Ridbana med havssand

ahdvgh

Trådstartare
Kan man bygga en ridbana på havssand/natursand? Går det att rida där? Isf skulle man platta till allting, tror ni att det går eller blir underlaget helt skit? Nackdelar och fördelar? 😊
 
Underlagt blir helt skit.
Natursand är rund till skillnad från den tillverkade sanden som har taggiga korn. De runda kornen kan inte greppa i varandra så banan sätter sig aldrig.
I stallet jag står är det natursand på "ridbanan". Den är även dåligt dränerad så när det kommer regn så blir det snorhal kvicksand av alltsammans.
 
Jag tränade på en sådan bana i veckan. Det var helt värdelöst eftersom dom dessutom glömt att vattna. Det var även klenflis i. Grå som har en ganska stor rörlig galopp med sjukt mkt påskjut stod emot som satan.. Jag fattade direkt att han inte fick något fäste.. De övriga hästarna med mindre gång och rörelser var inte lika påverkade.
 
@ahdvgh precis som @Shaggy redovisat så är sandkornen för lika och runda så underlaget sätter sig aldrig/det finns inget som binder det. Om man ska ha sand som enda underlag behöver det ha helt andra dimensioner /blandning för att fungera väl.
 
Jag lånar tråden lite med en fråga.

När jag flyttade till min gård fanns det redan en ridbana med sand som underlag. Jag tyckte den var för djup och tung så vi har skalat bort 5 cm sand och det blev mycket bättre men inte bra. Jag kan inte ta bort mer för det har börjat komma upp stenar (ca 3-4 cm stora). Någon som har tips på vad man kan göra för att få den fastare? Fungerar det att blanda i stenmjöl eller blir det bara mer löst material då?
 
Lite roligt att läsa åsikterna i denna tråden och jämföra med vad man tyckte förr.
Då tyckte man havssand var bättre än vanlig sand för att den inte dammade och frös lika lätt som vanlig sand. Men man tyckte ändå att sand var ett bra underlag för att det var tungt och på det viset gav hästen mer träning. Man var också gärna ute på stränderna av samma anledning.
 
Jag hade natursand i min paddock i Holland. Där har man ingen annan sand. Det finns ju inget grus där, det finns ju inga berg eller stenar.

Man var tvungen att vattna flera timmar varje dag för att den skulle vara ridbar. I början var den lös och släppte men vi la in fibrer så blev den bättre men inte så bra som jag är van vid hemifrån.

Blev skit-trött på att vattna o släpa den varenda dag. La mer tid på att släpa och vattna än ridtid i den. Men ja, när den var blöt och släpas så var den bra, och den frös inte så lätt och inget damm.

Ridhuset i närheten hade däremot Ebb och Flod system för sin vattning. Det var super att rida på. Då fyller man vatten underifrån. Det blir som en sandstrand fast på den blöta delen. Mjukt och sviktande men ändå fast.
 
Lite roligt att läsa åsikterna i denna tråden och jämföra med vad man tyckte förr.
Då tyckte man havssand var bättre än vanlig sand för att den inte dammade och frös lika lätt som vanlig sand. Men man tyckte ändå att sand var ett bra underlag för att det var tungt och på det viset gav hästen mer träning. Man var också gärna ute på stränderna av samma anledning.

Jag tycker inte det är så konstigt eller ologiskt alls.
För +20 år sedan red man hästarna mest i naturen och satt sällan på en ridbana 3-4 dagar i veckan.
Då var det en bra variation att då och då rida i lite tyngre underlag .

Fälttävlansryttarna är väl de som inte totalt ändrat (försökt att inte ändra) sin träning av häst senare decennierna. Det är ju fortfarande sant att rida på stranden ofta är främjande under rätt förhållanden helhetsmässigt liksom.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
797
Senast: sjoberga
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp