Ridbana - ökat värde?

Sv: Ridbana - ökat värde?

Inget alls. Skulle inte betala något extra för en liten flisbana, tycker det är ett urkasst underlag och skulle aldrig rida på det.

Är det en stor och fin proffsanlagd bana som funkar i alla väder, med staket osv, så kan man väl säga att jag skulle betala så mkt extra som det kostar mig att anlägga en bana.

Dock är det främst andra saker som spelar in vid köp av gård så som läge, stallbyggnad, husets skick, betesmarkens skick osv. En ridbana är inte svår att anlägga när man väl köpt gården.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Jag vill inte ta över andras halvfärdiga projekt.

Så du ser inget värde i att ha en upplyst yta med bra underlag under den torra och hårda perioden samt lyse när det är mörkt?

Har du haft en egen ridbana att ta hand om?

Det är svårt att få ordning på snön med staket runt om.
Min ridbana ligger i en liten hage med elstaket på två sidor och öppet mot resten av hagen på de andra sidorna.
Då så kan man fösa ut snön i hagdelen.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Häromkring (Värmland) känns det som att allting med ett litet ruckel på som ev, för 17 miljoners och två års renovering, skulle kunna inhysa 2 småponnyer och därför kan marknadsföras som "hästgård" av mäklarna stiger enormt i värde.

Skulle jag vilja ha hästar hemma den dagen vi skaffar hus skulle jag absolut tycka att en ridbana gör mycket för attraktiviteten. Även om det bara är en liten yta, eller inte ens inhägnad "riktigt" ridbana så skulle jag uppskatta möjligheten att ha en plan yta att göra lite volter på :) Men sen kanske jag inte skulle betala jättemycket mer bara för att det finns ett upptrampat fält att rida på.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

För mig är som sagt staket viktigt då jag vill kunna arbeta mina hästar lösa på olika sätt så en bana utan staket känns onödig.

Jo jag har plogat och grejat på en bana med staket, vi hade en öppning på varje kortsida där traktorn kom igenom och kunde skjutsa ut snön så det var inga problem alls.
Men visst banan blir marginellt mindre men det kan jag ta, jag vill som sagt ha mitt staket.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

Men visst banan blir marginellt mindre men det kan jag ta, jag vill som sagt ha mitt staket.

Jag har arbetat hästarna lösa på den banan.
De håller sig ju runt mig och om de går av banan så hamnar de ju bara i den lilla hagen och går att hämta.
Löshoppa kan man ändå inte göra för banan håller inte för hoppning.
Om man vill hoppa så finns det massor av annan plats att göra det på.
Man kan t.ex. bygga en permanent löshoppningsbana på någon bra plats med fast mark.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

En bana som inte duger att hoppa på större delen av året är för mig totalt ointressant.
Jag vill ha en bana för att kunna träna hemma på regelbundet mellan träningar och tävlingar på bortaplan.

Nu äger jag ingen mark, och den dagen jag gör det är det mest troligt alldeles för lite mark och i mina ögon för dyrt att ha flera ridbanor beroende vad jag ska göra för stunden.
Så den dagen jag ska ha en egen gård behöver jag helt enkelt ha en bra bana som fungerar för mina behov.
 
Sv: Ridbana - ökat värde?

En bana som inte duger att hoppa på större delen av året är för mig totalt ointressant.

Då förstår jag.
Min gård är helt dressyr- och islandshäst-inriktad.
Det närmaste ridhuset har hoppförbud, underlaget är endast avpassat för dressyr och ägarna rider på GP-nivå.

Gården är inget för hoppryttare alls med tanke på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej :) Jag har nyligen flyttat hem mina hästar till gården, och har faktiskt räknat med att få använda en ridbana som ligger 300m...
2
Svar
20
· Visningar
3 834
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp