Ridande barn, hur hinner ni med er själva?

Trodde i min enfald att det blir var barn vi talade om och inte ungdomar/vuxna på seniornivå.
Hur är din inställning till sport annars? Är du emot att Sverige har landslag alls inom vilken sport som helst? Eller att Peder Fredriksson haft bättre möjligheter att ta en VM medalj och, redan under juniortiden bli utplockad till landslaget än Lisa som rider på ridskola en dag i veckan och varken har häst intresserade eller rika föräldrar någonsin kommer att ha?

Så du tycker att 12-13-åringar ska behandlas som vuxna?? Intressant.
 
Så du tycker att 12-13-åringar ska behandlas som vuxna?? Intressant.
Det tror jag aldrig att jag har sagt, däremot är det väl där det blir ungdomsidrotter och inte barn. . Men en 18åring? Eftersom det finns reglage hur man får gå mellan klubbar etc så borde det blivit rätt stora rubriker om det förhåller sig som du skriver. Du får gärna länka till det för det normala och det som är reglerat är att upp till seniornivå, och det är division 2 tror jag, måste en klubb släppa en spelare såvida den inte blir proffs. Du kan däremot inte vara licensierad för mer än en klubb i taget , men ser faktiskt inte vad det är för skillnad mot hästsport där du bara tävlar för en klubb i taget också...

Är du emot landslag?
 
Trodde i min enfald att det blir var barn vi talade om och inte ungdomar/vuxna på seniornivå.
Hur är din inställning till sport annars? Är du emot att Sverige har landslag alls inom vilken sport som helst? Eller att Peder Fredriksson haft bättre möjligheter att ta en VM medalj och, redan under juniortiden bli utplockad till landslaget än Lisa som rider på ridskola en dag i veckan och varken har häst intresserade eller rika föräldrar någonsin kommer att ha?

Jag är inte emot att man satsar på duktiga ungdomar. Det jag är emot är att man kickar ut de som inte är tillräckligt duktiga. Det gör inte ridklubbarna (för att jämföra med ridsporten vilket du gjorde). Jag har aldrig hört talas om en ridklubb/ridskola som sagt till en tonåring att hen inte var duktig nog så nu fick hen sluta rida på klubben/ridskolan. Nä, man har på ridskolor grupper på olika nivåer. Sen får de som är duktiga nog kanske komma ut och tävla (beroende på klubb) och de som inte är duktiga nog får vara kvar i klubben och träna. Och kanske bli bättre, kanske aldrig uppnå samma nivå som de duktigaste. Men de blir inte utsparkade som elitfotbollsklubbarna gör i alltför ung ålder.
 
Jag är inte emot att man satsar på duktiga ungdomar. Det jag är emot är att man kickar ut de som inte är tillräckligt duktiga. Det gör inte ridklubbarna (för att jämföra med ridsporten vilket du gjorde). Jag har aldrig hört talas om en ridklubb/ridskola som sagt till en tonåring att hen inte var duktig nog så nu fick hen sluta rida på klubben/ridskolan. Nä, man har på ridskolor grupper på olika nivåer. Sen får de som är duktiga nog kanske komma ut och tävla (beroende på klubb) och de som inte är duktiga nog får vara kvar i klubben och träna. Och kanske bli bättre, kanske aldrig uppnå samma nivå som de duktigaste. Men de blir inte utsparkade som elitfotbollsklubbarna gör i alltför ung ålder.
Fast nu säger du ju emot dig själv. De som är duktiga nog på en ridskola får komma ut och tävla och de som inte är duktiga får stanna på ridskolan och träna, hur exakt är det skillnad mot ett fotbollslag som toppar laget (vilket tack och lov inte många gör)? Om vi tar Brommapojkarna som varit uppe tidigare som exempel med 4000 spelare, du tror inte det är olika nivåer där?

Är det inte så att man väljer att tävla med för dagen bästa lag i ponnyallsvenskan också och därmed toppar laget? Jag skulle tippa på att det är vanligare att toppa lag inom de lagtävlingar som finns i hästsport än vad det överlag är i barn och ungdoms bollsporter om man slår ut det på alla lag som finns.... Jag tror inte idag att det är särskilt vanligt även om det säkert förekommer, förutom kanske allsvenska lags ungdomssektioner, men då finns det ju tack och lov i de flesta städer fler lag, även om jag kan hålla med om att det är fel upp till elitserierna kommer in.
 
Vad är felet? Att du är akademiker och inte förstår dig på att andra kan ha andra intressen? Rena akademiker brukar ha svårt med det.

Ingen utveckling alltså? Ok.
Oro för de normer för maskulinitet som barnet bibringas. Rena idrottare kan ha lite svårt att fatta sådant. Jag trodde att jag var tydlig nog, och ber om ursäkt för att jag inte var det.
 
Oro för de normer för maskulinitet som barnet bibringas. Rena idrottare kan ha lite svårt att fatta sådant. Jag trodde att jag var tydlig nog, och ber om ursäkt för att jag inte var det.
Jag är inte ren idrottare. Jag kan inte se dock var jag har skrivit om det? Men du får gärna länka forskningen, den låter intressant.
 
Brommapojkarna ha 265 ungdomslag på alla nivåer. Vore ju oerhört märkligt om inte några individer är mer talangfulla än andra där. Flera av mina vänners barn spelar dessutom där och det finns plats för alla, vännernas barn är varken stjärnor eller elitsatsande och tillhör i alla fall fem olika familjer..

Som sagt. Du har fel. Och dra inte alla över en kam. Att vissa individer blir bättre än andra är inget konstigt i någon sport. Så är det i ridning också. Det leder till att vi kan ta ut landslag. Skillnaden är väl att i fotboll, handboll, simning och några sporter till räcker det faktiskt med att vara just talangfull, få tillgång till en tränare som kan utveckla både lag och individuellt och gå på träningarna, hästsport lär du ha sponsorer och ekonomi med (med något enstaka undantag som bekräftar den regeln).
Ok, jag kan medge att jag har läst artiklar på området från föräldrar och förbund som kritiserar företeelsen och sporten. Så jag har inte själv erfarit den. (Men det känns spontant som att de får en hel del kritik.)
 
Trodde i min enfald att det blir var barn vi talade om och inte ungdomar/vuxna på seniornivå.
Hur är din inställning till sport annars? Är du emot att Sverige har landslag alls inom vilken sport som helst? Eller att Peder Fredriksson haft bättre möjligheter att ta en VM medalj och, redan under juniortiden bli utplockad till landslaget än Lisa som rider på ridskola en dag i veckan och varken har häst intresserade eller rika föräldrar någonsin kommer att ha?
Så du tycker att det är som det ska vara att sätta ett så högt pris på någonting man inte vill ha och inte tänker använda, men råkar vara en människa? Så att ingen vill ha det och det får stå i en garderob och bli förstört (fast det råkar vara en människa)?
(Jag förstår inte ens grejen med att sälja och äga människor, men där erkänner jag direkt att jag inte har koll.)

Jag skulle bli ganska upprörd om min ridskola hade en jättefin ponny som hade passat för att tävla på 70 cm på en annan ridskola men som får gå i en paddock hela dagarna och bli avmusklad och deppig för att den inte kan tävla 100 cm på mitt stall, de vill inte ha den, men ska envist ha 200 000 kr för den fast den är värd 60 000, där får den gå tills den är för gammal helt enkelt och inga pengar alls fås för den.

Jag menar Lisen Bratt Fredriksson säljer väl för sjutton de hästar de inte vill ha till ett pris någon vill betala hellre än att låta dem gå till spillo.

Eller om lilla Lisa inte fick hoppa ned en grupp på ridskolan, hon är för dålig för grupp A, men ridskolan vägrar låta henne byta ridskola till en där hon får rida, så hon får sitta på läktaren.

Ingen kräver ju att ponnyn eller Lisa ska vara i allsvenskan, bara att stallet ska släppa dem och låta dem göra nytta någon annanstans och få lite livsglädje.
 
Senast ändrad:
Så du tycker att det är som det ska vara att sätta ett så högt pris på någonting man inte vill ha och inte tänker använda, men råkar vara en människa? Så att ingen vill ha det och det får stå i en garderob och bli förstört (fast det råkar vara en människa)?
(Jag förstår inte ens grejen med att sälja och äga människor, men där erkänner jag direkt att jag inte har koll.)

Jag skulle bli ganska upprörd om min ridskola hade en jättefin ponny som hade passat för att tävla på 70 cm på en annan ridskola men som får gå i en paddock hela dagarna och bli avmusklad och deppig för att den inte kan tävla 100 cm på mitt stall, de vill inte ha den, men ska envist ha 200 000 kr för den fast den är värd 60 000, där får den gå tills den är för gammal helt enkelt och inga pengar alls fås för den.

Eller om lilla Lisa inte fick hoppa ned en grupp på ridskolan, hon är för dålig för grupp A, men ridskolan vägrar låta henne byta ridskola till en där hon får rida, så hon får sitta på läktaren.

Ingen kräver ju att ponnyn eller Lisa ska vara i allsvenskan, bara att stallet ska släppa dem och låta dem göra nytta någon annanstans och få lite livsglädje.
Hur hästar har med det att göra vet jag inte. Jag hade kvar min egen tills jag fick det jag ville ha för den, har aldrig funderat på att det finns folk som tycker att jag skulle skänka bort den för att jag inte hade tid med den och att den hade mer kapacitet än jag hade tid att utnyttja. Tycker du verkligen jag borde skänkt bort honom istället?

Som jag skrev, det finns regleringar. Det borde varit en stor grej om det förhåller sig så som lingon skrev för det är inte regelmässigt eller lagligt och det borde ha varit i lokaltidningen så det skulle vara bra om hon återkommer med länkar att det var så. Eller åtminstone vilken klubb det handlade om, research kan jag göra själv. Finns inget som säger att man inte får byta klubb som junior i Sverige.
 
Fast nu säger du ju emot dig själv. De som är duktiga nog på en ridskola får komma ut och tävla och de som inte är duktiga får stanna på ridskolan och träna, hur exakt är det skillnad mot ett fotbollslag som toppar laget (vilket tack och lov inte många gör)? Om vi tar Brommapojkarna som varit uppe tidigare som exempel med 4000 spelare, du tror inte det är olika nivåer där?

Är det inte så att man väljer att tävla med för dagen bästa lag i ponnyallsvenskan också och därmed toppar laget? Jag skulle tippa på att det är vanligare att toppa lag inom de lagtävlingar som finns i hästsport än vad det överlag är i barn och ungdoms bollsporter om man slår ut det på alla lag som finns.... Jag tror inte idag att det är särskilt vanligt även om det säkert förekommer, förutom kanske allsvenska lags ungdomssektioner, men då finns det ju tack och lov i de flesta städer fler lag, även om jag kan hålla med om att det är fel upp till elitserierna kommer in.

Jo, men ridklubbarna sparkar inte ut de som för stunden inte håller måttet för tävling som en del fotbollsklubbar faktiskt gör med rätt så unga spelare (15 år och yngre). Ridklubben sätter ihop dem i egna grupper som får vara kvar på klubben och träna och vara en del av gemenskapen. Fotbollsklubbarna sparkar ut dem.
 
Jo, men ridklubbarna sparkar inte ut de som för stunden inte håller måttet för tävling som en del fotbollsklubbar faktiskt gör med rätt så unga spelare (15 år och yngre). Ridklubben sätter ihop dem i egna grupper som får vara kvar på klubben och träna och vara en del av gemenskapen. Fotbollsklubbarna sparkar ut dem.
Fast kritiken tidigare har ju rört fotbollsklubbar som gör samma sak? Just Brommapojkarna har också nivåer på sina lag om jag fattat rätt och det kritiserade ni ju?
Flera andra lag har ett A och ett B lag, säger sig självt att de bästa spelar i A och de som inte platsar B... Vilka lag är det menar du att man som barn inte ens får vara med och träna? Och tar vi ungdomsidrotten, där det kanske blir lite mer selektivt, så har ju de flesta städer mer än ett lag, bara i vår lilla kommun finns sex klubbar med ungdomsverksamhet , platsar man inte i elitklubben är det kanske roligare att gå till klubben som spelar i div 6 för skojs skull och ungdomsverksamhet där efter och faktiskt få spela matcher än att träna med elitklubben och inte få spela? Tror inte satsningar skiljer sig nämnvärt mellan sporterna. Har du en ponny som går LC är du troligen inte aktuell för att rida i högsta laget divisionen i ponnyallsvenskan, då är det kanske bättre, om du vill rida lag, att byta till en klubb som har lag i div 2.
 
Det tror jag aldrig att jag har sagt, däremot är det väl där det blir ungdomsidrotter och inte barn. . Men en 18åring? Eftersom det finns reglage hur man får gå mellan klubbar etc så borde det blivit rätt stora rubriker om det förhåller sig som du skriver. Du får gärna länka till det för det normala och det som är reglerat är att upp till seniornivå, och det är division 2 tror jag, måste en klubb släppa en spelare såvida den inte blir proffs. Du kan däremot inte vara licensierad för mer än en klubb i taget , men ser faktiskt inte vad det är för skillnad mot hästsport där du bara tävlar för en klubb i taget också...

Är du emot landslag?
Det är ju stora rubriker hela tiden om "bänken" och ungdomsidrott. Det fullkomligt vimlar av dem.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6052673
Riksidrottsförbundets siffror visar att allt fler barn och unga som håller på med idrott inom det traditionella föreningslivet slutar eller slås ut från sin idrott. I Halland var deltagartillfällena en tiondel färre år 2013 jämfört med år 2004.

så selekteringen; att bänkas, att väljas bort och att inte få vara med på samma villkor som alla andra. Forskaren Tomas Peterson vid Malmö Högskola kommenterar bänkningen:

– Det är alldeles för vanligt, det räcker ju att ett enda barn blir utsatt för det så är det fel ju. Men det handlar inte om ett enda barn, det handlar ju om väldigt många, säger Tomas Peterson som är idrottsforskare på Malmö Högskola.

http://handbollskanalen.se/kronikor/12063/
Här tex liknande fast en krönika. (Tyckte väl att jag hade läst det där som beskrevs om att inte få flytta över flera gånger).

”Men varför får jag inte spela då? Varför får bara ***** spela?”. Svaret blev; ”Ja men du vet, hon är hon”.

Där i just det ögonblicket bestämde jag mig för att byta handbollsförening. Jag hade blivit kontaktad av tränaren för juniorlaget i den konkurrerande föreningen son gärna ville ha mig i sitt lag och där jag visste att jag skulle kunna få speltid tillsammans med ambitiösa spelare.

och hur orättvist det kändes den dagen när min moderklubb beslutade att inte skriva på övergångspapperna.

mest blir jag nog ledsen när jag tänker på att föreningen som jag la ner hela min ungdom på valde att inte låta mig gå till en annan klubb den våren där jag hade fått speltid och belöning för allt mitt hårda arbete.

http://www.rf.se/globalassets/riksi...ent/barn-och-ungdom/toppningsstudien-2005.pdf
Sålunda kan konstateras att ”toppning” på ett eller annat vis sker inom svensk barnidrott. Utifrån ett barnperspektiv, och vad föreliggande studies resultat har visat, är det inte lämpligt att i så unga år (10-11 årsåldern) behöva ”toppa” ett lag. Nackdelarna överväger fördelarna. Barn får känslan att inte kunna, eller tom inte känna sig ”hemma i laget”. De kortsiktiga fördelarna i form av bättre resultat anses inte vara skäl nog för att ”toppa” lagen.
http://www.barometern.se/sporten/toppning-i-ungdomslag-vacker-heta-kanslor/

Sedan ett flertal artiklar om ungdomar i B-lag som vägras transfer, med kommentarer från förbundet som -det är lagligt rätt men moraliskt fel, men jaja så är det och ska vara.

Det är ju själva vimlet av dylika artiklar som ger ett väldigt negativt intryck av bollagsport. (Man kunde ju tycka att upp till 14 år i alla fall så kunde ju alla i laget få rätt att få vara på planen i 5 minuter i alla fall om de åker till en match.)
 
Hur hästar har med det att göra vet jag inte. Jag hade kvar min egen tills jag fick det jag ville ha för den, har aldrig funderat på att det finns folk som tycker att jag skulle skänka bort den för att jag inte hade tid med den och att den hade mer kapacitet än jag hade tid att utnyttja. Tycker du verkligen jag borde skänkt bort honom istället?

Pratar hästar eftersom man köper och säljer hästar och fotbollsbarn. Vi pratar inte om att skänka utan om att sälja någonting du vill sälja till ett pris som den går att sälja för. Sedan är det ju såklart svårt att veta något om vad hästen tycker men ungdomen hade uppenbarligen en kapacitet som ungdomen ville -men inte fick, utnyttja. Eftersom ungdomens ägare vägrade sälja den.

Som jag skrev, det finns regleringar. Det borde varit en stor grej om det förhåller sig så som lingon skrev för det är inte regelmässigt eller lagligt och det borde ha varit i lokaltidningen så det skulle vara bra om hon återkommer med länkar att det var så. Eller åtminstone vilken klubb det handlade om, research kan jag göra själv. Finns inget som säger att man inte får byta klubb som junior i Sverige.

Lokaltidningarna fullkomligt vimlar av transferproblem och ungdomar som inte får spela i sina A och B-lag. Kan föreställa mig att alla inte ens hamnar i tidningen.
 
Det är ju stora rubriker hela tiden om "bänken" och ungdomsidrott. Det fullkomligt vimlar av dem.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6052673




http://handbollskanalen.se/kronikor/12063/
Här tex liknande fast en krönika. (Tyckte väl att jag hade läst det där som beskrevs om att inte få flytta över flera gånger).









http://www.rf.se/globalassets/riksi...ent/barn-och-ungdom/toppningsstudien-2005.pdf

http://www.barometern.se/sporten/toppning-i-ungdomslag-vacker-heta-kanslor/

Sedan ett flertal artiklar om ungdomar i B-lag som vägras transfer, med kommentarer från förbundet som -det är lagligt rätt men moraliskt fel, men jaja så är det och ska vara.

Det är ju själva vimlet av dylika artiklar som ger ett väldigt negativt intryck av bollagsport. (Man kunde ju tycka att upp till 14 år i alla fall så kunde ju alla i laget få rätt att få vara på planen i 5 minuter i alla fall om de åker till en match.)
Fast junior I elitserielag då känns det nog som det är de bästa som ska spela, 17-18 åringar är ju nästa steg senior. Sedan är ju en krönika objektiv, jag satt också på bänken som sjuttonåring. Förjävligt då tyckte jag som tyckte jag var skitduktig och byta lag från Sveriges bästa juniorlag fanns inte. Sett i backspegeln var ju de elva som spelade betydligt bättre än mig, och jag bytte lag för sent.

Som sagt, det är en stor grej om ett lag inte skriver på papper, det kanske är annorlunda regler i handboll också, men det borde finnas i tidningen om det är så för det tillhör inte vanligheterna och när det kommer till pengar är det från en viss nivå. Det får man ju tycka vad man vill om att det pengar inblandat i sport vare sig det är ridsport eller bollsport, men det är ju då oftast på seniornivå och inte på ungdomsnivå. Varken zlatan eller Henrik Larsson kostade en massa pengar på sina första ungdomskontrakt i Holland, däremot fick moderklubbarna en slant när de blev renodlade proffs.

Jag tycker att upp till 14 (då blir det mer indelat i elit) behöver man inte toppa alls, trots det är jag säker på att t.ex varenda lag i ponnyallsvenskan toppas varenda gång det är lagtävling.
 
Pratar hästar eftersom man köper och säljer hästar och fotbollsbarn. Vi pratar inte om att skänka utan om att sälja någonting du vill sälja till ett pris som den går att sälja för. Sedan är det ju såklart svårt att veta något om vad hästen tycker men ungdomen hade uppenbarligen en kapacitet som ungdomen ville -men inte fick, utnyttja. Eftersom ungdomens ägare vägrade sälja den.
Jag tror inte att det förhöll sig så och just därför skulle jag vilja se en tidningsartikel för att få hela bakgrunden eftersom juniorer och ungdomar inte kostar pengar.
 
Det jag ser är att det finns en skillnad mellan ridsporten och vissa andra sporter. Dvs jag upplever att man i ridsporten i alla fall diskuterar och pratar öppet om tex pengar och olika möjligheter.
Mina vänner som jag berättade tidigare om har varit väldigt kritiska till att de upplever att man inte gör det lika mkt inom tex hockeyn. Deras 12-åring ska tex åka på turnering i ryssland och i min hemkommun ska laget med 12-åringar åka till Kina på turnering och de har tidigare år varit i andra länder. Jag känner föräldrar till barn i båda lagen. Och ingen av dem säger att det var en diskussion om pengar och att vissa inte har råd utan det lades bara fram som ett alternativ.
Dessa föräldrar berättar också om toppning och att vissa 10-åringar inte får vara med eller får spela bara några minuter. Ett av barnen fick som 9-åring byta lag eftersom hen knappt fick spela match då hen inte ansågs tillräckligt bra.
 
Fast junior I elitserielag då känns det nog som det är de bästa som ska spela, 17-18 åringar är ju nästa steg senior. Sedan är ju en krönika objektiv, jag satt också på bänken som sjuttonåring. Förjävligt då tyckte jag som tyckte jag var skitduktig och byta lag från Sveriges bästa juniorlag fanns inte. Sett i backspegeln var ju de elva som spelade betydligt bättre än mig, och jag bytte lag för sent.

Som sagt, det är en stor grej om ett lag inte skriver på papper, det kanske är annorlunda regler i handboll också, men det borde finnas i tidningen om det är så för det tillhör inte vanligheterna och när det kommer till pengar är det från en viss nivå. Det får man ju tycka vad man vill om att det pengar inblandat i sport vare sig det är ridsport eller bollsport, men det är ju då oftast på seniornivå och inte på ungdomsnivå. Varken zlatan eller Henrik Larsson kostade en massa pengar på sina första ungdomskontrakt i Holland, däremot fick moderklubbarna en slant när de blev renodlade proffs.

Jag tycker att upp till 14 (då blir det mer indelat i elit) behöver man inte toppa alls, trots det är jag säker på att t.ex varenda lag i ponnyallsvenskan toppas varenda gång det är lagtävling.
Jag stötte på från en lokaltidning om en 13 åring, fotboll, där klubben vägrade skriva på papper för byte också, men kunde inte läsa hela (betalvägg) han hade knappt ens spelat på ett år (dvs inte en elitspelare för laget och inte klubbens bästa lag). Någon annan, forum, hade inte spelat på två år, bett om byte för ett halvår sedan men inte fått.

Jag pratar inte om att hänga sig kvar där man inte platsar som elitungdom 17+ och sura över att sitta på bänken i allsvenskan. Utan om att inte ens få byta ned sig till ett lag där man platsar, (tjejen i krönikan vill ju byta till ett lag som vill ha henne från ett som inte vill ha henne (låter som när företag köper upp för att lägga ned..). Inte ens få byta från sitt dåliga lag som tweenie till ett annat dåligt lag.
 
Det jag kan tycka är att det blir lite dubbelmoral inom idrotten. Jag upplever att man gärna säger och skriver fina ord om att alla är välkomna och hur fostrande idrotten är. Och ofta upplever jag att de röster som hörs är ju de som var de bästa. Det är klart att de som gick vidare och blev elitidrottare har en positiv bild.
Men- jag tycker att idrotten också behöver vara ärligare. Jag har hört många berättelser från nära anhöriga om 10-åringar och ibland yngre som inte får vara med. Då tycker jag att idrotten också måste stå för det. Annars tycker jag att idrotten blir lite hycklare.

Och jag tycker det är viktigt med diskussioner kring att det är komplicerat att så många olika personer med olika inställning ska rymmas inom idrotten. Man ska både få plats med de som älskar att tävla och som har väldigt lätt för sig. På samma gång ska man ha plats för de som inte vill tävla och som bara vill spela lite för att det är kul. Och jag tror att det är där problemet blir dvs jag tror det är svårt i många lag att ha plats för människor med olika inställning.
 
Jag stötte på från en lokaltidning om en 13 åring, fotboll, där klubben vägrade skriva på papper för byte också, men kunde inte läsa hela (betalvägg) han hade knappt ens spelat på ett år (dvs inte en elitspelare för laget och inte klubbens bästa lag). Någon annan, forum, hade inte spelat på två år, bett om byte för ett halvår sedan men inte fått.

Jag pratar inte om att hänga sig kvar där man inte platsar som elitungdom 17+ och sura över att sitta på bänken i allsvenskan. Utan om att inte ens få byta ned sig till ett lag där man platsar. Inte ens få byta från sitt dåliga lag som tweenie till ett annat dåligt lag.
Ok, DET får du gärna länka till med tanke på att licenserna och anknytning till klubbar är från 14 år, innan dess krävs inga papper överhuvudtaget ?! En spelare som inte är licensierad för en klubb behöver ingen påskrift.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 855
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 683
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp