Vetfaktisktinte

Trådstartare
Jag undrar vad ni anser är rida ut/uteritt ? Är det så fort man är utanför ridhuset som i t ex paddocken ?
Eller på en anlagd ridväg jämte stallet i skritt 1 km? Eller när man man faktiskt tar sig ut i skogen över stock och sten?
 
När man rider på stigar, vägar ängar mm och inte rider runt på någon form av bana/inhägnat område/ridhus/gårdsplan/hage mm.

Jag skulle dock inte kalla det uteritt om man rider fram och tillbaks längs en kortare vägsträcka eller liknade. Jag räknar det exempel inte som uteritt när jag red 500 m till hagen istället för att leda hästen.
 
Om det är utanför anläggningen räknar jag det som uteritt. Om man rider på en slinga som går precis runt gården skulle jag inte kalla det uteritt, inte heller att rida på en trav/galoppbana eller ovalbana för islänningar. Är det en slinga som lämnar anläggningen räknar jag nog det som uteritt.
 
Beror kanske lite på hur området ser ut runt där man har hästen. Men generellt tänker jag att det är en (minimum) ca 1 timmes tur ut i hav/skog/ strand/ ängar/ fält eller skog. Och att man rider i olika gångarter. Rider jag typ 30-40 min i en skog tänker jag att jag varit ute på en längre skrittetur :) om jag säger att jag rider jag ut menar jag med lite mer fart och action ^^
 
Beror lite på "syftet" också. Är det avsikten med ridpasset eller är det framridning/avskrittning i anslutning till ett pass på ridbana/i ridhus? Om man rider fram eller skrittar av genom att rida längs en slinga, runt anläggningen eller liknande så räknar jag normalt inte det som uteritt. Även om tidsåtgången, sträckan och gångarterna kan vara desamma som vid en (kort) uteritt.
Det beror också på ryttaren och kontexten. Kraven på en uteritt för en nybörjare på en ridskola är inte desamma som för en ryttare med lång ridvana som rider en privat häst.
 
Om det är utanför anläggningen räknar jag det som uteritt. Om man rider på en slinga som går precis runt gården skulle jag inte kalla det uteritt, inte heller att rida på en trav/galoppbana eller ovalbana för islänningar. Är det en slinga som lämnar anläggningen räknar jag nog det som uteritt.
Håller med. Anlagd ridslinga är inte riktigt något som jag kallar uteritt. Uteritt för mig är ut i skogen på ängar osv. Men beror nog helt på hur man stått uppstallad.
Jag har bara stått i stall där övervägande hellre ridit ut än runt i en paddock 😄 Så vi har verkligen ridit ut i skogen och en bit ifrån stallet.
 
Jag undrar vad ni anser är rida ut/uteritt ? Är det så fort man är utanför ridhuset som i t ex paddocken ?
Eller på en anlagd ridväg jämte stallet i skritt 1 km? Eller när man man faktiskt tar sig ut i skogen över stock och sten?

Jag red distans ett tag, så jag vande mig och hästen vid såna där riktiga långturer på många timmar i all möjlig terräng... :laugh:

Generellt. Ridning ute är inte detsamma som uteritt. Paddock - inte uteritt. Uppvärmning på slinga runt stallet - inte uteritt. Ridning på gräsbana / terrängbana nära stallet - inte uteritt.

Men samtidigt - för en person som inte rider så mycket eller är rädd kan det ju vara superspännande att komma ut tjugo minuter utanför banan... Varför ska jag då säga om det räknas eller inte. Tycker någon att det är uteritt att rida uppvärmningsslingan runt stallet så hade jag inte börjar dividera om det - men sedan kanske bjudit med personen som en längre tur för att visa alla andra fina ställen man kan ta sig till på hästrygg. :love:
 
Jag tycker nog det är lite onödigt att "polisa" uteritten. Själv skulle jag för tio år sedan kanske inte kalla det för uteritt att skritta fram en 5-10-minutersslinga i skogen men med ett ängsligt halvblod som tycker att det värsta som kan hända är att inte ha anläggningen inom synhåll är samma slinga absolut en uteritt på resan mot att fixa att rida ut en timme i sträck.
 
Håller med. Anlagd ridslinga är inte riktigt något som jag kallar uteritt. Uteritt för mig är ut i skogen på ängar osv. Men beror nog helt på hur man stått uppstallad.
Jag har bara stått i stall där övervägande hellre ridit ut än runt i en paddock 😄 Så vi har verkligen ridit ut i skogen och en bit ifrån stallet.
Det är ju en sak hur man själv föredrar att rida ut, men varför lägga värdering i hur andra rider ut?
Min häst anser definitivt att vi rider ut när vi rider utanför paddock eller ridhus, det är väl det viktigaste? Att hästen får variation, både för kropp och huvud.
 
Jag undrar vad ni anser är rida ut/uteritt ? Är det så fort man är utanför ridhuset som i t ex paddocken ?
Eller på en anlagd ridväg jämte stallet i skritt 1 km? Eller när man man faktiskt tar sig ut i skogen över stock och sten?
Rida ut är när man lämnar anläggningen. Är det en anlagd sling runt anläggningen så tycker jag det räknas som uteritt också. även om det är en kort variant. Det är inte någon skillnad på att rida en slinga i skogen eller en sling runt anläggningen. Tiden på ritten ute är inte relevant, rider man ute så rider man ute.
 
Uteritt för mig är att rida i skog och mark. Alltså när man inte rider på bana/i paddock eller i ridhus. Anlagt kan det ju vara ändå. Jag vet ställen som har fantastiska anlagda rid/körvägar som sträcker sig långt och det är såklart ändå att rida ut.

Personligen skulle jag inte säga att jag red ut om jag skrittade fram på en väg och har tänkt rida på bana sedan men det kvittar ju, för någon annan är de där tio minuterna jag ser som framskrittning en uteritt och det är såklart inte fel att hen då säger att hen har ridit ut.
 
Jag undrar vad ni anser är rida ut/uteritt ? Är det så fort man är utanför ridhuset som i t ex paddocken ?
Eller på en anlagd ridväg jämte stallet i skritt 1 km? Eller när man man faktiskt tar sig ut i skogen över stock och sten?
Rida ut är när man rider på andra ställen än ridhus eller ridbana.
 
När jag rider ut från gården så är vi på uteritt :)
Har en anlagd slinga runt gården som är ca 1200 meter, rider jag där ser jag det inte som uteritt eftersom vi fortfarande är hemma.
 
Det är ju en sak hur man själv föredrar att rida ut, men varför lägga värdering i hur andra rider ut?
Min häst anser definitivt att vi rider ut när vi rider utanför paddock eller ridhus, det är väl det viktigaste? Att hästen får variation, både för kropp och huvud.
Är min definition av att rida ut. För mig betyder det ut i skogen inte längst vägen vid stallet. Är väl högst inviduellt vad man själv anser är vad! Som jag även påpeka så har jag stått i stall där ingen tävla eller hade pristigebehov. Vi alla har uppskattat rida ut på långturer i stallet 🙂 Så är nog också beroende på vad man står uppstallad är en viss skillnad på anläggning och små stall med knappt en paddock 😁 Man blir ju lite formad efter hur man står med hästen. Är ju inget dåligt med att hästen får trampa lite skog 🙂
 
Senast ändrad:
Rida ut för mig är att rida ut i skogen, offroad, stigar, skogsvägar, grusvägar, vägar som leder till grusvägar. Det är så jag alltid ridit ut iaf. Jag har aldrig stått i stall med tävlingsfolk heller utan enbart skogsmullar. Anlagd slinga eller liknande i anslutning till gården tycker jag inte känns som uteritt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: Sirap
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 219
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp