Rida unghäst med halsförlängare??!

S

Sidney

Nu vet jag inte om det är jag som hetsar upp mig över "ingenting", men fick igår veta att min 3-åring blivit riden med halsförlängare under i princip hela inridningen.

Jag har nyss köpt hästen, och tycker att han är lite "joxig" med munnen (har beställt tid hos tandläkare). Ville kolla med förra ägaren om hon upplevt något liknande, men hon sa att det hade hon inte. Fick då veta att hon ridit hästen med halsförlängare...

Är det bara jag som tycker att detta är alldeles uppåt väggarna?? Hur gör ni med era unghästar? Jag är själv ingen duktig ryttare, men i princip helt emot inspänningstyglar av alla typer, och speciellt på unghästar.
 
Om hästen konstant blivit riden med halsförlängare är det väl inte så konstigt att förra ägaren inte tyckte hästen var joxig! Tyvärr hjälper halsförlängaren till att förstöra mer än den gör nytta, fattar inte heller varför en unghäst blivit riden med halsförlängare konstant!

Visst - hjälptyglar är bra hjälpmedel när ett problem uppstår, men använder man dem mer än bara vid behov (enstaka gånger alltså) så skapar de istället mer problem.
Synd om din pålle, för känsligheten i munnen har ju försvunnit ganska mycket när nan nu har gått med en gummisnodd som ideligen drog honom i munnen.
 
Själv är jag emot att använda hjälptyglar på unghästar.

Det är viktigt att de bygs upp på rätt sätt och sätter rätt muskler.
Det får man genom att få unghästen mjuk och fin och få den att söka sig framåt neråt och få den så kallade "unghästformen".

Att tvinga en unghäst att gå på ett viss sätt genom att spänna in den är inte så snällt. Tycker inte man ska tvinga en ung häst att gå i en form den inte klarar av/orkar att gå i. Desutom så ska en unghäst tycka det är kul att bli riden och inte få för höga krav.
 
Jag håller absolut med dig, och är jätteledsen för att min häst blivit riden såhär. Den förra ägaren säger att "hon ville att han skulle lära sig att gå ordentligt" och det var därför hon red med halsförlängare??!

Jag har själv haft unghäst tidigare och det gick hur fint som helst att börja rida utan hjälptyglar. När hon såsmåningom orkade gick hon i bra form.

Hoppas jag kan reparera detta nu... :crazy: Vill knappt ta honom i munnen, och ska köpa ett gummibett i väntan på tandläkaren. Någon som har tips på hur jag ska göra för att få tillbaka hans känslighet...??
 
Jag tror inte att känsligheten är förstörd, men jag håller med om att hjälptyglar absolut inte hör hemma på unghästar i ridningen. Men du kanske ska prova att rida bettlöst ett tag? Det finns ju många slags ridkapsoner som verkar väldigt bra. Jag har dock inte provat själv, men Anders Eriksson, tömkörningstränare, rekommenderade sådana varmt då jag var där på kurs. Jag tänkte själv skaffa en att variera med på min unghäst (3 år).
 
jag förstår att du är ledsen och besviken! Halsförlängare är ett otyg! Jag skulle rekommendera dig att rida på en bridong och variera mellan treledat och tvåledat (är dock mer dörtjust i treledade). Du får inte tillbaka någon känslighet genom att stoppa in ett tjockt gummibett, många unghästar är låga i gommen och behöver ett tunnare bett för att känna sig tillfreds. Du måste dock själv vara noga med att ha en stadig mjuk hand och att du är noga med eftergiften. Var också noga med att bettet inte är alltför långt. Lycka till!
 
Den form en häst tvingas att gå i med hjälp av halsförlängare är absolut inte bra för en unghäst, och risken är stor att din häst har problem med spänningar i halsmuskulaturen och blockeringar, som kan behöva hjälp av duktig tex equiterapeut att lösas. En sk halsförlängare orsakar ofta blockering i nacken och 1:a halskotan, och detta leder till att hästen inte vill "ta bettet" på ett bra sätt.

Om tandläkaren inte hittar nå´t så är det värt att låta nå´n titta på detta, det bästa är ju att rätta till sånt här när hästen är ung och ännu inte tagit så stor skada.

Lycka till!!! :)

/z :)
 
Låter som en lysande idé! Var hittar jag en sådan tror du? Har funderat på en vanlig kapson, men inte hittat någon som verkat smidig och bra nog...
 
Jag hade tänkt ett tredelat gummigbett, ganska tunnt... men det kanske är som du säger. Just nu rider jag på ett ganska smalt, tre-delat sprengerbett som han i och för sig tuggar lugnt på när jag inte tar i honom... men som sagt "joxar" endel så fort jag tar det minsta.

Jag är lätt i handen det vet jag, och försöker verkligen vara stadig.

Tack för uppmuntran och tips!!! :)
 
Ja, jag ska verkligen gå till botten med detta innan jag börjar rida ordentligt på min häst. Jag ska definitivt ta ut en equiterapeut eller kiropraktor om prblemen kvarstår efter tandläkaren!

Ja, jag är sååå tacksam att de ändå inte ridit honom så många månader :)

TAck för uppmuntran!
 
Sv: Rida unghäst med halsförlängare??!

Hej har hästen blivit riden med halsförlängare under hela inridningen, så kan inte den som har ridit in din häst veta mycket om hästen och dess grumdform och hur den skall arbeta bakifrån och på de sättet få en eftergift i nacken och ett bra stöd på tygeln. Jag läser till hästsöktare och jag skulle aldrig sätta på vilken häst det än var en halsförlängare. Vid longering kan jag tycka att man kan ha inspännings tyglar, men dom skall då vara så anpassade att hästen kan gå i en bra form. Rider man en häst med halsförlängare så (oftast) jobbar inte hästen rätt..
Jag tycker att detta är jättekonstigt.. Hoppas att han blir bättre nu när du har köpt honom :D
 
Sv: Rida unghäst med halsförlängare??!

min 5-åring som jag fick hem i våras hade också blivit mycket riden med "halsförlängare". Och det gjorde att han gick "bakom bettet" han ville inte ta bettet riktigt .! men jag red aldrig med halsförlängaren och nu har han börjat hitta formen utan den, det tog ett tag men bara man har tålamod så går det mesta :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida unghäst med halsförlängare??!

Stackars din häst!!! Jag har precis köpt min tuborg för ca 6 veckor sedan.. Han är nu 5 år... Fick precis reda på att han blivit inriden som 2 åring.. Så har dom ridit på gramman konstant.. J*vla idioter säger jag bara.. Som tur är så är han trevlig i munen.. Rider på gummi bett vilket går super bra... Han har varit hos tandläkaren nyligen o ska tillbax om ca 6 månader.. Vad är det för häst du köpt då? Lycka till med din häst// Ida
 
Sv: Rida unghäst med halsförlängare??!

vilket folk det finns :mad: skulle aldrig rida in en häst med halsförlängare. Jag rider själv in min connemara på sidepull och det går jättebra, jag har precis börjat rida lite smått på banan (han är fyra) och han har en jätte trevlig låg "unghäst" form ibland använder jag bett vid ridning och han här så underbart fin och oförstörd i munnen :)
 
Sv: Rida unghäst med halsförlängare??!

Det var ganska länge sen jag skrev min tråd och vill säga att min häst är jättefin i munnen numera!

Han har haft spänningar, som någon också sa, men vi har fått hjälp av en duktig massör. Jag har varit väldigt försiktig med hans mun, och idag går han i fin form utan att "joxa" med munnen eller huvudet. Jag rider på ett ganska tunnt tredelat bett och har gjort så sedan jag fick honom.
 
Sv: Rida unghäst med halsförlängare??!

Har bytt nick också eftersom jag inte kom in på mitt gamla, ska jag kanske tillägga :angel:

Fd. Sidney
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp