Bukefalos 28 år!

Ridbåge, bra eller inte?

trofé

Trådstartare
Är det någon som har testat att rida med ridbåge, en sådan som man sätter bakom ryggen och "krokar i" armarna i? Vad tyckte ni, bra eller dåligt? Gav det någon effekt, önskad effekt?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Har inte provat men får panik bara av att tänka på att sitta fast med armarna. :eek:
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag tycker det verkar fullständigt livsfarligt! :crazy: Finns betydligt säkrare sätt att träna upp hållningen.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

För mig som gärna blir rak o spänd i armarna så är den bra för att "få rätt känsla" men även om man är väldigt rörlig med armarna i sidled så är det som HannaZ säger - jag får lite panikkänsla av att sitta fast och därför använder jag den alldeles för sällan mot vad jag borde o kan därför inte uttala mig om man får mer bestående effekt om man använder den oftare längre o regelbundet.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Svarar alla.

Tack att ni delar med er!

Jag har lätt att bli för rak i armarna, vill inte riktigt "hålla" i tygeln eller ha något alls i handen. Har börjat kompensera med att luta mig lite bakåt. Så funderade på om det kunde vara något för att få ordning på bakåtlutet, samt en påminnelse att böja armbågarna och få dem intill kroppen.

Men jag har också tänkt tanken på hur det skulle fungera när lilla häst glatt skuttar iväg i några rejäla bocksprång eller så.

Equilina: tips för att råda bot på de raka armarna och den bakåtlutade sitsen?
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag tror att jag läst på hemsidan eller i en artikel om företaget som säljer dem hur det kom sig!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Skulle inte falla mig in att prova!

Däremot har jag några gånger ridit med vikter runt handleden, inte alls tunga, men det blev tillräckligt tungt för att jag skulle börja böja på armbågen och placera den vid kroppen.
nu var det mååånga år sedan jag testade, men jag kommer ihåg det som effektivt
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

om man söker på perfect sit så sitter man alla deras varor. dom har andra sitshjälpmedel som är säkrare
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Tänker att ngn stumt elastiskt rep med en svag länk i mitten bakom ryggen kan fungera bättre. Så man kan ta ledande tygeltag och rycks armarna framåt då går länken itu och man kan göra sig helt fritt igen.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Träna, träna, träna, träna och tänk att du är Edward Gal :D

Vill man tvunget sätta något bakom ryggen är ett spö bättre!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag tror inte att armen är det enda problemet man har i sitsen om man har problem i att armen blir för rak. Jag tror heller inte det är det enda problemet i ens ridning.

Därför hade jag satsat på att ta tag i den hållningsproblematik och inverkansproblematik och brist på feeling i ryttarens hjälpgivning istället.

Man kan istället tejpa sig med vanlig idrottstejp om man vet med sig att man har sitsproblematik.
Det stramar i huden om man sitter fel. Det känns otroligt mycket säkrare än att låsa fast sig så att man riskerar skada sig för att man inte kan parera om hästen skulle bli skraj etc. Att ramla av med en sån känns inte helt bra.
Både för att man kan landa på den och slå sig. Men också för att man inte kan rulla ihop sig och landa "rätt" med armarna låsta så.

Jag hade röstat på balansträning, stärka bålen och ta lektioner i inverkan för att försöka hitta rätt känsla.
Ev komplettera det med tejpning.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Självklart är inte bara armen problemet. Jag tror att det är en kombination av att jag inte vill ha något stöd i tygeln, vilket ger en hand som lätt bli glapp. Dessutom rider jag med säkerhetsväst, vilket jag tyvärr tror har lett till en del av att jag inte får in armarna till kroppen, för västen har tagit emot. Har en klass 3 väst nu som är tjockare än den klass 2 jag hade innan.

Vad smart med idrottstejp! Det har jag inte ens tänka på, men när du skriver det så har jag läst om det. Nej, jag har också varit tveksam till vad gör jag om han skuttar iväg (händer ibland när han blir glad :)), och jag sitter "fast" med armarna.

Tack för alla era tips och inputs!
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Har själv aldrig testat men vet att de som köpt, har sålt dem ganska fort efter ett litet tags användning.

Jag tror inte på att det finns några genvägar till en korrekt/bra sist utan för det krävs träning, bålstabilitet och att man är balanserad i kroppen.

Har man hållningsproblem - problem med sitsen så kommer man att se lika förjäklig ut så fort man tar bort bågen.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Jag tror inte heller att det finns några helgarderande genvägar som gör att man slipper åtgärda problemet/orsaken. Min tanke var att om den kunde tänkas fungera kunde det ge support och en känsla för hur det känns när jag sitter korrekt. Men efter era åsikter tror jag att jag skippar (den kostar ju en hel del ändå!) och ev testar med tejp istället.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Rid i ridhus och använd speglarna. Låt någon filma dig så blir du medveten på ett annat sätt.
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Tycker att de verkar livsfarliga.
Däremot köpte jag för många år sedan ett hjälpmedel för bättre hållning på Falsterbo (hade inga speglar till hjälp på den tiden) det är som ett grovt resårband i en cirkel. Man har den bakom ryggen och trär in armarna i den och spänner till önskad storlek. Funkar alldeles ypperligt och man känner i muskulaturen Hur bra effekt den har. Skulle man dessutom råka f rycka fram armarna så glider den upp i armhålan och man har full rörelsefrihet :D
 
Sv: Ridbåge, bra eller inte?

Det låter inte alls positivt! Vad upplevde du var hemskt? Bristen på rörelsefrihet/annat?

Har tyvärr inte tillgång till ridhus, men filma var en jätte bra idé! Har blivit filmad en del förut och det har varit till stor nytta. Har helt förträngt det, nu var de tett tag sedan jag blev filmad senast, ska absolut försöka bli det snart igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Entourage
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
616
Senast: Eloise
·
Utrustning Hur säkra är Freejumps? Dottern rider med en annan typ av säkerhetsstigbygel idag där utsidan viker sig vid tryck, känns väldigt...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp