Bukefalos 28 år!

Rida varje dag

mamman

Trådstartare
Jag förespråkar normalt att en "vuxen" häst rids varierat sex dagar i veckan, varav en skrittdag och att den vilar en dag i veckan.

Men alla hästar är olika. Ett par av våra trivs inte riktigt med att vila helt och det är helt omöjligt om de ska prestera något vettigt dagen efter, t ex träning eller tävling. Normala veckoprogram störs ibland av olika saker och då får schemat justeras. Sådana veckor byts ibland vilodagen ut mot en kortare skritt-tur. Faktum är att hästen verkar trivas bättre med detta, då blir rutinerna lika varje dag vilket ger en lugnare häst.

I vårt nya stall har det reagerats på att det inte alltid blir någon riktig vila för hästen varje vecka.

Tycker ni att det är helt fel att skritta istället för att vila? Hur gör ni?
 
Sv: Rida varje dag

Jag tycker att man gör det bästa man kan och det man anser att hästen mår bäst av.
Det som är avgörande tycker jag är hästens ålder,utbildning/användningsområde, skick och kondition.
Som ett exempel, om man rider en häst i normalkondis i ca 40-50 min i varierat tempo (lätt arbete) så har den god tidsmarginal att hinna vila i hagen/stallet resterande tid av dygnet..

Det är lite varierande vad jag sett, en del rids 7 dagar i veckan, en annan 4 dagar i veckan och en tredje 5-6 dagar i veckan i olika tempon beroende på vars i utbildning/användningsområde och kondition dem är i samt vilken typ av häst det är.
Tycker inget alls det är konstigt, vissa hästar behöver mer vila och en del klarar ingen vila alls utan att gå i taket eller att det förstör deras användning sas.

Själv är mitt eget mål att min häst ska få röra sig regelbundet (valack 21 år), helst minst 6 dagar per vecka med en vilodag men det är inte alltid det passar. Ibland får han 2-3 dagar vila och ibland ingen vila alls på en vecka. Försöker se till tidsåtgången också och så hårt rids han inte heller att han behöver minst 1 dags villa i veckan. Då han är gammal bör han givetvis hållas igång regelbundet och mår bra av det.

Så länge man själv och hästen är nöjd är det lagomt.
Känner en som stått i ett stall där man fick skäll om hästen inte reds varje dag..jösses :crazy:
och som i ditt fall att den får skritta i stället för vila..löjligt tycker jag om man har åsikter kring hur folk väljer att motionera sina hästar för sitt ändamål.
 
Sv: Rida varje dag

Fel och fel... man får ju anpassa sig efter hästen.

Jag låter rent generellt hästarna ha en helt ledig dag per vecka (= ingen ridning / ingen träning för hand), samt en dag utan ryttare då hästen tömkörs, löshoppas, eller liknande. Det är ett sätt att få en naturlig variation.

Men ett tag hade jag ett halvblod på foder som blev skitjobbig varje gång han stått - så den red jag i princip varje dag. Annars klättrade han på väggarna.

En ung häst behöver mycket ledighet från ryttare och träning, för att hinna processa och smälta intryck. Den kanske bara tränas 3-4 gånger i veckan.

Det är olika.
 
Sv: Rida varje dag

Tack alla för svar.
Nu vågar jag lita på mig själv igen.
De här hästarna är höga i blod och behöver framförallt jobba med hjärnan för att inte klättra på väggarna.
Ibland fungerar det med promenad för hand, men det är lättare att sitta på en stirrig häst än att gå vid sidan. Den ena hästen är ö h t nästan alltid mycket lugnare med sadel på. Då vet hen att hen ska få ut och röra på sig. Tygellängden varierar med om det är skogen eller ridbanan, väder och dagsljus/mörker.

Normalt rids hästarna i ca 60 minuter + fram- och avskrittning. Efter tävling blir det ett par dagar med skritt eller skritt+lugn trav, därefter en vilodag.
 
Sv: Rida varje dag

Jag tycker att det viktiga är att skapa förutsättning för hästens muskler att arbeta bra när den väl ska tränas. Och en häst som är spänd arbetar inte bra. Behöver den ridas varje dag så gör det. Själv hade jag en häst som mådde bäst av att få jogga igång (i vagn) i stället för att skritta fram. Försökte man skritta fram blev det en massa tjafs. Om han fick småjogga var han lugn. Inte heller enligt regelboken, men det funkade.

Hästar är inte robotar, så det finns inte en enda lösning som funkar för alla.
 
Sv: Rida varje dag

Nej inget fel alls. Trivs hästen bättre med det så är det väl jättebra att ni anpassat er. Hästar är olika.
 
Sv: Rida varje dag

Skritt på lång tygel = vila, enligt mig!

Håller med. Och varför skulle man inte kunna rida eller på annat sätt arbeta hästen varje dag om den får omväxlande arbete? De allra flesta hobbyhästar jag träffat skulle klarat ett mycket tuffare jobb än deras ägare har tid eller orkar med.

Bästa vilan för en häst är att strosa i hagen, och det gör den förhoppningsvis varje dag.
 
Sv: Rida varje dag

Självklart går de i hage, långa dagar, dygnet runt på sommaren. Det trivs vi alla bäst med...

Och ja, våra hästar jobbas nog mer än många hobbyhästar...
 
Sv: Rida varje dag

Förr red eller på annat sätt motionerade jag också min häst 5-6 dagar i veckan (beroende på hästens ålder o utbildningsnivå så klart). Sen jag började se mer åt distans-/hållbarhetshållet så gör jag det inte. Har jag ridit min häst ett par timmar/några mil i mer än skritt, så anser jag att min häst behöver vila och återhämta sig, precis som jag behöver efter ett tufft träningspass, både fysiskt och mentalt. Det är givetvis självklart att min häst går i hagen många timmar varje dag och rör sig där (ingen frimärkshage), därför är 30-45 minuters skrittpass bara för att hästen ska röra sig varje dag, absolut ingen nödvändighet. Sen anpassas givetvis varje arbetspass efter hästens dagsform och vad hästen gjorde förra passet och hur det kändes, och självklart lägger vi också in rena skrittpass, men då oftast åtminstone 8-10 km så att vi får ut nån form av träning av det, annars kan hästen lika gärna få vara ifred i hagen. En normal träningsperiod blir det ca 10 pass per 14-dagarsperiod, men då inte fördelat på 5 pass/vecka.

Viktigast är ju alltid att alltid anpassa arbetet efter individen och hitta den träning som passar hästen bäst, om det är att jobba 3 eller 7 dagar i veckan.
 
Sv: Rida varje dag

Jag tycker du tänker helt rätt :)

Vila eller inte är helt beronde på ålder, utbildning osv.
Min förra häst red jag 7 dagar i veckan i princip utan undantag. Skrittade minst en dag i veckan. Han måde bäst av detta både psykiskt och fysiskt.

Nuvanrande häst, unghäst, rider jag 4-5 dagar i veckan. Hon är ett riktigt kraftpaket som "gör slut på sig själv". Hon behöver återhämtning. Bäst fungerar att rida varannan dag ungefär, aldrig mer än tre dagar i rad. Sedan när hon blir äldre och, förhoppningsvis, lugnar ner sig kommer antal riddagar att öka.
 
Sv: Rida varje dag

Jag rider oftast 4 dagar i veckan på min 20-åring. Har märkt att rider jag två dagar i rad på banan är hon visserligen finare andra dagen, men lite mindre energi. Efter en vilodag är däremot energin på topp igen.
Brukar alltid ta en tur i skogen som uppvärmning innan vi går in på banan, eller så blir det endast en skogstur.
Försöker även variera med lite tömkörning ibland, det gillar hon!
 
Sv: Rida varje dag

Min häst rids 7 dagar i veckan. Alltid. Enda undantaget är om jag måste göra något som gör att jag inte kan rida och det kanske händer en gång var 3:e månad. Tycker att hästarna bara mår bra av att röra på sig. Det är en 9-årig häst i full kondition som jag har.
 
Sv: Rida varje dag

När jag red mitt sto så ville hon inte ridas varje dag. Att rida varannan dag/två dagar i
rad och promenera för hand dom andra dagarna fungerade bäst.

Hingsten tycks bli bättre och bättre för varje dag man rider honom i rad, planen är väl att han ska få göra något varje dag.
 
Sv: Rida varje dag

Hästen har ju fortfarande större delen av dygnet på sig att vila helt och en kort skrittur är i princip vila. Trivs hästen bättre med det gör ni ju helt rätt! :)
 
Sv: Rida varje dag

Du ska göra vad som är bäst för dig och din häst. Det som fungerar för dig är bra. Vad andra gör får de själva bestämma. ;)
Tänk att hästfolk alltid ska ha åsikter om "alla andra" istället för att sköta sitt. Att ridas varje dag är inga problem för en häst och är en av dagarna dessutom endast skritt så är väl det jättebra?
Min egen rids 6 dagar i veckan samt en dag "aktiv vila" (skritt ut) eller ren vila. Min trivs med att jobba och behöver jobba för att må bra. Dessutom tävlas hon en hel del och behöver träningen.
Naturligtvis händer det att schemat spricker pga sjukdom, jobb eller andra omständigheter.
Det beror ju helt och hållet på individen och vad du har hästen till.
Märker jag att min är sliten på något sätt så får hon självklart ett par extra dagar. Sedan är hon fit for fight igen. :D
 
Sv: Rida varje dag

En viktigt poäng Mumin!

Antalet träningsdagar beror också på vilken typ av träning hästen utsätts för såklart - en häst som rids tre-fyra timmars pass behöver hagvila (inte uppsutten skritt) för att musklerna ska hinna återhämta sig.

Nu är ju våra hobbyhästar rent generellt inte övertränade direkt :devil:...
Men den faktiska fysiologin är bra att ha lite koll på. Träningen bryter ned muskelfibrerna som sedan byggs upp under vilan, om hästen inte får tillräckligt med vila så kommer den inte heller att kunna bygga muskler.
 
Sv: Rida varje dag

En viktigt poäng Mumin!

Antalet träningsdagar beror också på vilken typ av träning hästen utsätts för såklart - en häst som rids tre-fyra timmars pass behöver hagvila (inte uppsutten skritt) för att musklerna ska hinna återhämta sig.

Nu är ju våra hobbyhästar rent generellt inte övertränade direkt :devil:...
Men den faktiska fysiologin är bra att ha lite koll på. Träningen bryter ned muskelfibrerna som sedan byggs upp under vilan, om hästen inte får tillräckligt med vila så kommer den inte heller att kunna bygga muskler.

:bow:..................
 
Sv: Rida varje dag

Nu är ju våra hobbyhästar rent generellt inte övertränade direkt :devil:...
Men den faktiska fysiologin är bra att ha lite koll på. Träningen bryter ned muskelfibrerna som sedan byggs upp under vilan, om hästen inte får tillräckligt med vila så kommer den inte heller att kunna bygga muskler.


Kan snälla du utveckla ditt svar lite för jag tyckte detta lät välldigt intresant.

// frej som ska motionera sina två julgrisar efter två dagars vila
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp