Bukefalos 28 år!

Rida till 20-åring?

Lona

Trådstartare
Jag har blivit (tillfällig) medryttare på en isisvalack i 20-årsåldern. Han är riden "tuta och kör" i skogen, mestadels i tölt och är väldigt stel och "låst".
Tänkte nu försöka mjuka upp och lösgöra honom lite men går det överhuvudtaget på en såpass gammal häst? Kan det finnas nackdelar? Är det rentav korkat med tanke på att jag antagligen inte kommer att fortsätta efter ca ett halvår?
Enligt min instruktör - som verkligen tar det försiktigt och jobbar efter hästens förutsättningar - så kan han tappa tölten till viss del när låsningar och spänningar släpper.
I nuläget töltar han som en klocka MEN i helt fel form, han struttar fram med huvudet i vädret och sänkt rygg. Säkert ok om man bara är ute och åker häst men inte vad jag är ute efter.
Min tanke är att först försöka lösgöra honom i skritten och sedan gå över till trav. Först när de funkar hyfsat i en bra form så tänkte jag ta in tölten eller är det smartare att tölta honom från början och jobba i själva tölten?
Svårigheten är att jag egentligen inte är islandsryttare, de isisar jag ridit har varit mer eller mindre ok där man bara behövt upprätthålla gångarterna och mjukheten.

Parallellt med ridningen tänkte jag mig lite tömkörning + massage av proffs. Jag betalar inget för att rida honom så jag tycker att jag kan lägga en slant på hans träning.

Vad tror ni? Tar jättegärna emot tips och idéer :).
 
Sv: Rida till 20-åring?

Klart att det går, men frågan är hur långt du hinner. Det kan ta tid, och beroende på hur stel och spänd hästen är, hur du rider, hur ofta ni tränar etc. så är det svårt att säga hur lång tid det tar. Om du bara ska rida hästen i några månader-ett halvår så kanske du hinner dit men inte så mycket längre.

Min gamling, som hade väldigt mycket mentala spänningar och även var rätt stel fysiskt i början, tog det nästan ett år att kunna rida på volt i alla gångarter. Ingen perfekt form då precis, skritten gick bra och traven var helt ok, tölten sådär och galoppen ganska så fri. Jag var nöjd med att han inte var helt på framdelen eller spänd och fyrtaktig. Men någon perfekt överlinje eller något särskilt lyft fanns det inte precis.

Men oavsett hur långt du hinner så tycker jag definitivt att det är värt det! Även om du inte rider hästen sen så lämnar du ju en bättre grund till den som tar efter och förhoppningsvis kanske de andra fortsätter träningen därifrån eller i alla fall försöker underhålla det så långt som ni kommit.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida till 20-åring?

Min gammelman fyller 20 iår, jag köpte honom för ungefär 1 år sedan och då var han så stel som en pinne. Men vi har jobbat med mycket lösgörande och nu är han riktigt duktig på att flytta hit och dit. Tölten var gisepass och inget vidare i början, nu kan vi tölta varv på varv i paddocken både snabbt och mindre snabbt =) Han är dock stel ännu, men inte alls som i början. Så visst går det =)
 
Sv: Rida till 20-åring?

Tkr du är på helt rätt väg :bow: och sen måste du lova att uppdatera om hur det går för dig och ynglingen ;) detta m tölten, förstår vad din tränare menar men är helt inne på ditt spår. Nej tack till sänkt rygg, stel och huvudet i vädret. Lätt att åka islandshäst men BETYDLIGT svårare att rida en. Och en 20 åring dessutom som är felriden. Spännande!
 
Sv: Rida till 20-åring?

Tycker att det låter som om du är helt på rätt väg (: börja i trav som du tänkt, är lättare att komma åt och påverka iom svävmomentet. I tölten har hästen alltid ett ben i marken och har lättare att "ta spjärn".
Sen är det aldrig ok att låta hästen gå med sänkt rygg, alla ryttare, skogsmulle som tävlingsryttare bör sträva efter att rida hästen i en hälsosam form
 
Sv: Rida till 20-åring?

*Delvis KL*
Tack för er uppmuntran! Känner mig riktigt inspirerad nu och tänker att någon nytta gör det väl även om jag inte kommer så långt.

Uppdatering kommer :)!
 
Sv: Rida till 20-åring?

Sorry om jag kikar in på fel forum, men det är väl trots allt ridning det är frågan om(?) :angel:

Så länge man tar det försiktigt och hellre med tänket mer muskelaktiverande jobb (vilket ju också innebär lösgörande) och mindre fart framåt, så tror jag det går finfint. Men det måste få ta tid så fysiken hinner vänja om sig! Det är knappast tillridning i den bemärkelse man vanligen tänker, att man skickar iväg till en beridare och beräknar få valuta för sina pengar på förhållandevis kort tid. DET skulle nog vara dumt med en 20-åring!
Så länge man har tid och tålamod så blir det säkert bra! :)

Angående tölten: för att undvika passtendenser och spänning borde det vara bra att jobba mestadels i skritt och trav, tänk att det ska bli mer diagonalt rörelsemönster och schwung i ryggen, checka av emellanåt med tölten som kvitto hur långt man kommit! :)
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jo fast en korrekt riden tölt ger en väldig schwung i ryggen, men å andra sidan så är säkert inte tölten korrekt i nuläget.

Jag håller inte heller med om att enbart inrikta sig på trav och skritt, utan även använda sig av tölten. För skulle man i nuläget enbart använda sig av skritt och trav så lär det skapa ordentliga spänningar den dagen man avser att börja med tölten och det verkar ju onödigt.

Som jag ser det så kan man rida alla gångarterna på samma vis, och målet är att få en lös och avslappnad häst.

I nuläget är med stor säkerhet ingen gångart i rätt takt, det brukar ju vara så med den här typen av häst.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Ja det har ju säkert att göra med vilka mål man har! :) Jag tycker f ö också man ska försöka använda sig av alla gångarter, men lite beroende på förutsättningarna använda vissa mer som jobb-gångarter än andra (nu rider jag alltså inte gångartsridning själv, men tänker ändå så i perioder) och då blir ju dom andra mer som variation när man är ute eller som check.
Svaret var utifrån att jag tror en äldre häst har svårare att få till en gynnsam teknik från töltjobbet än jobb i skritt och trav.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Svaret var utifrån att jag tror en äldre häst har svårare att få till en gynnsam teknik från töltjobbet än jobb i skritt och trav.

Det finns två vägar man måst hålla ihop vid den här typen av träning, dels så vill man rida hästen mycket lösgjord men man måste bibehålla energin som mycket lätt kan försvinna vid den här typen av ridning.

Med tanke på TS beskrivning av tölten så är den antingen redan nu oren, låter som den skulle kunna vara travtaktig. För en sådan häst krävs även att man använder lateralen mellan varven, i annat fall kommer man att vara tillbaka på ruta ett när det är dags för tölt om man lämnar den därhän.

Ett förslag är att lägga in skrölt avsnitt, då avkräver man en höjd rygg av hästen om man samtidigt tillåter den att arbeta i lägre form.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Han är ren i tölten och inte travtaktig MEN går alltså ändå spänt.
Fördelen med att jobba honom i tölten är väl att han så att säga redan har takten och gärna går i tölt till skillnad från traven som inte är lika lätt att få bra.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Hur är han när du längre tyglarna helt i tölten? Tappar han takten då? I traven så är ju ett tips att börja från marken. Först lösgöra i skritt frammåt nedåt be om trav springa med och trava själv bredvid. Räcker med några steg bara å så skritt igen.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag har blivit (tillfällig) medryttare på en isisvalack i 20-årsåldern.
Vad tror ni? Tar jättegärna emot tips och idéer :).

Jag tror att du ska diskutera med hästens ägare vad denne tycker om vad du ska hitta på med hästen och sen anpassa dig efter det. :idea:
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag går emot strömmen och säger att jag skulel inte börja "fippla" på en sådan gammal häst.

Om han har gått som skogsmullehäst i så pass många år är de stor risk att han "rasar" om man börjar fippla och ska kräva att han trampar in unnder sig och sedan får han återgå tillskogsmulle igen lagom när han är uppmusklad.

Jag vet många äldre hästar som rasat dvs fått avlivas när de är musklade och sedan ställs av som äldre.
Det är som att det är musklerna som håller uppe hästen.

Och jag har varit med om fall iof en ridskolehäst men som aldrug typ gått i form utan har lallat runt där på skolan i är efter år.
Hästen såldes och nya ägaren började rida hästen rätt alltså kräva att han jobbade rätt och så. det tog inte 1 år innan hästen var halt och tyvärr vart han inte bra utan fick avlivas efter mkt om och men.
det man trode var orsaken var att hästen hade fått gått "fel" i så pass många år att hela kroppen var van vid detta och när man sedan började rida han rätt klarade kroppen inte av detta utan fick skador på en gång.

En travare som stod i samma stall som ja för 15 år sedan var 28 år och i tävlingskondis när ägaren en dag skadade sig och inte kunde rida, så från att ha varit så sjukt snygg häst vart han bara på 6 månader gammal och ja hela hästen rasade och alla krampor kom bara panga bom och 1 år sednare avlivades han.

Så min erfarenhet säger att just med äldre hästa är det känsligt.
Är en gammal häst i kondis måste man hålla den i kondis alt saakta men säkert avverka ridningen men inte bara pang bom.
och är hästen inte i kondis utan mer skogsmulleriden så ska man fortsätta med de.


Så njut av långa härliga uteritter på en pigg pensionär=)

Nu blir jag säkert halshuggen igen av bukefölket men tur att detta är ett forum och vi har yttrandefrihet i detta land..

Vi FÅR tycka olika=)
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag tänker nog ungefär samma som du, med skillnaden att allt beror på hur man gör det. Därav att jag tycker man ska aktivera -musklerna- i första hand (som är mest anpassningsbara även i äldre ålder även om dom tar längre tid att bygga upp = får ta det försiktigt för att undvika träningsvärk).
Men i sak håller jag med, fiffla så lite som möjligt (alltså väldigt låga krav om man ändå måste byta ryttare eller typ av ridning, kollar av att fysiken verkligen hinner med) men frågan är väl om det inte är oundvikligt att hästen "går sönder" om hästen inte ens klarade den omställningen? Det blir ju som sagt omställning bara genom att man byter ryttare vilket kan vara svårt att undvika ibland.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag vill nog påstå att detta kan hända vilken häst som helst oavsett ålder, vid ett ryttarbyte.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag vill nog påstå att detta kan hända vilken häst som helst oavsett ålder, vid ett ryttarbyte.



Självklart kan det hända alla..
Hur många gånger har man inte hört tallas om köpare som vill reklamera ett hästköp då hästen gått sönder efter bara 6 månader?

Ryttarbyte skall betraktass om ett kritiskt moment, vi alla rider olika och denna omställning kan göra så att en häst skadar sig i form av överansträngningar och inflammationer.
När man köper en häst bör man kolla av hur förra ägaren red den, finns möjlighet rid gärna någon/ra ridlektioner för förra ägaren så d får ett hum hur den har ridit hästen. Då man kan lättare lägga upp en plan på att "ändra" hästen så den passar mer din ridstil=)



Men en äldre häst är självklart mer skör precis som vi människor blir när vi blir äldre. och kräver lite extra pyssel och sånt=)Och är extre känslig för ryttarbyte och omställningar i ridningen

Har en häst gått på ett visst sätt i 20 år är det svårt att ändra visst är de men jag skulle inte ge mig på de när man redan i förväg vet att man kommer sluta rida hästen efter 6 månader.


Fast å andra sidan kan man få en stel häst lös genom att enbart skrittarbeta den och de ska väl även en äldre häst klara av=)
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag går emot strömmen och säger att jag skulel inte börja "fippla" på en sådan gammal häst.


I synnerhet inte eftersom det inte är TS's häst ens en gång.

Jag fattar inte hur man kan komma med glada tillrop? Steg 1 är väl att fråga ägaren vad den vill?
Det är ju den här typen av attityd som gör att man drar sig för att skaffa en medryttare - gud vet vad de tänker hitta på .... I all välmening givetvis men det finns ju ändå en ägare någonstans i bilden som kanske tycker att sin häst är alldeles som den ska och inte vill ha den förändrad.... Även om det är till hästens bästa.
 
Sv: Rida till 20-åring?

Men GIVETVIS har jag pratat med ägaren :eek:!!! Det tog jag som så självklart att jag inte ens nämnde det. Skulle inte falla mig in att göra något med en häst om jag inte gjort upp om det med ägaren innan.
H*n är inte intresserad av att träna/rida för instruktör/ens rida i paddocken men har bett om hjälp med att få sin häst riden och jag har i princip fria tyglar.
Vi har varit stallkamrater i många år och hon vet hur jag rider, vad jag kan och inte kan och vad jag har för synsätt när det gäller ridning och träning.

*KL*
Naturligtvis kommer jag heller inte att sätta igång ett jätteträningsschema utan tänker mig mer att hjälpa honom att slappna av och hitta en lite mer lämplig form efter hans förutsättningar, inte att han skall tvingas till något han inte riktigt klarar av.
Jag har dessutom hjälp av en instruktör som är införstådd i arbetet och känner hästen sedan tidigare.
Jag har mycket stort förtroende för den här instruktören som verkligen jobbar utifrån hästens villkor och förutsättningar.
Det innebär ju inte att jag inte kan starta en tråd och ta del av andras åsikter och tankar också:).
 
Sv: Rida till 20-åring?

Jag tycker det låter bra.

Självklart finns det risker, och självklart ska man vara försiktig. Som med alla hästar. Alla har olika behov och förutsättningar, oavsett ålder. Man får anpassa sig helt enkelt och lyssna på hästen.

Sen kan jag ju ärligt säga att jag funderat både en och femton gånger över om Godi hade fått problem med spatten om jag inte hade börjat tölta honom och ridit med mer fokus på samling. Kanske hade han funkat fint med att fortsätta springa på framdelen, eller så kanske han hade fått problem ändå. Kanske hade han problemen hela tiden men jag märkte det inte förrän jag kom åt honom på rätt sätt (vilket ju röntgenplåtarna tydde på). Hur länge han kände av det är det omöjligt att säga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 452
Senast: kryddelydd
·
A
Ridning Min pålle är pigg, stark men samtidigt känslig. Han älskar fart och fläkt men ibland vill jag kunna jobba honom ordentligt, vilket känns...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: Karoliina
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 539
Senast: TeamVM
·
Hästvård Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4...
Svar
17
· Visningar
1 583
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Träning och hälsa del 12
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp