Rida under älgjakten?

silverblom

Trådstartare
Älgjakten började ju igår, vågar ni er ut och rida?
Hur länge ska man vänta innan man rider ut igen?
 
@silverblom: Jag var aldrig ute i skogen första veckan. Sedan hade jag alltid kontakt med jaktlaget eftersom pappa styckade åt dem, dvs var de nere i hans slakteri var det ok att rida ut :p

Jag rekommenderar att prata med berörda jaktledare. Har de fått skjuta kommer de att vara i slakteriet och då är det ju ingen fara att vara ute. De är dessutom jätteglada om man har en dialog med dem, det blir så mycket smidigare. Numera jobbar jag ofta i skogen och pratar alltid med jaktledarna innan jag ger mig ut. Det har gjort att vissa dagar i början av jakten har jag inte kunnat vara ute men de dagarna har varit få, just eftersom jag kommunicerat med jägarna.
 
Det är väl egentligen ett ickeproblem om man har en fungerande kontakt , kontinuerligt med mark/jakträttsinnehavarna. För det är väl inte bara jägare som kan skrämma skiten ur hästar Avverkningar, grot-huggningar, markarbeten etc Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra. Alla hade, enligt dem samma rätt att vara på stigen. För, den som vistas på enskilda vägar o stigar gör det ju på egen risk. OBS det fråntar naturligtvis inte jägarnas skyldighet vad det gäller kulfång och säkra skjutriktningar.
 
Det är väl egentligen ett ickeproblem om man har en fungerande kontakt , kontinuerligt med mark/jakträttsinnehavarna. För det är väl inte bara jägare som kan skrämma skiten ur hästar Avverkningar, grot-huggningar, markarbeten etc Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra. Alla hade, enligt dem samma rätt att vara på stigen. För, den som vistas på enskilda vägar o stigar gör det ju på egen risk. OBS det fråntar naturligtvis inte jägarnas skyldighet vad det gäller kulfång och säkra skjutriktningar.
Du menar alltså att man ska kontakta markägare varje gång man tänker rida i naturen?
 
Du menar alltså att man ska kontakta markägare varje gång man tänker rida i naturen?
Nej, men en kontinuerlig kontakt , då får man reda på vad som är pg. Man kan även på ett positivt sätt förhålla sig till de önskemål som markägare/jägare för fram. Men hävdar man att allemansrätten gäller, att man har rätt att vara där oavsett.. och därför inte behöver kontakta. Ja då tar man ju en risk. På min egen mark, mina egna vägar körs dagligen med maskiner, atv, där tränas hundar och vi skjuter lerduvor ett par ggr i veckan. Varje år är det ett eller flera hästekipage som känner sig provocerade av detta. Ett telefonsamtal hade gett dem ett fönster då det är lugnt på marken.
 
Nej, men en kontinuerlig kontakt , då får man reda på vad som är pg. Man kan även på ett positivt sätt förhålla sig till de önskemål som markägare/jägare för fram. Men hävdar man att allemansrätten gäller, att man har rätt att vara där oavsett.. och därför inte behöver kontakta. Ja då tar man ju en risk. På min egen mark, mina egna vägar körs dagligen med maskiner, atv, där tränas hundar och vi skjuter lerduvor ett par ggr i veckan. Varje år är det ett eller flera hästekipage som känner sig provocerade av detta. Ett telefonsamtal hade gett dem ett fönster då det är lugnt på marken.
Då så. Jag rider ibland längre rundor, gissar att det är 30 markägare, minst, inblandade. Känns lite överkurs att ringa alla dom.
Däremot har jag full respekt för att skogen både är en arbetsplats och att andra vistas där.
 
Då så. Jag rider ibland längre rundor, gissar att det är 30 markägare, minst, inblandade. Känns lite överkurs att ringa alla dom.
Däremot har jag full respekt för att skogen både är en arbetsplats och att andra vistas där.
Och du rider aldrig samma väg?
För min egen del har vi största delen av marken avgränsad av ett viltstängsel och en å. Så där kommer inga in utom de som passerar över färistar eller vinkelöppningar i staketen. Och en av huvudanledningarna var just ett utnyttjande av markerna utan tidigare kontakter.
 
Älgjakten började ju igår, vågar ni er ut och rida?
Hur länge ska man vänta innan man rider ut igen?

När jag hade häst i Sverige så undvek att rida ut första veckan - när jägarna är som mest skjutglada :D

Efter det satt dom mest på helgerna och vi hade kontakt med jägarna så dom skickade sms till stallägaren när de skulle sitta i närområdena och den/de dagarna undvek vi att rida ut/rida där.

Kommunikation uppskattas av alla!
 
Det händer, men varierar mig rätt mycket.
Däremot, första dagarna under älgjakten avstår jag att vistas i skogen, av respekt.
Och senare uppskattar jag verkligen de jägare som sätter ut skyltar "jakt pågår". Då kan jag enkelt undvika dessa vägar.
 
Vi brukar undvika skogen första veckan på älgjakten, och därefter ha neonfärgade reflexvästar och -täcken på oss. :D

Angående kontakt med markägare som @lbb förespråkar, så sker en del jakt på gårdens egen mark, och den jakten känner vi förstås till/blir informerade om via stallägaren. Stallägaren har ju då också en del kontakt med andra markägare runtomkring, så vi har för det mesta koll på "stora" saker som händer. Däremot känner jag personligen inte till exakt vems marker det är jag rider på vid en vanlig runda i skogen, och det tror jag är ganska vanligt bland ryttare. Jag förhåller mig helt enkelt till de rättigheter och skyldigheter jag har via allemansrätten, och tycker inte att det känns nödvändigt att stå i ständig kontakt med markägare - lika lite som jag har koll på eller kontakt med de som äger marken där jag brukar springa i skogen.
 
Jag har aldrig brytt mig, skulle de stå en skylt tar jag en annan väg av respekt för dem men annars tycker jag att vi delar på skogen.
Ser till att synas bara :)
 
Och du rider aldrig samma väg?
För min egen del har vi största delen av marken avgränsad av ett viltstängsel och en å. Så där kommer inga in utom de som passerar över färistar eller vinkelöppningar i staketen. Och en av huvudanledningarna var just ett utnyttjande av markerna utan tidigare kontakter.

Jag vet inte vad du lägger i "utnyttjande av markerna utan tidigare kontakter", men det är ju alltså i normalfallet (förutsatt att man inte förstör marker, stigar etc) fullt tillåtet att gå, springa, rida eller cykla, liksom att tälta enstaka nätter, även på din mark utan att kontakta dig - med stöd i allemansrätten...
 
Jag vet inte vad du lägger i "utnyttjande av markerna utan tidigare kontakter", men det är ju alltså i normalfallet (förutsatt att man inte förstör marker, stigar etc) fullt tillåtet att gå, springa, rida eller cykla, liksom att tälta enstaka nätter, även på din mark utan att kontakta dig - med stöd i allemansrätten...
Ja och jag använder de rättigheter jag har inom de skyldigheter som finns. Får inte stängsla in ett område utan att folk kan få tillgång till marken via stättor, vinkelöppningar eller färistar. Har tidigare haft problem med rotröta utefter stigarna...men gympadojjor o promenadskor går inte lika hårt åt rötterna som stålskodda hovar.
 
Det är väl egentligen ett ickeproblem om man har en fungerande kontakt , kontinuerligt med mark/jakträttsinnehavarna. För det är väl inte bara jägare som kan skrämma skiten ur hästar Avverkningar, grot-huggningar, markarbeten etc Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra. Alla hade, enligt dem samma rätt att vara på stigen. För, den som vistas på enskilda vägar o stigar gör det ju på egen risk. OBS det fråntar naturligtvis inte jägarnas skyldighet vad det gäller kulfång och säkra skjutriktningar.

Fast det där med cyklisterna och ryttaren handlar ju inte om att ha kontakt med markägaren tycker jag. Det handlar ju om att man aldrig ska färdas snabbare än sikten tillåter. Oavsett om man kör bil, cyklar eller rider. Man ska ju alltid se så långt fram att man hinner bromsa om man får möte!

Jag skulle aldrig få för mig att galoppera någonstans där jag inte har så lång sikt att jag hinner bromsa hästen på ett trevligt sätt om någon gående, cyklist eller bil dyker upp. Samma borde gälla cyklister tycker jag. Är det en sväng med skymd sikt eller en brant backe så att sikten är skymd så får man sakta ner.
 
Vi undviker skogen första veckan sen bor vi granne med en i jaktlaget och han talar snällt om vart de ska jaga och vilka dagar ;) De jagar inte bara uppe vid oss utan jagar på andra ställen med. Och skylt sätter de alltid upp!
 
Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra.

Ja man undrar ju hur olyckan gick till, om det var ryttarna som galopperade galet fram o cyklisterna försökte men inte hann gå åt sidan, eller om det var tvärtom.
Min erfarenhet vad gäller just cyklister, både på väg och i skog är att de faktiskt är väldigt dåliga på dels att se sig för och dels att sakta ner o visa hänsyn.

Mao, det finns såklart ryttare som slarvar med detta också men av ren självbevarelsedrift är de väldigt få.
 
Jag jobbar ju till fem, så är inte ute i stallet förrän vid sex och då är det ju ingen som jagar (om det inte är något eftersök förstås, men det brukar märkas och då rider man förstås inte på det området). På helgerna får man ju hålla lite koll så man inte stör jakten, oftast talar jägarna om när de ska jaga i närområdet, på en del ställen ställer de ut skyltar. Här är det alltid ok att rida på de lite större grusvägarna, där är det ju ändå folk, hundar och bilar som rör sig, så en häst stör ju inget extra. Självklart har jag både reflexväst, reflexländtäcke och benreflexer på alla fyra hästbenen, både för jägarnas och bilarnas skull.
Har ingen paddock eller ridhus, så rider alltid ute i skogen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Hej. Har en opererad cuffruptur, någon som gjort samma.. när har ni kunnat/vågat/fått rida igen?
Svar
3
· Visningar
522
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp