Rida utan hjälm??

Då tycker jag att du ska gå in och titta på tråden på Seniorsidan och fråga dig själv varför du inte har hjälm..
Inget ont menat, men jag har helt klart insett vikten av att bära hjälm (har alltid burit hjälm, men aldrig sett en olycka med skallskada på häst)

Livet är skört..lika bra att vårda det ömt.
 
jag rider alltid med hjälm! har hänt någon gång på sommarn när man låtit pållan beta utanför hagen att man hoppat upp och suttit där ett tag, utan hjälm, men att rida ut och ja, rida överhuvudtaget, skulle jag ALDRIG göra utan hjälm!
när jag lärde mig rida skulle vi rida med hjälm och det sitter i. har aldrig glömt ta på mig hjälmen någonsin!!!
 
Jag sitter aldrig på en häst utan hjälm oavsett vad det gäller. Har flygit av men bara med hjälm, fast det är väl inte så svårt att räkna ut... Gjorde en gång illa höften och kunde varken rida eller gympa på en vecka. Om nu det räknas som skada för jag är så jävla överkänslig så jag kan inte skriva på lektion om jag har ett myggbett på knät typ :p
Min är väl typ 1-1½ år nu. Kommer inte ihåg märket.
 
Skulle inte falla mig in att rida utan hjälm. Min hjärna är mycket värdefull! :D
Har sett alldeles för många hjälmar som gått i bitar i avfallningar på huvudet. Vad hade hänt utan hjälmen? Skallen i bitar. Nä nu ryser jag...
 
Jag skulle aldrig sätta mej på en häst utan hjälm (och det har jag heller inte gjort).Ska ta och spara till en nyare och bättre hjälm än den jag har nu.Min hjälm som jag har nu är c:a 2 år.
 
Rider alltid med hjälm. Känner mig naken på hästryggen utan. De gånger jag har trillat av har huvudet alltid mer eller mindre slagit i marken.

Att en hjälm spricker vid ett fall betyder att den tar upp en massa energi som annars hade gått åt till att spräcka ens skalle...
 
Har alltid hjälm. Har suttit på min häst tre ggr utan. Två ggr på volten när jag påbörjade ridningen utan träns och sen en gång när jag glömde den och var ute och hoppade i skogen utan tränset. :crazy: Skämdes otroligt mycket när stallägarens dotter berättade det för mig. :o

Har en Champin sammetshjälm och när jag köper ny blir det en likadan då dom är sköna och bra. Jag har haft den några år så det börjar väll bli dags att byta ut den snart.

Har aldrig skadat mig när jag ridit(förutom ryggen som blivit lite sned ibland och nåra skador på båda :crazy: tummarna som fortfarande gör ont ibland), men hade jag ridit utan hjälm hade jag nog haft åtskilliga hjärnskakningar på listan och jag har slagit i huvudet ordentligt flera ggr.

Känner föresten en tjej som har ett fullblod(unghäst) som hon ska rida fälltävlan med. Hon tränade den på nya hinder för ett tag sen(i hagen där det dessutom går andra hästar) och red då utan vare sej skyddsväst eller hjälm. :crazy:
 
jag rider alltid med hjälm, jag har två ungponnyer så det är ju dumt att utmana ödet. jag har en IRH hjälm asmt en sammetshjälm som jag inte vet märket på. Jag har aldrig skadat mig, har aldrig ramlat av på egna pållen men på foderpållan så invigde jag IRH hjälmen på hennes första hopträning med att göra en vurpa. haha ;)
 
har en jockey hjälm som jag inte kommer på vad märket är just nu, men jag har haft den i 5 år och aldrig tappat den i backen eller trillat av och slagit i den...(klister i rumpan mån tro? :confused: :D) har inte planerat att köpa någon ny än pgr av att den är i två delar så man kan kolla om den är hel elelr ej, vet inte hur jag sak förklara, men det är inget fel på den!

och jag rider ALLTID med hjälm och det är inte bara för att jag har en pigg unghäst nu utan ajg använde den även när jag hade min ''gamla'' trotjänare innan!

Min stora syster använde nästa aldrig hjälm när hon red, och jag klagade alltid på henne när jag var yngre för de.... :D
 
Jag skulle aldrig få för mig att sitta till häst utan hjälm, avsett hur snäll hästen i fråga brukar vara. Jag jobbar som ridlärare och är nästan "överdrivet" petig med att alltid ha hjälm, aldrig ta av mig jackan på hästryggen om ingen håller i hästen, rida i bra skor, osv. Elever, barn som vuxna gör det man gör, inte det man säer till dem.

Jag orkar inte kolla vad märket på min hjälm heter, det är iaf en lättviktsvariant med snygg sammet, och är hur skön som helst. Jag köper ny hjälm om jag trillar av och misstänker att huvudet kan ah fått en smäll. Ibland går det så fort att man inte kommer ihåg vad man slagit i.
 
Har läst den tråden och tycker det är hemskt det som har
inträffat. Men faktum är att det finns så otroligt många
ställen man kan skada när man ramlar av, och huvudet är
egentligen det enda vi skyddar. :crazy:
Då jag började rida var det långt fler människor som red
utan hjälm, än i dagens läge. Jag har aldrig ridit med hjälm,
eller ska jag vara ärlig hade jag en period i yngre dagar
då jag var mycket i Finland och terränghoppade och då andvände
jag hjälm, men jag rider utan hjälm, har alltid gjort, och
kommer fortsätta göra.

Dessutom har jag råkat ut för "Den Stora Olyckan" och hoppas
på att ridolyckorna gick i pension samtidigt som jag gjorde
det.
 
jag rider i regel alltid med hjälm o oftast (alltid under det kallare halvåret) med säkerhetsväst på foderhästen (på ridskola utan väst).

jag har två champion showring (en på ridskolan o en på andra stallet).

men jag HAR ridit o suttit till häst utan hjälm.
först gången i usa. var på uteritt med min pappa och där hade dom ju inga hjälmar. tänkte inte ens på det.

sen har jag ridit från/genom hage på foderhästen utan hjälm o i grimma. genom en stoooor vattenpöl (gick inte att gå runt o den var djup o lerig) när jag var på promenad på hästen, utan hjälm. o lite liknande saker på honom.


jag har aldrig gjort mer än fått ont i muskler efter avramlingar. lite sträckningar o sådär. enda gången huvudet gått i var första avramlingen.


på min ridskola är det hjälmtvång med knäppt hakband för ALLA som rider på anläggningen.
 
Rider Aldrig utan hjälm!
Har tack vare din tråd tänkt till, och ny hjälm är på ingång... Får hem min köttbulle från fodervärden snart, så den lär behövas :crazy:.

Och ja, jag har skadat mig när jag ridigt med hjälm. Var med om en ridolycka för tre år sen, hade iofs hjälm på mig - men den hade spruckit. Hade kunnat vara jag istället...

Förstår inte varför man ska rida på istadiga (eler ja, vilken häst som helst!) hästar Utan hjälm. Häftigt? Va? GAH! Förstår inte hur dumma folk kan vara. Ett liv är kort, man behöver inte göra det ännu kortare..
 
Hejsan!
Jag rider, tyvärr ska jag väl sägha, yutan hjälm ibland, när jag sitter & jobbar hästen.
Men aldrig när jag rider ut eller så.
dessutom ärmin häst välldigt stadig & jag vet precis vatr jag har honom, men det kan hända olyckor iaf .
Sen tävlar jag ju inte med hjälm, utan med hatt, eftersom att jag tävlar i western.
Men sen tycker jag, att det är värre att spöa sin häst, dra i tyglarna m.m än att rida utan hjälm, eftersom att om jag rider utan hjälm, skadar inte hästen, utan baar mej.
 
Jo, det vet jag. Så det blir väl att köpa en ny för dyra pengar, ush! Men bättre att hjälmen går sönder än mitt stackars huvud!
 
det är ju sjukt är det en regel att ALLA ska ha hjälp ALLTID under ridning ska ju inte dom vuxna få slippa undan som dessutom är stora förebilder till sina elever..
Det är som att säag till sitt barn DU mååååste ha hjälm när dy cyklar och du själv inte har det..vad ska man då svara barnet när den ifrågarsätter dig varför du inte behöver och han???
 
Men sen tycker jag, att det är värre att spöa sin häst, dra i tyglarna m.m än att rida utan hjälm, eftersom att om jag rider utan hjälm, skadar inte hästen, utan baar mej.

Jag rider alltid med hjälm och inte spöar jag hästen för det! Förstår inte resonemanget.. :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
301
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp