Rida utan hjälm??

ja upp från hagen rider jag utan hjälm .... ja trillade av i hagen en gång när hästen blev rädd för en fasan och kom under hästen...5 år...jo du om jag kom ihåg det..har köpte en ny billig hjälm från hööks fast denna ska bara användas på tävling då jag älskar min gammla hjälm :love:
fast min häst är lugn och jagar inte upp sig i första taget men rider alltid med hjälm när jag rider längre sträcker!!
Eftersom jag är islandshästryttare och ung kan jag bara säga hur gör dom på island?? Förebildslandet för islandshästar där e det inte många som rider med hjälm men det kommer mer och mer där oxå....
man e väl dum o ung :D
 
skulle ALDRIG rida utan hjälm. ja skulle aldrig FÅ rida utan hjälm dom i min ridomgivning skulle vara på mej me eeen gång.
 
Jag är också islandshästryttare! Har ridit galna islandshästar så dom existerar faktiskt! Hästar är och förblir ett flyktdjur även om de kommer från en skyddad ö som Island.

Att inte islänningarna rider med hjälm är ingenting jag tänker ta efter. Det är fler länder än så som har som kutym att rida utan hjälm, men vi får aldrig ta del av deras dödsantal vad det gäller ridolyckor.

Hjälm är dessutom snyggt att bära! :banana:
 
Eftersom jag är islandshästryttare och ung kan jag bara säga hur gör dom på island?? Förebildslandet för islandshästar där e det inte många som rider med hjälm men det kommer mer och mer där oxå....
man e väl dum o ung

Ja, du är nog det :crazy:.
 
En gång i tiden ramlade jag av och hamnade under hästen. Reste mig upp och var väl lite öm i rumpan, men inte mer. Satt upp och red klart. När jag sedan tog av hjälmen ser jag att det är ett rejält hovavtryck i sammeten. Han hade råkat slå till mig med hoven mitt uppe på huvudet. Jag trodde bara att jag dunsade i marken.

Då insåg jag hur glad jag kunde vara för att jag red med hjälm. :crazy:
 
Hur många här har ridit utan hjälm :confused: jag lovar att alla har gjort det nån gång ...och visst man ska använda hjälm ...men upp för hage rider jag utan ...men annars använder jag alltid hjälm :smirk: :banana:
 
jag jobbar som ridlärare på en ridskola och rider ALLTID med hjälm. Har jag ingen med mej, så lånar jag alltid en av någon elev. Men det är ganska sällan jag sitter upp på lektionerna... Men att rida utan hjälm är först och främst farligt och dumdristigt och så sätter man ju inget gott exempel för alla elever som ser en...
/Malin
 
Rider alltid me hjälm ju, varför rida utan? Sedan kanske man slarvar med övrig ridutrustning men hjälmen är ju livsviktig..
 
Jag har skrittat utan hjälm genom hagen och skulle faktisgt inte dra mig för att göra det igen. Men inte RIDA utan.

Kramar från en som RIDER med hjälm
Vet du att de flesta olyckorna faktiskt sker i skritt på lång tygel? Verkar därför helidiotiskt att "skritta genom hagen" utan hjälm. Vad säger att det inte kan hända något då likväl som när man rider med sadel och träns??? :confused:
Kan tillägga att jag alltid rider med hjälm och aldrig skulle komma på tanken att rida utan! Har idag en Champion showring som jag trivs med men ska byta ut den då den fått sig några törnar. Letar bara efter någon bra, tycker att de nya champion hjälmarna är något större i storlekarna... Just därför att hjälmen är så viktig krävs det att man har en som man verkligen trivs med!
 
Tänk bara på att när du lånar en annas hjälm så går du inte säker! Du vet inte om elevens hjälm redan har varit i backen en massa gånger. Dessutom är en illa anpassad hjälm farlig den med, men en eloge till dig iallafall som faktiskt "tänker rätt".

Den värderingen du ger till dina elever har de förhoppningsvis med sig när de skaffar egen häst!

Tycker att det är positivt att så många härinne faktiskt använder hjälm. Med tanke på hur många ryttare jag har sett som rider utan hjälm så trodde jag att det skulle vara fler här som red utan.
Kanske är det så att de flesta som skippar hjälmen i ridningen inte vågar skriva det här??
 
Jag rider alltid med hjälm och väst. Har precis köpt en ny hjälm som jag har använt 2ggr.
 
Rider alltid med hjälm, för jag behöver mitt huvud i jobbet och på fritiden... :p

Dessutom är jag säker på att om jag någon gång skulle rida utan hjälmen och/eller säkerhetsvästen skulle någonting garanterat inträffa just den gången. Och jag rider ju för tillfället en häst som jag åtminstone inte än känner sådär jättebra heller!
 
jag rider jämt med hjälm...gick omkull med hästen
en gång...slog huvudet i en stenhäll...så hela hjälmen blev uppskrapad..men jag klarade mig med en lätt hjärnskakning,skrapsår på händerna,armarna och axlarna..men om jag inte skulle haft hjälm..ja då skulle ja inte suttit här nu :eek:
 
Du har helt rätt! Men bättre en hjälm som åkt av några gånger än ingen alls (oftast är det övningar i skritt på hästar jag känner det handlar om)! Om igen i gruppen har en hjälm som passar (jag har ett liiiitet huvud) så går jag och hämtar en eller låter bli att sitta upp.
Självklart har det hänt att jag ridit utan hjälm, men inte på gården/i verksamheten. Men råkat ut för några grejer som inte hade gått så bra utan hjälm så nu är det nog många år sedan jag red utan hjälm...
När jag är hos Främmande folk och håller lektioner har jag alltid min egen hjälm med mej. Men det är rätt sällan jag sitter upp.
/Malin
 
Jag har ridit utan hjälm på uppvisningar! :angel:
Medeltidsklädd, senast var i sommras då jag i
full medeltida rustning satt i skritt på CA hästar.


Men jag försöker att alltid ha hjälm på mig annars.
Både när jag rider och kör.

Jag har fö huggit sönder 4 hjälmar som har tagit emot i
backen och ska kassera den jag har nu, till förmån för en
travhjälm.
 
Rider alltid med hjälm!
Har ridit utan en gång förutom då jag var i frankrike en liten sväng. Känns så himla naket utan hjälm tycker jag..
 
Jag har alltid hjälm också. En blå Ergo. Med luftintag och utan knopp.. Det är nog bara jag som tycker den är fin för den låg längst bak på hylla i hästbutiken.. :cool:
 
Rida med hjälm ska man ju alltid göra fast man är hur duktig som hellst..men de e klart på dressyren att man har hatt men ridhjälm är nr1 för allt. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
303
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp