Bukefalos 28 år!

Ridbana- belysning?

superstar

Trådstartare
Vi ska sätta upp belysning på ridbanan :bow:
Men vi vill göra det så enkelt som möjligt, då det bara är provisoriskt, vi ska ändå troligen anlägga en ny ridbana i vår...

Då är frågan, hur gör man detta så enkelt som möjligt? Vi har funderat på att använda ett bilbatteri. Går det? Är det tillåtet? Hur gör man?

Och, förresten, vilken sorts lampa/lykta är den bästa att använda? Någon som lyser bra men drar så lite som möjligt!

Sen har vi problemet med att fästa lampan. På en bra stolpe... hm... vad för sorts stolpe? Hur fixar man det på ett bra sett, vill ju inte hålla på och gjuta för någonting som bara ska vara i ett år, max. Och hur högt upp behöver lampan sitta för att blända ryttare/häst så lite som möjligt?

Ni som kan sånt här, kom gärna med tips!

//Lilla jag :love:
 
Att använda bilbatteri går väl om man hittar något bra extraljus med lämplig ljusbild.
Då det är en spänning under 48V så omfattas den inte av Starkströmsföreskrifterna även om den kan utveckla sådan kraft att människa eller husdjur kan bli skadade.
Alltså får man pula med det själv, men man bör ju ändå veta vad man gör!
Tänk på att inte belasta en 1,5kvmm kabel mer än 10A (en 100W 12v lampa drar ca 8,5A), och sätt någon form av säkringar.
För att göra det enkelt att räkna så kan du ha en 100W lampa tänd i 10 timmar om du har ett 85Ah batteri, tiden sjunker kraftig om det är kallt ute.

Annars säger jag som Farbror Barbro "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet (ljuset) då rå"*östgötadialekt*
 
Eftersom jag är helt tappad bakom en vagn när det gäller sådant här, så förstod jag tyvärr inte mycket av din beskrivning :o

Så jag omformulerar; Kan man på ett simpelt sätt bara slänga upp en lämplig 'arbetslampa' i ett träd och koppla till ett bilbatteri? Planen var att använda lampan max 1-2 h. per dygn. Området som skall lysas upp är litet (20*10m ca.) och behöver inget överdrivet starkt ljus.

Svara helst i simpla ordalag (Ja/nej/absolut inte/jomenvisst etc.) då det här definitivt inte är min starka sida :D
 
Jag skall översätta åt dig.

Jodå, det går. Men trots att det är lagligt för alla att göra det själva, så kan det bli farligt och orsaka brand om man inte vet exakt vad man håller på med. Tag därför hjälp av någon som förstår vad Grevinnan skrev.

Och om man inte krämar på med flera watt än vad två hel-ljus till bilen är, så räcker ett vanligt bilbatteri i många timmar.
 
Jag är också intresserad av få tips till belysning av vår ridbana som är 21x41 m.
Det jag har lärt mig är att det inte ska vara för stark lampa för då blir det så hårda skuggor. Det knepiga är dels att få upp armaturen en bit upp och att sen hitta en lampa som ej bländar mina grannar men som lyser väl för hoppning eller att instruktören kan se bra!
Ge mig också gärna förslag på typ av armatur o stolpe!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 419
Senast: em-pirre
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 668
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp