Rida under vinterhalvåret – mörkrädd häst

musicmakesit

Trådstartare
Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt – gissar att hon tycker det är obehagligt när hon inte ser (vilket såklart är förståeligt). Problemet ligger dock i att jag arbetar tider som gör att jag inte kan rida under dagtid när det är ljust ute nu när det börjar bli mörkt så tidigt på eftermiddagarna och finns ingen tillgång till belysning i paddocken eller något ridhus i närheten..

Funderar på att beställa pannlampa och testa det? Någon som har erfarenhet av det, eller har tips på någon annan lösning? 🤔 Har försökt att min kompis som rider en annan av hästarna i stallet rider med och går framför, så att hon kan "följa" sin kompis och inte blir "själv" i mörkret. Men det hjälper inte – och när hon blir orolig blir även hennes häst orolig (som annars inte alls har några problem med mörkret utan alltid är cool-lugn) så det har vi inte försökt fler gånger..
 
Senast ändrad:
Är du mörkrädd?
Ja det är jag nog lite, tycker dock inte att jag är det när jag rider för är så fokuserad på det jag ska göra – men kan mycket väl vara så att det ändå märks av..
Två bekanta som ridit henne tidigare säger dock att de har haft samma problem, men de har kunnat lösa att rida under dagtid. Men kan ju vara samma där, att de själva blir osäkra omedvetet.

Har du prövat med att någon annan rider din häst? Min bror och hans sambo hävdade att deras häst var mörkrädd och det inte gick att rida utan att någon ledde henne. Jag red henne utan problem i mörkret.
Det är två personer i stallet som ridit henne innan jag kom in i bilden, de säger att de hade samma problem. Men ska fråga min kompis, som rider den cool-lugna hästen, om hon vill testa ikväll. Hon är extremt lugn och trygg i sig själv, så kanske funkar! Att jag inte tänkte på det.. :o (var nog för låst i tanken att två personer innan mig haft samma "problem" att jag inte tänkte på att det helt enkelt kan bli rätt med rätt ryttare)
 
Senast ändrad:
Hästar ser ju bra i mörker, däremot så ser ju saker annorlunda ut och det kan de såklart reagera på.
Dessutom kan de eventuellt behöva ha lite tid att ställa om mellan ljus-mörker.

Testa pannlampa om du inte gjort det ☺️
 
Testa pannlampa!
 

Bifogade filer

  • B8BFAE05-7CE0-4711-8F8C-F0A0C468A890.jpeg
    B8BFAE05-7CE0-4711-8F8C-F0A0C468A890.jpeg
    278,3 KB · Visningar: 43
Hästen jag rider har varit extremt mörkrädd förut. När vi började träna för att kunna rida ute så började jag med att först rida hästen trött i ridhus (kanske finns det något annat sätt du kan göra hästen lite trött?) och sen gå en liten sväng ute i mörkret. I början gick vi bara några meter bort från den invanda vägen mellan stall och ridhus, och sen ökade vi med lite till och lite till efter varje gång.

När vi kunde gå en liten sväng runt om stället och gården i mörkret utan att han for i luften för mycket så satt jag upp och skrittade samma sväng. Gjorde ingen grej av att han var nervös och spänd utan skrittade bara på som ingenting, på långa tyglar för att avdramatisera. Gjorde sedan likadant många gånger tills han slappnade av och blev bekväm i situationen. Jag red alltid samma väg eftersom det gjorde det enklare för honom att spänna av, och först när han kunde slappna av där började vi variera lite.

Efter det så satsade jag på att inte låtsas om mörkret och bara rida som vanligt, men jag såg till att "vänja in" honom. Jag började med att rida när det fortfarande var ljust och red sedan en stund i skymning. Med tiden blev det ju skymning tidigare och tidigare, och efter ett tag blev det ju så att vi började i skymning och slutade i mörker, och tillslut så både började och slutade vi i mörker.

Jag upplever det som att denna invänjning gjorde mycket för honom, eftersom han då fick vänja sig, långsamt och gradvis, vid hur omgivningen förändrades i mörkret. Det blev inte heller ett så himla stort steg från dagsljus till nattmörker, och han hann bygga lite självförtroende och visste vad han skulle göra.

Viktigt också att själv vara lugn och inte göra någon grej av mörkret. Om du själv blir nervös kan det hjälpa att sjunga lite för sig själv, det har även hjälpt mig en hel del med hästen eftersom han, när han är spänd, går och lyssnar efter minsta lilla ljud att flyga i luften av. Om man då trallar lite så är tystnaden redan bruten och småljuden försvinner i bakgrunden. Fortsätt vara lugn och tygg även om hästen spökar, mjuk men stadig hand och visa vägen framåt men utan sparkar eller spö fungerar bäst på min. Alla hästar är olika men för min fungerar det bäst att om han stannar till och spanar på något så ger jag honom en liten paus där jag klappar om honom och sen ber honom gå fram igen efter det. Om jag direkt ber honom att gå fram blir han bara stressad och lägger i backen, men som sagt, det beror ju på hästen.

Jag kan också säga att jag har valt att rida utan pannlampa eftersom jag är ganska övertygad om att hästen bara kommer att bli rädd för skuggorna och ljusskillnaden. Men det kan ju vara värt att prova, för de flesta fungerar det ju bra 🙂
 
Är hon ute i mörkret eller är hon endast ute när det är ljust?

Testa en pannlampa, jag själv kunde inte rida med pannlampa. Blev en något ofokuserad häst 😅
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp