Rida under älgjakten?

Har tagit reda på när de är ute och jagar och har kunnat rida ut två härliga turer denna vecka. Både onsdag och idag. Tisdag och torsdag fick det bli banan för båda hästarna.😊
 
Hos oss skyltar de där de jagar, så då väljer vi andra alternativ att rida ut och klär oss färgglatt.

En fundering jag har är varför alla höst/vinterjackor är dels mörka/svarta när de borde vara det motsatta - starka färger och vettiga reflexdetaljer. - nåt som inte ger känslan av att ha en reflexväst på sig som alla dagisbarn :p
 
Älgjakten började ju igår, vågar ni er ut och rida?
Hur länge ska man vänta innan man rider ut igen?
Första två veckorna undviker jag skogen helt. Men rider ut. Finns många bra grusvägar kan man ha både kortare och längre rundor och i ”lilla skogen” den är dock ytterst liten slinga, men backig och vet att ingen jagar där.
 
Hos oss skyltar de där de jagar, så då väljer vi andra alternativ att rida ut och klär oss färgglatt.

En fundering jag har är varför alla höst/vinterjackor är dels mörka/svarta när de borde vara det motsatta - starka färger och vettiga reflexdetaljer. - nåt som inte ger känslan av att ha en reflexväst på sig som alla dagisbarn :p

Jag håller med dig! Är så trött på alla dessa funktionella höst- och vinterjackor som är mörka och saknar reflexer. Jag har en fodrad reflexjacka som är knallgul. Funkar bra för en kall höst men behöver fler lager under för att man inte ska frysa på vintern.
 
Jag säger som jag jag säger på hund, ta kontakt med jaktlagen närmast och ha en kommunikation. I år har många jaktlag dels skjutit upp jakten och dels ställt in älgjakten helt pga att älgarna på många ställen har haft en tuff sommar. På vissa ställen har man inte sett kalv alls och det är inte ett bra tecken.

En bra kommunikation kan göra att man slipper känna sig osäker, som exempel hos oss så jagade jaktlaget på måndagen fram till 11:00, jättesynd om någon då har låtit bli att rida på eftermiddagen för att hen trodde att de jagade. Sen blev det längre jaktdagar under veckan men på olika områden.
Kompisens jaktlag började istället jaga på onsdagen, det betyder att deras område var det fritt fram i början av veckan.
 
En fundering jag har är varför alla höst/vinterjackor är dels mörka/svarta när de borde vara det motsatta - starka färger och vettiga reflexdetaljer. - nåt som inte ger känslan av att ha en reflexväst på sig som alla dagisbarn :p
Antagligen för att folk oftast är så dumma och köper efter vad som är snyggt före säkerheten. Jag kommer aldrig förstå hur folk aldrig förstår hur dåligt dom syns på vintern om det inte finns några färger.
 
Antagligen för att folk oftast är så dumma och köper efter vad som är snyggt före säkerheten. Jag kommer aldrig förstå hur folk aldrig förstår hur dåligt dom syns på vintern om det inte finns några färger.
De flesta häromkring drar på sig en reflexväst när de rider ut, så det är inte problemet att de inte syns.

Det jag hoppas är att någon kan leverera en figursydd jacka med bra passform som SYNS utan att se ut som att man rymt från ett dagis. :)

Reflexväst över jackan betyder nekad åtkomst till fickorna under ridturen :mad:
 
Här har älgjakten varit minst sakt speciell, först skulle det inte bli någon älg för att sedan bli en ko och dess kalvar. Kon är borta nu så bara hennes 2 kalvar kvar.
Detta är Lindome älgen med kalvar.
 
Jag säger som jag jag säger på hund, ta kontakt med jaktlagen närmast och ha en kommunikation. I år har många jaktlag dels skjutit upp jakten och dels ställt in älgjakten helt pga att älgarna på många ställen har haft en tuff sommar. På vissa ställen har man inte sett kalv alls och det är inte ett bra tecken.

En bra kommunikation kan göra att man slipper känna sig osäker, som exempel hos oss så jagade jaktlaget på måndagen fram till 11:00, jättesynd om någon då har låtit bli att rida på eftermiddagen för att hen trodde att de jagade. Sen blev det längre jaktdagar under veckan men på olika områden.
Kompisens jaktlag började istället jaga på onsdagen, det betyder att deras område var det fritt fram i början av veckan.
Här är det kalvar som vanligt men dom är små i storlek så funderar på hur dom ska klara vintern, hoppas på mild vinter utan massa snö.
 
Här är det kalvar som vanligt men dom är små i storlek så funderar på hur dom ska klara vintern, hoppas på mild vinter utan massa snö.
Ja speciellt nu när det är så svårt att få tag på grovfoder, annars brukar det inte vara några problem att köpa ett antal balar och köra ut till de vilda djuren men i år har vi inte fått några såna löften utan bara att vi får se till vintern hur det ser ut. :(
 
Ja speciellt nu när det är så svårt att få tag på grovfoder, annars brukar det inte vara några problem att köpa ett antal balar och köra ut till de vilda djuren men i år har vi inte fått några såna löften utan bara att vi får se till vintern hur det ser ut. :(
Här beror det lite på, blir det inte för sträng vinter blir det att ta några balar från hästarna och köra ut medan sträng vinter så behöver hästarna fodret och dom vilda behöver än mer men får inget:(.
 
Vad konstigt. Jag trodde inte man fick skjuta bort kon från kalvarna.🤔
Tänker du på det andra inlägget, Lindome älgen som det handlar har jagats under skyddsjakt och kalvarna ska bort dom med när skott tillfälle ges, dessa är lite kluriga då dom uppehåller sig mycket i och runt bebyggelse.

Även om kalvarna har kvar kon så är vintern svår för små kalvar och tär på kon.
 
Håller mig undan skogen under älgjakten. I stallet jag står nu så kryllar det av jägare ute på åkrarna också så det är svårt att hålla sig helt ur vägen dock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Hej. Har en opererad cuffruptur, någon som gjort samma.. när har ni kunnat/vågat/fått rida igen?
Svar
3
· Visningar
522
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp