ridbana kostnad?

vad får ni plats med på er ridbana? kan ni bygga banor och sånt eller får ni inte plats med det?
Ett normalt ridhus förr... låg ofta på 20*60 meter och inte alltför sällan var då 20*20 m av det "småponnydel" och banor byggdes upp på 20*40 delen. Så, självklart kan man bygga banor på sina ridbanor. :)
 
Ett normalt ridhus förr... låg ofta på 20*60 meter och inte alltför sällan var då 20*20 m av det "småponnydel" och banor byggdes upp på 20*40 delen. Så, självklart kan man bygga banor på sina ridbanor. :)
Förr red man i mindre ridhus än man gör idag. Ridklubben där jag "växte upp" har (fortfarande) ett 20x40-ridhus. När det byggdes i början av 1960-talet var det landets modernaste anläggning och det har arrangerats svår hoppning i det ridhuset. Jag har själv tävlat lätta klasser där. Men numera tvivlar jag på att det tävlas hoppning i ridhuset.
Sen beror det på vad man menar med banor. Man kan hoppa några hinder i följd men det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ha hinder på linje med mer än 3 galoppsprång mellan.
Det beror nog också på vad man har för hästar. Små ponnyer har lättare att få plats på små ridbanor.

Min egen ridbana är 49x22 m och jag anser den vara för liten för att träna hoppning på något vettigt sätt. Men jag tränar inte hoppning längre och den funkar bra till det vi använder den till.
 
Vår bana är 22x60, det går definitivt att få upp en bana där.

Vad jag vet från stallägaren kostade den ca 150’, det var en hel del markarbete och material som behövdes.
 
Förr red man i mindre ridhus än man gör idag. Ridklubben där jag "växte upp" har (fortfarande) ett 20x40-ridhus. När det byggdes i början av 1960-talet var det landets modernaste anläggning och det har arrangerats svår hoppning i det ridhuset. Jag har själv tävlat lätta klasser där. Men numera tvivlar jag på att det tävlas hoppning i ridhuset.
Sen beror det på vad man menar med banor. Man kan hoppa några hinder i följd men det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ha hinder på linje med mer än 3 galoppsprång mellan.
Det beror nog också på vad man har för hästar. Små ponnyer har lättare att få plats på små ridbanor.

Min egen ridbana är 49x22 m och jag anser den vara för liten för att träna hoppning på något vettigt sätt. Men jag tränar inte hoppning längre och den funkar bra till det vi använder den till.
Jag ber om uräkt om jag verkade dryg, preces som att jag vet och kan allt. Det var inte så jag menade. Jag ville bara vara snäll och försöka tala om att det GÅR att bygga "banor", om man har lite tränare i bakgrunden. Jag var ofta bomkalle och ryckte ibland som reervare med att bygga hinder när riktiga tränaren gjjorde sent återbud på ridklubbens fullstora ridbanor och i fullstora ridhus. Jag hade en skrivbok i fickan för det mesta på privata hopplektioner och lärde mig en del om avstånd. :heart

Självklart man kan inte sätta upp en OS eller Grand Prixbana på de skogsridbanor på 15*35 m som jag och mina tävlingskompisar som tävlade både hoppnng och fälttävlan (inte jag) använde oss av när kompisarna inte åkte till ridklubben och tränade för sin tränare. Men vi kunde bygga upp många roliga baner med en kombination på medellinjen och sedan enkla hinder på diagonalerna med hinderstd, stöd i stöd med hindret på medellinjen och bommar/kavaletter på hörnlinjerna på kortsidorna. Eller bygga hinder på långsidorna och ha hindret på medellinjen med hinder på diagonalen stöd i stöd med hindret på medellinjen.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.
 
Senast ändrad:
Tror att stallägarens ridbana är på 20x60m och skulle gissa att den gick på ca 150' med markberedning, underlag, staket och belysning.
 
Vi byggde för 8 år sedan, tog in tre offerter som låg ganska lika alla tre - drygt 200 000. Inget stort underarbete ,men lite utfyllnad för att få det plant, var en höjdskillnad på ca 60 cm mellan ändarna. 20x40 meter, dränering, tre olika lager och belysning. En viktig faktor förutom förutsättningarna på plats är hur långt man har till lämpligt grus. Att frakta grus är dyrare än att köpa grus. Vi hade inte jättelångt ändå.
 
Ett normalt ridhus förr... låg ofta på 20*60 meter och inte alltför sällan var då 20*20 m av det "småponnydel" och banor byggdes upp på 20*40 delen. Så, självklart kan man bygga banor på sina ridbanor. :)
Hur långt tillbaka tänker du? För standarden förr var väl snarare närmare 20x40m än 20x60m 🤔 Tänker närmast på gula och vita ridhuset på RS och gamla ridhuset på Flyinge. Så såg ju de flesta ridskolor ut.

De som byggde ca 20x60m eller slog till med 20x80m ansågs ju innovativa långt in på 90-talet. Vilket ju visserligen oxå är förr i tiden 🙈😆
 
Hur långt tillbaka tänker du? För standarden förr var väl snarare närmare 20x40m än 20x60m 🤔 Tänker närmast på gula och vita ridhuset på RS och gamla ridhuset på Flyinge. Så såg ju de flesta ridskolor ut.

De som byggde ca 20x60m eller slog till med 20x80m ansågs ju innovativa långt in på 90-talet. Vilket ju visserligen oxå är förr i tiden 🙈😆
jag har filosoferat och kikat via fritidsnämndens handlingar... eftersom jag förstod att jag skulle bli ifrågasatt som vanligt. Det gamla ridhuset i Pettersberg har varit en annan idrottslokal på senare år - självklart bollhall... Jag är inte helt säker, men jag tror att det numera är rivet, för bostadsbebyggelse.

Jag började rida där 1973.... och jo, det hade varit ridhus länge innan då I3 låg i närheten...

inomhusmåtten var 21*65

Förlåt för mitt misstag. Men jag tycker att jag är lite ursäktad, 1973 var jag 7 år och ridklubben flyttade till väster i Örebro, ponnyridskolan Karlslund 1980. Så jag var ingen planritare på den tiden, då jag var 14 år och red en gång i veckan.

Men som sagt, jag har gjort "banor", för markarbete och hoppning på mindre ytor. Men inte OS och Grand prix kvalitet, då det kräver vissa ytor.
 
Senast ändrad:
jag har filosoferat och kikat via fritidsnämndens handlingar... eftersom jag förstod att jag skulle bli ifrågasatt som vanligt. Det gamla ridhuset i Pettersberg har varit en annan idrottslokal på senare år - självklart bollhall... Jag är inte helt säker, men jag tror att det numera är rivet, för bostadsbebyggelse.

Jag började rida där 1973.... och jo, det hade varit ridhus länge innan då I3 låg i närheten...

inomhusmåtten var 21*65

Förlåt för mitt misstag. Men jag tycker att jag är lite ursäktad, 1973 var jag 7 år och ridklubben flyttade till väster i Örebro, ponnyridskolan Karlslund 1980. Så jag var ingen planritare på den tiden, då jag var 14 år och red en gång i veckan.

Men som sagt, jag har gjort "banor", för markarbete och hoppning på mindre ytor. Men inte OS och Grand prix kvalitet, då det kräver vissa ytor.
Woaw det måste nog varit ett av de största i landet på den tiden. Vad cool 🙉

Vårt ridhus i ett av stallen jag växte upp i var nog mindre än 15x35m men vi hade både hopp- och dressyrtävlingar plus regelrätta träningar med tre/fyra ekipage. 🤪

Låt säga att de flesta av oss snabbare än snabbast förfinade grunderna för all ridning dvs gas, broms och styrning under de förutsättningarna 🤣🤣🤣

Ridskolan hade lektioner därinne med minst 6 hästar per grupp. Ridlärarna skrek sig inte hesa 🙈
 
Vår bana 70x35 med en hel del underarbete och markutjämning. Från högsta till lägsta punkten på banan var det två meter. Det flyttades alltså jord från ena änden till andra.

Med vanligt 08-grus på toppen och dränering gick väl det hela på runt 500.000:-
 
Jag är uppväxt på ridklubb med originalridhus på ca 17x35, det nya som var 22x60 var ju superlyxigt när det kom.
Idag hopptränar jag i 20x40 vintertid. man får träna på att svänga och vi har ofta 5 språng i vissa linjer. Men såklart föredrar jag att träna i paddocken när det går, den är typ 25x65.
 
hej:) någon som vet hur mycket det kostar att bygga ridbana beroende på storlek?
Vi byggde 18x37 för 15 år sedan. Fastpris med entreprenör på 60.000 kr, på undangrävd lerjord. Det gick åt mycket mer Paddex än de räknat på och de fick göra om banan 2 gånger. Men till sist blev det stabilt. (De försökte visa sina fakturor på materialet och grävningen som uppgick till över 120.000 kr för att få mer pengar men fastpris är fastpris - särskilt när jag ifrågasatte metod innan start och fick ett ”snälla du, vi har byggt massor med banor och vet vad vi gör” - och sen fick de ta till min föreslagna metod för att lösa kaoset).

Lite liten för att bygga mer än 2 hinder, men det görs ändå väldigt sällan hos oss.
 
Jag har räknat på runt 300 k för att bygga en 25/30 X 60 bana (inkl staket och belysning) och ordentligt med underarbete men plan mark. Då har vi en mindre grävmaskin och kommer utföra en del grävarbete själva men inte allt. Dock så lär vi inte dra igång med det förrän i höst och jag har inte tagit in faktiska offerter än.
 
Kostnaden beror inte bara på storleken på banan, hur avancerad den ska vara med olika lager eller hur mycket underarbete som behövs, utan även hur långt sanden och gruset behöver fraktas. För mig var en stor del av kostnaden frakt av material. Min bana är 20*40, den höjdes 80 cm där det var som lägst och jag har stenmjöl på, har ej lagt topplager än (men finns plan om det nu). Är snart 10 år sedan den byggdes och det gick på runt 100 000. Hade jag vetat att det inte blev dyrare så hade jag gjort den lite större, men offerterna låg på 200 000.
 
Jag byggde nu i våras för 100 000, men det var då verkligen en budgetbana, grunden byggdes upp av befintlig morän och sedan bara ett lager stenmjöl ovanpå, dvs ingen markduk eller olika lager under. Hjälp med att gräva fram till el och sätta upp belysningsstolpar ingick också. Banan är ca 25x50. Tror det numer är svårt att komma undan under 100 000 om man inte gör jobbet själv, och som sagt min är såpass budget att jag får se hur väl den överlever tjällossningen i vår...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning hej är det någon som har lust att lägga in en bild på eran ridbana om ni har en och skriva storlek på den:p
Svar
1
· Visningar
703
Senast: ameo
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp