Ridbana på vintern

ahdvgh

Trådstartare
Hej!
Jag bor i södra finland och marken börjar frysa nu. Vi har en ridbana på stallet men inget ridhus och det finns inte heller ett i närheten.
Hur brukar ni göra på vintern? Underlaget är en grusblandning och den fryser riktigt fast. Kan man ta en pinnaharv för att lösa sanden (som på bilen nedan)

Alltså hur kan man göra för att f en ridbar paddock på vintern?



Planharv-röd-avstånd-webb1.jpg
 
Harva och hoppas att det fryser jämt och fint så man kan rida även när den är frusen :).
Så blir det bra när det kommer snö på det också :).
 
Ju torrare sanden är, desto mindre fryser den. Det är ju inte själva sanden som fryser utan vattnet i underlaget. En torr bana som bearbetas regelbundet funkar bra i rätt många minusgrader
Vi sladdar varje dag och saltar spåret och de ridvägar vi vill hålla mjuka. NaCl hjälper ner till ca -7 grader, MgCl några grader ytterligare.
 
Har väldigt svårt att tro att någon harvar en ridbana dygnet runt varannan timme.

Har sladdat innan det fryser till och sedan plogat om det kommit mycket snö. Förra året när det var extremt mycket snö använde dock ingen ridbanan då det blev för mycket jobb att hålla den ridbar. Men en normal vinter så har det räckt och salta ofta och harva vid behov.
 
Japp
Det är sån stor harv som man drar bakom traktorn. Djupharv?

Troligtvis har er ridbana något annat underlag än ren sand och troligtvis är den ridbar inte pga att den harvas så ofta som du redovisar. Dvs är den ridbar och tiptop vintertid så är det inte för att den harvas dygnet runt med timmesintervaller.
 
Senast ändrad:
Men va alltså?! Det låter ju helt sjukt. Hur många nyttjar banan? Och vem betalar för det?

Det är ridskola 3 dagar i veckan och dieseln betalas till stor del av den. Sen är det mycket privatlektioner på andra dagar.
Jag vet inte helt hit dom orkar sova i skift för att harva banan men så gör dom.
 
Troligtvis har er ridbana något annat underlag än ren sand och troligtvis är den ridbar inte pga att den harvas så ofta som du redovisar. Dvs är den ridbar och tiptop vintertid så är det inte för att den harvas dygnet runt med timmesintervaller.

Tipptopp skulle jag inte vilja kalla den. Jag personligen undviker att rida på den om det regnat då underlaget flyter omkring.
Och om dom inte harvar så är den stenhård för det är mycket vatten i den och vatten fryser
 
På vintern är A och O att röra om i grytan ofta så att säga. Gör man inte det byggs det snabbt upp ett dåligt underlag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 265
Senast: ufot
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 535
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp