Rida utan hjälm??

Thrandur

Trådstartare
Har skrivit en tråd om en ridolycka på Seniorsidan. Denna hände igår kväll.

Min fråga till er är: Rider ni utan hjälm? Har ni skadat er när ni ridit med/utan hjälm?
Hur gamla är era hjälmar och vilket märke är det på hjälmen?

Jag har träffat på oändligt många människor (oftast yngre) som ridit utan hjälm. Flera av gångerna har det varit på istadiga hästar dessutom.
Hur funderar man då?? :confused:
 
Rider aldrig, någonsin utan hjälm! Dels för att mitt varmblod är livlig och glad. Han kan få sina små glädjeskutt när man minst anar det! :angel:
Sen har jag åkt av två gånger och landat med huvudet på stenar. TUR var det för mig att jag hade hjälm då, annars hade jag kanske inte levt idag. Kan tilläggas att det ena hjälmen fick en redig spricka i sig.. :crazy:
 
det roliga är att på ridskolor är det vång att rida med hjälm för alla barnen.MEN ridlärarna sitter och skumpar runt utan hjälp.Snacka om bubbelmoral.
Själv är jag för rädd om mitt liv för att kasta bort det på att inte ha hjälp när olyckan väl är framme.Må se fult ut och vara svettigt men det är det värt om man gärmför med en spräckt skalle
 
Nu rider jag nästan alltid med hjälm. Jag har en ny charles owen.

Jag har ramlat både med och utan hjälm men inte slagit mig nåt vidare.

När jag rider utan är det bara slarv, slarv. Jag vet att jag borde hämta hjälmen men är för lat och tänker att jag tar den nästa gång. Men ska jag rida där någon ser mig har jag den alltid på mig och då givetvis med knäppt hakband.

Det som fått mig att andvända hjälm oftare nu är väl att jag blivit äldre och klokare. Jag vill inte bidra till att någon yngre ser mig utan och själv tar av sig hjälmen. Skulle en olycka hända då är det ju i princip mitt fel, jag har ju inspirerat dem.

Tack o hej/ duktiga damen
 
Skulle aldrig någonsin rida utan hjälm!!!!
Livet är nog skört ändå utan att utsätta det för de ju...även den lugnaste hästen KAN bli skrämd, så är det... :smirk:
 
jag skulel ALDRIG rida utan hjälm...har sett en som har ridit utan hjälm när jag var ute och red...
:eek:
jag förstår inte varför man INTE rider med hjälm..
 
Jag rider alltid med hjälm och dessutom nästan alltid med säkerhetsväst. En gång har jag dock glömt att ta på mig hjälmen då jag hade svart keps på mig och trodde att det var hjälmen. Detta på en quarter som aldrig gick fortare än snigelfart :o

Har varit med om en avkastning där jag landade framför hästen och han sedan touchade hjälmen så att den vreds och hakbandet nästan skar av mitt öra bakifrån. Det var en alldeles ny, godkänd hjälm. Tur att allt gick bra och att vi hade så nära till akuten; en timme efter olyckan låg jag på operationsbordet. Skaffade ny hjälm efter den olyckan och kasserade den gamla.
 
För bara två dagar sen red jag ut med ett par kompisar MED hjälm.
Jag och hästen tog en kurva lite för snabbt så vi gick omkull. Jag föll handlöst med huvudet före i backen. Det slutade med rejäla skrapsår på vänster arm (jag red i linne) och hjärnskakning med minnesluckor.

Hade jag inte haft hjälm hade det nog slutat mycket värre. Numer tänker jag heller inte slarva med långärmat även när det är varmt ute...
 
Jag rider alltid med hjälm. Har en Casco som är knappt 6 månader tror jag.
 
på min före detta ridskola ¨så var d vissa lärare som red utan hjälm men när dom red på lektion var dom tvungna att rida me hjälm.
 
Alltid, Alltid me hjälm.. Dessutom nästan alltid med säkerhetsväst.. Har en mycket gammal Jofa och en två dagar gammal Champion *nånting* Jockeyhjälm.. :p
 
Numera rider jag alltid med hjälm (fast jag erkänner att jag ridit min tidigare häst utan hjälm ett fåtal ggr på ridbanan). Jag har faktiskt nyligen köpt en ny hjälm fastän jag numera bara rider då och då. Min gamla var nog inte riktigt pålitlig efter 15 år i tjänst :o
 
Tänker du på att köpa NY hjälm nu då? För har du störtat rejält med en hjälm, kan det ha blivit bristningar i hjälmen som inte syns utanpå... så nästa gång något händer... kan hjälmen gå i flera bitar... :eek:
 
Har aldrig ridit utan hjälm och tänker inte göra det heller, om inte annat så för att jag med all säkerhet skulle ramla av och slå mig just den dag jag lämnar hjälmen i stallet.
Visst kan alla välja men det ser inte bra ut med ryttare som rider utan hjälm speciellt där yngre ryttare finns som ser upp till de äldre och vill vara lika "tuffa" och rida utan...

Sen är min Charles Owen både snygg o skön så den är helt okej.
 
Tror aldrig jag har ridit utan hjälm någongång, och jag är "yngre" (14)
Jo, en gång förresten. På en shettis, ramlade av :o
Fast då var jag vääldigt ung, och väldigt dum. :smirk:

Jag har en sammetshjälm av märket Hunter, och en gammal JofaHjälm.
 
Jag har skrittat utan hjälm genom hagen och skulle faktisgt inte dra mig för att göra det igen. Men inte RIDA utan.

Kramar från en som RIDER med hjälm :banana:
 
Rider alltid med hjälm, har aldrig suttit på en häst utan och det e inget jag planerar att göra heller!
Köpte precis en ny hjälm, CRW exlusive tror jag den hette, från Hööks iaf. Jätteskön! Förut hade jag nån annan hjälm från hööks som borde bytts ut för ett bra tag sen, har dock lyckats klara mig från att slå i huvudet så väldigt hårt när jag åkt av.
 
har alltid hjälm om jag sitter på okända, unga, bråkiga, nervösa eller på annat vis mindre "säkra" hästar. Jag vet att man alltid ska ha hjälm emn jag slarvar ganska ofta när jag rider mina egna hästar som jag känner väl. Har docvk alltid hjälm om jag rider ut eller hoppar
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
301
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp