Bukefalos 28 år!

Ridbana av sand

B

babyfoal

Jag har en ridbana av sand. Den är ganska så tung. Undrar hur man bäst kan fixa detta? I övrigt är den super! Aldrig att den håller vatten. Ska jag lägga en grusbladning ovanpå? Sand kan väl inte packas?

Några andra som har sandbanor- med tjockt lager som är tungt?
 
Sv: Ridbana av sand

Ingen som har sandbanor eller tips på hur man kan göra en tung sandbana bättre?
 
Sv: Ridbana av sand

Du kan testa att sprida ut stenmjöl 0-2 mm eller stenmjöl 0-4 mm.

Vet du vad det är för sand som ligger på? Är det natursand är det svårt att få banan att sätta sig.
 
Sv: Ridbana av sand

Du kan testa att sprida ut stenmjöl 0-2 mm eller stenmjöl 0-4 mm.

Vet du vad det är för sand som ligger på? Är det natursand är det svårt att få banan att sätta sig.

Natursand, tror jag? Sand som är i marken här. Om vi lägger markduk över sanden och sedan stenmjöl ovan på? Hur tjockt lager stenmjöl tror du? Sanden är ungefär 30-40cm djup!
 
Sv: Ridbana av sand

Du kan nog lägga stenmjöl direkt på sanden. Om du inte får hjälp här så kontakta nån med erfarenhet av utebanor.

Läs mer här.
 
Sv: Ridbana av sand

Hade sandbana, också tung. Vräkte på stenmjöl och det hjälpte inte ett dugg. Sanden satte sig aldrig. Vi tog bort all sand.
 
Sv: Ridbana av sand

Stenmjölet måste nog hamna mer under sanden. Kanske skrapa av sanden, dit med stenmjöl och överst en blandning på 50/50 sand/stenmjöl?
 
Sv: Ridbana av sand

ta bort hälften av sanden! om inte det räcker, ta bort all sand, stenmjöl/grus i botten och så 10-20 cm sand ovanpå.
 
Sv: Ridbana av sand

Ta bort sand så den inte blir så djup!
blir inte det bättre så kan du använda dig utav stenmjöl.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 734
Senast: Amk
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: inaa
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 611
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp