Rida utan hjälm??

Sv: Rida utan hjälm??

Rider alltid med hjälm. Enda gången jag suttit på en häst utan hjälm var när hästen (hyrd C-ponny) stod och betade utanför stallet och min mamma höll i henne... Men tom det känns faktiskt onödigt.
Hade jag ridit utan hjälm hade nog framförallt min mormor blivit rejält förbannad då jag har två släktingar som dog i olika ridolyckor. Den ena var en 19 år gammal tjej, jätteduktig ryttare som hade ridit sen hon kunde gå ungefär och hade ägt hästen i x antal år. Hästen blev skrämt och började skena...

OT: Däremot åker jag skidor ibland utan hjälm (varierar faktiskt). Vissa påstår att det är lika dumt eftersom det även finns andra i backen men djur kan man inte alltid kontrollera, det kan man med skidor.
 
Sv: Re: Rida utan hjälm??

**BORTTAGEN** skrev:
det roliga är att på ridskolor är det vång att rida med hjälm för alla barnen.MEN ridlärarna sitter och skumpar runt utan hjälp.Snacka om bubbelmoral.
Själv är jag för rädd om mitt liv för att kasta bort det på att inte ha hjälp när olyckan väl är framme.Må se fult ut och vara svettigt men det är det värt om man gärmför med en spräckt skalle
Det var fakiskt en av dom mest imponerade saker jag varit med om under min ridskole tid:D
En häst skulle inte fatta galopp hur mycket än instruktören försökte förklara, så hon sa: -gör halt och sitt av, nu ska jag rida!
Så tjejen satt av, då säger instr. -ge mig din hjälm:D
Så hon fick hjälmen sitter upp galopperar 4? varv på volten sedan sitter hon av igen.
Jag vet inte om hon alltid rider med hjälm men det var beundransvärt att hon tog på sig en hjälm för att galoppera 4 varv, på en häst som är otroligt välskolad och aldrig gör några hyss!!!

Nåja tillbaka till ursprungsfrågan:

Jag rider aldrig utan hjälm. Jag har en kille som heller har alla ben i lufen än på marken:o
Han har blivit mycket lugnare och jag har aldrig fallit av honom, men jag tänker inte chansa!! Det finns ingen anledning. Jag har en gammal sammets hjälm och en Jofa hjälm med mössa under på vintern. Inga kvalitets hjälmar, men dom fyller sin funktion.
Sedan det vissa tycker att dom svettas, jag har aldrig haft problem med att det är varmt under hjälmen:confused: Jag kan ju ha ett konstigt huvud, men som tur är så har jag aldrig haft det problemet. Så för mig finns det ingen anledning att rida utan hjälm:D

MEN!!!
Jag bryr mig inte ett dugg om någon annan väljer att rida utan hjälm! Och jag håller inte på med något surr om att man inte har något att skydda m.m.
Vill man inte så vill man inte, bara man är medveten om riskerna. Det är samma sak med bilbälte m.m.
Vuxna väljer själv och barn hoppas jag har föräldrar som känner ansvar och väljer åt dom.....
 
Sv: Rida utan hjälm??

Thrandur skrev:
Har skrivit en tråd om en ridolycka på Seniorsidan. Denna hände igår kväll.

Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?

Jag har träffat på oändligt många människor (oftast yngre) som ridit utan hjälm. Flera av gångerna har det varit på istadiga hästar dessutom.
Hur funderar man då?? :confused:

jag kan minnas EN gång då jag suttit barhuvad på en häst. minns inte varför, men jag tror jag gjorde precis som man inte skulle och tex tog av en tröja eller justerade pannlampan eller ngt sånt. inget hände då men jag tänker inte göra det igen *korkat*.
skadat mig har jag väl gjort, med hjälm men inte i huvudet. mest blåmärken, sällan något allvarligt.

min ena hjälm är något år och har aldrig blivit våldad, den andra är äldre och ska bytas ut. rider inte så mycket just nu så jag använder mest hjälmen när jag markarbetar. den nya hjälmen är en wembley jockeyhjälm och den gamla en somerset av mer vanlig modell.

vi var i ridhuset med två hästar, så kom det in ett par nissar med en frieser som var minst sagt på tårna, för att inte säga helvild. "jo", säger ägaren till tränaren, "jag har problem med att han skenar för mig". sen sitter människan upp barhuvad och studsar runt ett tag:crazy: . våra hästar tittade intresserat på.
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm... Under mina ponny år på ridskola så åkte man av var och varannan gång på de olydiga små busarna...
En gång då vi hade gymkhana trillade jag av och tappade andan, det var lite obehagligt.
En annan gång hade jag och en kompis galopptävling på farfars åker på hennes hästar och min häst får ett tokspel och kastade av mig så att jag fick en rejäl lårkaka över hela låret, snyggt när man är på stranden... :smirk:
Har även fått en muskelskadda då jag trillade av en 175cm häst som jag red barbacka...

Nu har jag inte trillat av på flera år och har fått så bra balans att jag sitter kvar på alla tokhästar som jag rider...
 
Sv: Re: Rida utan hjälm??

AnnikaW skrev:
Jag rider ALLTID med hjälm. Känns olustigt att bara sitta på hästen utan. Efter att ha läst hemska trådar här så köpte jag en ny hjälm i helgen. En Wembley, nån som har erfarenhet av dessa?

jag har wembleys jockeyhjälm. den är skön, känns knappt att man har den på, och den tål lite mer än sammetshjälmarna (i form av smuts, taggbuskar och sånt. inbillar mig också att det skulle synas bättre om den gick sönder)
 
Sv: Rida utan hjälm??

Jag rider alltid med hjälm, ovasett om jag vet att hästen är säker, man kan aldrig vara 100% säker på att ingenting kommer att hända!
Har en JOFA-hjälm. Rider även med reflexväst oftast, även om jag bara ska ridapå en väldigt lite trafikerad väg en kort sträcka. ;)
 
Sv: Rida utan hjälm??

Åker man av kan man slå sig på fler ställen än huvudet. Jag rider alltid med hjälm men har inget emot om andra rider utan. Alla får ta ansvar för sig själva - punkt.

Många som rider utan hjälm har kanske inte drillats så hårt som vi som "vuxit upp" på ridskolan gjort. Själv är jag uppvuxen på -70 coh -80 talet och cyklar mer än gärna utan hjälm, känns konstigt med hjälm då. Däremot rider jag aldrig utan hjälm, känns konstigt utan hjälm. För mig har det funkat så.

Vissa som rider utan hjälm kommer dessutom från andra länder och där har de ofta inte våra hjälm"traditioner" och lagar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 076
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp