Övr. träning Ridbana med havssand

Kan man bygga en ridbana på havssand/natursand? Går det att rida där? Isf skulle man platta till allting, tror ni att det går eller blir underlaget helt skit? Nackdelar och fördelar? 😊

Underlagt blir helt skit.
Natursand är rund till skillnad från den tillverkade sanden som har taggiga korn. De runda kornen kan inte greppa i varandra så banan sätter sig aldrig.
I stallet jag står är det natursand på "ridbanan". Den är även dåligt dränerad så när det kommer regn så blir det snorhal kvicksand av alltsammans.

Jag tränade på en sådan bana i veckan. Det var helt värdelöst eftersom dom dessutom glömt att vattna. Det var även klenflis i. Grå som har en ganska stor rörlig galopp med sjukt mkt påskjut stod emot som satan.. Jag fattade direkt att han inte fick något fäste.. De övriga hästarna med mindre gång och rörelser var inte lika påverkade.

@ahdvgh precis som @Shaggy redovisat så är sandkornen för lika och runda så underlaget sätter sig aldrig/det finns inget som binder det. Om man ska ha sand som enda underlag behöver det ha helt andra dimensioner /blandning för att fungera väl.

Hästar nu

Övrigt nu

Dagbok

• Misslyckat ligg

Radannonser

• Halvfodervärd

Hästnyheter

Bukefalos

Sök på Bukefalos med Google

Rekommenderas av Google: