Rida storgalopperad häst

kaninälskare

Trådstartare
Hej
Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter än jag är van vid helt enkelt. I skritt och traven går det jättebra och känner att min sits är väldigt bra. Sen i galoppen, så släpper jag någonting typ. Jag har inte samma fina form för jag nästan släpper efter kontakten på tygeln i fattningen så hon blir bara "lång" typ. Det är så störande. Rider för tränare varje vecka måste jag poängtera. Men har ni några bra sitsövningar? Vill ju självklart kunna rida henne mycket i galoppen, tempoväxlingar, länga, byten osv. Men känner att det är så mycket bara att rida rakt fram och att det ska kännas harmoniskt. Samtidigt så är hon under igångsättning och orkar inte riktigt samla ihop sig än vilket såklart gör det svårare för mig som är ny på henne. Jag ser på videos att jag tyvärr släpper iväg tyglarna lite i fattningen, sen blir det nästan lite sågning i galoppen för att försöka bromsa och samtidigt ha koll på min egna kropp.
Gud nu låter jag som en hemsk människa haha. Ser sån skillnad när jag rider henne, och andra hästar.
Hur fan ska jag lära mig rida henne ordentligt i galoppen?? :confused:
 
Har du provat att fatta galopp från skritt istället? Då kanske det är lättare att hålla ihop. Om det funkar, galoppera bara så länge att du lyckas hålla ihop galoppen.
 
Tränar du nånting utöver ridningen? Jag märker stor skillnad på min ridning/sits när jag styrketränar 3-4ggr i veckan. Vi ryttare behöver en riktigt stark core för att kunna rida med kroppen och vara oberoende av handen. Jag tycker många problem man har i sadeln kan i de flesta fall lösas av avsutten träning.

Jag red en häst med riktigt stor trav förut som var supersvår att sitta ner på. Jag började styrketräna och sen var problemet löst, inte alls svårt att sitta still och var lättare att få henne samlad utan att störa henne i munnen.
 
Hej
Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter än jag är van vid helt enkelt. I skritt och traven går det jättebra och känner att min sits är väldigt bra. Sen i galoppen, så släpper jag någonting typ. Jag har inte samma fina form för jag nästan släpper efter kontakten på tygeln i fattningen så hon blir bara "lång" typ. Det är så störande. Rider för tränare varje vecka måste jag poängtera. Men har ni några bra sitsövningar? Vill ju självklart kunna rida henne mycket i galoppen, tempoväxlingar, länga, byten osv. Men känner att det är så mycket bara att rida rakt fram och att det ska kännas harmoniskt. Samtidigt så är hon under igångsättning och orkar inte riktigt samla ihop sig än vilket såklart gör det svårare för mig som är ny på henne. Jag ser på videos att jag tyvärr släpper iväg tyglarna lite i fattningen, sen blir det nästan lite sågning i galoppen för att försöka bromsa och samtidigt ha koll på min egna kropp.
Gud nu låter jag som en hemsk människa haha. Ser sån skillnad när jag rider henne, och andra hästar.
Hur fan ska jag lära mig rida henne ordentligt i galoppen?? :confused:
Podcast, Mary Wanless -ride with your mind har några.
(Och såklart Sally Swift, Ett med hästen, har ju en massa, men den har du säkert redan tänkt på.)

(Sedan tyvärr, bästa sitsövningen jag fått var för en kille som tvingade mig att bara sitta sitta sitta i galoppen, rida varv på varv, och helt enkelt släppa efter på tyglarna. Det var oväntat svårt. Men om hästen inte kan hålla ett stabilt tempo och styras med sits och ben blir det ju inte så bra :D, dvs jämför bli longerad helt enkelt. Så skulle gissa att det är en övning för när man har en läromästare till häst.)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 539
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp