Rida utan bakskydd

Problematisk

Trådstartare
Finns det nån särskild anledning till att man rider utan bakskydd i hoppning? Förutom "det behövs inte" då självklart.
Började fundera då jag la märke till att ingen häst i avd. B hade skydd bak, avd. A var det mer blandat. Det finns ju många olika unghästgodkända skydd nu så kan inte vara det.
Är tanken att de kan påverka (ung)hästen (negativt) på något sätt? Eller vad kan det bero på?
Jag menar att unghästarna inte skulle behöva skydd bak, men många vuxna gör det, låter lite orimligt väl?
 
Finns det nån särskild anledning till att man rider utan bakskydd i hoppning? Förutom "det behövs inte" då självklart.
Började fundera då jag la märke till att ingen häst i avd. B hade skydd bak, avd. A var det mer blandat. Det finns ju många olika unghästgodkända skydd nu så kan inte vara det.
Är tanken att de kan påverka (ung)hästen (negativt) på något sätt? Eller vad kan det bero på?
Jag menar att unghästarna inte skulle behöva skydd bak, men många vuxna gör det, låter lite orimligt väl?
Jag tror att det i vissa fall är så att man tycker att reglerna är snåriga. Att man tycker att det är svårt att veta vad som är godkänt och inte och därför väljer att rida utan. Då är man säker på att det inte blev fel, liksom. ;)

Mvh,
Lady_S
 
Jag upplever att många rider med skydd runtom för att det är snyggt, "man ska" eller man tror man gör hästen en tjänst. På unghästar kanske man som tidigare nämnts kör på less is more pga reglerna kring bakskydden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 969
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp