Ridbana på sandjord

ufot

Trådstartare
Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös.

Stallägaren har haft ute underlagsexperter som bara skakat på huvudet. (Skämt å sido, självklart ”går” det att göra något åt det men det kostar pengar, mycket pengar)

Vi har sandjord 15 meter ner till något som ens kan påminna om berggrund. Jättebra i hagarna, men katastrof för ridbana. Tyvärr hyvlade förra ägaren bort all jord från ridbanan så det är verkligen bara sand. Stallägaren har försökt sätta annan sand ovanpå, även stenmjöl, men allt sjunker ner i sanden.

Vi brukar skämta om att ridbanan är gjord av kvicksand…

Finns det något man kan göra, som inte kostar multum?

Problemet är alltså att ridbanan är för mjuk och för djup. Detta är (för mig) ett stort problem då min häst inte kan/får gå på för löst och mjukt underlag. Just nu rider vi lite på stallplanen, men det fungerar inte riktigt heller.

Stallägaren harvar banan ofta, har också en vält hon kör med och det hjälper lite … i typ tio minuter. Är banan nyharvad kan jag rida ca 10-15 minuter innan hästen sjunker ner för mycket.

Går det att få vettigt underlag av kvicksand, eller är det bara att bita i det sura äpplet och göra om alltihop? Stallägaren har fått preliminärt pris på omkring 500 000.
 
Mycket vatten och sladda flitigt skulle jag börja med, hoppas ni har tillgång till annat vatten ön kommunalt... Jag har haft en sandbana, jag drog bevattning från ån till den
 
Allt kommer att sjunka ner i sanden tills den är mättad, tyvärr. Men om ni har tillgång till en lastmaskin och kapar av 20-30 cm av sanden, lägger en markduk och sen lägger tillbaka delar av sanden uppblandad med stenmjöl och fint grus (inte mer sand) så har ni en hygglig budgetbana :up:
 
Mycket vatten och sladda flitigt skulle jag börja med, hoppas ni har tillgång till annat vatten ön kommunalt... Jag har haft en sandbana, jag drog bevattning från ån till den
Med tanke hur mycket det regnat de senaste veckorna här i Skåne lär det inte hjälpa hur mycket vatten vi än lägger på, tyvärr.
 
Allt kommer att sjunka ner i sanden tills den är mättad, tyvärr. Men om ni har tillgång till en lastmaskin och kapar av 20-30 cm av sanden, lägger en markduk och sen lägger tillbaka delar av sanden uppblandad med stenmjöl och fint grus (inte mer sand) så har ni en hygglig budgetbana :up:
Tack! Det låter som att det kan vara en idé. Hur hållbar är egentligen en markduk? Ridbanan används inte jättemycket (knappt alls pga underlaget) och även om underlaget blir perfekt kommer den att användas max 2 timmar om dagen.
 
Markduk finns i massor av modeller, så hållbarhet beror nog på vilket användningsområde den är tänkt för + tjocklek och pris.
Det finns speciella dukar för ridbanor, för vägar, för upplag, för grusgångar mm. Så det är nog att jämföra priser och hur mycket ni vill kosta på ridbanan.

En bra markduk och ett nytt underlag, passa gärna på att dika också om det är blötområde, så håller banan många år.
Men den måste underhållas med harvning eller krattning och vatten om den blir för torr.
Det är ju lite pyssel med att hålla en bana fin - men väl värt när man rider på den :up:
 
Tack! Det låter som att det kan vara en idé. Hur hållbar är egentligen en markduk? Ridbanan används inte jättemycket (knappt alls pga underlaget) och även om underlaget blir perfekt kommer den att användas max 2 timmar om dagen.
Mycket hållbar skulle jag säga, om man inte väljer en billig och tunn. Den bör ju vara avsedd för ändamålet.
Det är ju inte så att hästarna kommer gå direkt på duken.
Du måste ju ha väl tilltagen tjocklek på materialet, men ändå inblandat så pass med stenmjöl eller annat bärande material att de inte sjunker till "botten".
De krafter som blir av att de kliver på det som täcker den och materialet där rör sig klarar den lätt.
 
Ni kan inte flytta banan till ett ställe som inte är förstört? Låta den här gamla banan vila några år så den sätter sig ordentligt?
 
Med tanke hur mycket det regnat de senaste veckorna här i Skåne lär det inte hjälpa hur mycket vatten vi än lägger på, tyvärr.
Har ni kombinerat regnet med att sladda flitigt, dvs dagligen? Det är den kombinationen som behövs. Och banan ska sladdas, absolut inte harvas. Min satte sig efter en tids noggrann skötsel. Men funkar inte det är det markduk och nytt underlag som gäller.
 
Kan verkligen ren sand någonsin sätta sig? Jag trodde sant liksom alltid rullade då det är runda korn, medan t.ex. stenmjöl är kantigt och kan sätta sig?

Red ett tag på en ridbana som var gjort på sandgjord, det låg stenmjöl överst, men ibland kröp sanden upp på några ställen och det var verkligen obehagligt att rida där då, var så otroligt mjukt där sanden krupit igenom.
 
Kan verkligen ren sand någonsin sätta sig? Jag trodde sant liksom alltid rullade då det är runda korn, medan t.ex. stenmjöl är kantigt och kan sätta sig?

Red ett tag på en ridbana som var gjort på sandgjord, det låg stenmjöl överst, men ibland kröp sanden upp på några ställen och det var verkligen obehagligt att rida där då, var så otroligt mjukt där sanden krupit igenom.
Tror faktiskt inte att ridbanan kan sätta sig. Den är inte direkt nygjord, om man nu säger så.

Det vi funderar på att pröva är att hyra en ångvält och verkligen pressa ihop sanden och sedan sätta stenmjöl på.

Någon som har erfarenhet av det?
 
Tror faktiskt inte att ridbanan kan sätta sig. Den är inte direkt nygjord, om man nu säger så.

Det vi funderar på att pröva är att hyra en ångvält och verkligen pressa ihop sanden och sedan sätta stenmjöl på.

Någon som har erfarenhet av det?
Jag har ingen erfarenhet, men känns väl som attan behöver ha en markduk eller liknande? Annars kommer ju allt bara åka ner i sanden.

Förstår att det är himla trist. Personligen hade jag nog bytt stall, det där är ju inget som kommer bli ridbart i närtid?
 
OM jag minns rätt så är det ungefär sånt underlag som Falsterbos gräsbana ligger på. Som är utmärkt för en gräsbana. Men jag kan förstå att det inte funkar som sandbana.
Jag tror, som någon skrev, att man måste skapa ett bra underarbete och lägga sanden uppepå det för att få det att fungera.
 
OM jag minns rätt så är det ungefär sånt underlag som Falsterbos gräsbana ligger på. Som är utmärkt för en gräsbana. Men jag kan förstå att det inte funkar som sandbana.
Jag tror, som någon skrev, att man måste skapa ett bra underarbete och lägga sanden uppepå det för att få det att fungera.
Lite så tänkte jag också fast jag vågade inte skriva. Köp fotbollsgräsmatta, färdigodlad på rulle, och lägg på banan. Sköt den sen efter konstens alla regler , det är ju lite speciellt eftersom det är grus under men det där kan väl grösmatteodlarn. Kanske måste vattna en del? Min gräsbana fungerar bra men det är nog mer två timmar i veckan än två timmar per dag.
 
OM jag minns rätt så är det ungefär sånt underlag som Falsterbos gräsbana ligger på. Som är utmärkt för en gräsbana. Men jag kan förstå att det inte funkar som sandbana.
Jag tror, som någon skrev, att man måste skapa ett bra underarbete och lägga sanden uppepå det för att få det att fungera.
Det är bara så surt att förra ägaren hyvlade bort all jord och gräs.
Den hade nog annars varit en utmärkt gräsbana.
Jag funderar faktiskt på att rida i hagen istället, där är underlaget betydligt bättre…

Kanske göra om ridbanan till lösdrift och (del av) lösdriften till ridbana istället?

Eller odla gräs, eller konstgräs som någon (?) föreslog?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: warg
·
Anläggning Vi har en ridbana till vårat stall på 25x60 m som är anlagd tror vi på 90-talet. Vi försöker underhålla den med att sladda regelbundet...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mackan
·
Anläggning Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring. Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter...
Svar
17
· Visningar
3 373
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp