Ridbana - ökat värde?

Nixehen

Trådstartare
Hur mycket skulle ni anse att en liten hästgård ökar i värde med en enklare anlagd ridbana?
Svår fråga, men generellt? Kanske inte rent ekonomiskt eftersom det är så olika i olika delar av landet - men hur mycket intressantare skulle den bli för dig? Och hur många procent mer av köpesumman skulle ni känna att det var värt, på ett ungefär?

Står i funderingarna att till sommaren anlägga en enklare paddock/ridbana här hemma på gården. Planen är att använda träflis som underlag, har ridit en del på det tidigare och det är fantastiskt! Alternativt stenmjöl då, för att man också ska kunna hoppa - vilket det ju blir för halt för i träflis.
Ridmått ca 20*40, trästaket.

Vi har dock inte planerat att bo här för evigt, utan på sin höjd i några år till. Så frågan är om vi får tillbaka pengarna eller om det är att anse som en ren och skär lyxprodukt för eget bruk och spenderade pengar helt enkelt? Vad tror ni?


(Övrig info om gården om det har betydelse: Stall med 4 stora boxar, varmt & kallt vatten - dock ej spolspilta eller liknande. 3ha mark, mestadels riktigt bete, ett par skogsdungar, bäck med källvatten rakt genom markerna. Enskilt läge, men nära till civilisationen. Milsvida ridvägar bland skog och berg. Västernorrland.)


Som sagt, svår frågeställning - men all input är ju bra! :)
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Det som får mig att fundera på är formuleringen "enklare anlagd ridbana" och "Vi har dock inte planerat att bo här för evigt, utan på sin höjd i några år till".
Frågan är ju banan ser ut den dagen som ni ska sälja. En enklare ridbana har ju inte samma hållbarhet som ordentligt anlagd och skött bana. Så efter några år kan den vara mer eller mindre borta om man har otur.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Hur jag än läser min text kan jag ingenstans se att jag skrivit att den inte ska skötas om? :grin:
Inte heller att den inte ska anläggas ordentligt - bara att det ska vara en enklare bana för hemmabruk.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Allt beror på skicket, men fastigheten ökar knappast i värde procentuellt möjligen med en fast summa men tveksamt här. En "enklare bana för hemmabruk" känns mer som ett provisorium som knappast påverkar priset alls, jag tror inte ens en bra ridbana kommer att ha någon större betydelse för priset. Det är långt ifrån säkert att de som köper har hästar och i så fall nöjer sig med en enklare ridbana och vill ha den just där du valt.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Jag skulle välja en med ridbana, helt klart mycket mer attraktivt i mina ögon :) Får dock funderar på %en ;)
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Budget bana är inte så attraktivt(beror på hur dränerat och material det är), men om den har belysning då hade det vägt upp väldigt mycket.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Svårt att säga då det beror på många faktorer, skick på gården, läge i orten och på plats, hur ligger marken i förhållande till gården m.m. En ridbana är attraktivt i första hand för hästfolk men marknaden är vanligtvis betydligt större än bara hästfolk. Avstyckade gårdar här nere i södra Skåne har kanske bara 5-10 % av spekulanterna som är hästfolk.
Oavsett restvärdet är det inte säkert att man får mer för gården men det kan i vissa fall vara lättare att sälja.
Det är alltså med stor sannolikhet svårt att få igen några investerade pengar.

Rolle
Islandsfullblod, som får vara hästar så mycket det är möjligt
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

normalt sett så ökar en fastighet inte mer i värde, än vad investeringen kostar.

Så för ngn som inte vill använda paddocken så är det bortkastade pengar.

Annat är det med underhållsinvesteringar.
Att grusa upp vägar, rensa diken, laga upp tak ökar värdet med mer än vad som investeras.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Om det är en bra ordentligt anlagd bana med belysning osv skulle jag betala mer. Är den enkel/dålig med risk att man måste göra om den skulle jag inte betala mer.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Jag betalar inte mer för något som inte är ordentligt gjort, tex nytapetserat men dåligt underarbete så blir det liksom jaha?
Jag måste ju ändå göra om för att få det ordentligt gjort.
Samma är det med en ridbana, jag vill inte ha någon enkel, sisådär budget variant bara för att ha något utan då vill jag ha en ordentlig bana som är väl dränerad och bra underlag med ett ordentligt staket runt och självklart belysning.

En bra bana som har standardmått (förstår inte vad man ska med en bana till med udda mått) betalar jag gärna för.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

.... då vill jag ha en ordentlig bana som är väl dränerad och bra underlag med ett ordentligt staket runt och självklart belysning.

Varför staket?
Dels så är det ju inget som man skall använda på en dressyrbana och dels så är det en oerhört liten kostnad.
En plan markyta med rätt mått och belysning är också mycket enkel att grusa upp så att den fungerar som ridbana.
Särskilt om man jämför med gårdar som inte har en plan yta utan bara backar och skog.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

En budgetbana kostar mindre att anlägga än vad en allvädersbana kostar i underhåll.
Så det är bara rena konsumtionspengar.

Jag anlade en väl fungerande budgetridbana med belysning.
Men den måste ju fyllas på med sand/grus och sladdas och krattas för att hållas fin.
Den fungerar vid god skötsel under större delen av året.
Men inte i snösmältningen och i november-rusket.
Jag tyckte dock att det inte motiverade kostnaden att säkra även de 6 veckorna eftersom att grusvägarna samtidigt med det är underbara att rida på.
Jag skulle då också riskera banans svikt som sitter i hela den torra och hårda säsongen och ger ett bra underlag när det är för hårt överallt annars.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Om det är en bra ordentligt anlagd bana med belysning osv skulle jag betala mer. Är den enkel/dålig med risk att man måste göra om den skulle jag inte betala mer.

Javisst, men skulle du betala mer än det kostar att anlägga en bana?

Om vägar är väl underhållna, hus etc så höjer det fastighetens värde ofta mer än vad underhållet kostar.
Därför att det är en verksamhet som alla fastighetsägare nya som galma har nytta av om de köper fastigheten.
En ridbana, swimmingpool, tennisbana fixar du lätt till om du slantar upp.
Och du vore ju dum om du betalar ett merpris för fastigheten, mer ä'n det kostar att anlägga en dylik lyxpryl
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Jag betalar inte mer för något som inte är ordentligt gjort, tex nytapetserat men dåligt underarbete så blir det liksom jaha?
Jag måste ju ändå göra om för att få det ordentligt gjort.
Samma är det med en ridbana, jag vill inte ha någon enkel, sisådär budget variant bara för att ha något utan då vill jag ha en ordentlig bana som är väl dränerad och bra underlag med ett ordentligt staket runt och självklart belysning.

En bra bana som har standardmått (förstår inte vad man ska med en bana till med udda mått) betalar jag gärna för.

jo, men är du beredd att betala ett merpris för fastigheten, som överstiger kostnaden att anlägga den?
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Varför staket?
Dels så är det ju inget som man skall använda på en dressyrbana och dels så är det en oerhört liten kostnad.
En plan markyta med rätt mått och belysning är också mycket enkel att grusa upp så att den fungerar som ridbana.
Särskilt om man jämför med gårdar som inte har en plan yta utan bara backar och skog.

För att om jag ska köpa en gård så vill jag ha en ridbana som är bra och fungerar till både dressyr och hoppning.
Ett rejält staket vill jag ha för jag vill kunna både löshoppa mina hästar och jobba med dem lösa på annat sätt samt kunna använda ridbanan som hage en del av sommaren till ponnyn som inte får bli för fet.
Jag är en sån som är antingen eller, antingen ska det inte finnas någonting så jag får göra allt från grunden så som jag vill eller så ska allt vara ordentligt gjort och jag ska slippa stöket.
Jag vill inte ta över andras halvfärdiga projekt.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

jo, men är du beredd att betala ett merpris för fastigheten, som överstiger kostnaden att anlägga den?

Ja det kan jag vara beredd att göra om det är ordentligt gjort.
För det kan vara värt att köpa sig fri från besväret det ändå är att jaga folk som kan bygga en bra ridbana åt mig, för jag kan inte göra det själv.
Men självklart beror det på hur mkt merkostnader det innebär.

Men då förväntar jag mig att det är ruskigt bra, snyggt och praktiskt.
Jag är en pedant av rang.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Hellre en mindre ridbana med oregelbundna mått men med bra underlag än en större med staket som är för djup och/eller dåligt dränerad.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Kl

En mäklare var här och värderade vår gård nyligen och sa att en paddock ökar värdet med ca 100 000. Det beror ju såklart på efterfrågan och om man gör en värsting bana så får,an kanske inte tillbaka pengarna!
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Ja det kan jag för att slippa besväret och tiden. Jag är en nu på en gång människa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej :) Jag har nyligen flyttat hem mina hästar till gården, och har faktiskt räknat med att få använda en ridbana som ligger 300m...
2
Svar
20
· Visningar
3 850
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp