofta vet folk inte vad de vill, inte hur de ska nå dit och då kan man inte heller veta om hjälpen gått igenom och då inte helker komma till eftergift.
 
Att han vill trava nedför är troligen för att han tappar balansen och vill kompensera.

Annars är det en ren lydnadsfråga som @Magnum skriver.

- träna lydnad, gångartsbyten och tempoväxlingar
- träna in fungerande vikt- och skänkelhjälper, och använd dem istället för att bli hängande i tygeln.
- rid i den gångart som du har kontroll i, om den hetsar i trav så rid i skritt.
- om den drar så flytta undan bakdelen så får du kontroll, kan den inte gå rakt fram i rätt tempo får den gå på snedden.

"Starka" hästar som hänger sig i handen är fysiskt svaga. Det är en bra grundinställning. Den vill ha ett extraben att ta stöd i för att den inte orkar/vill/kan balansera upp sig själv. Ditt jobb är att muskla upp så att den blir lättare i fronten.

Har du möjlighet att rida för tränare som kan hjälpa dig?
Japp, vi ska börja göra det!
Men frågade om tips så vi inte går som ett ånglok första träningen utan har någon form av kontroll! Men har fått bra tips nu! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 420
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 444
Senast: unoannis
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 539
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp