Ridbana utan matta?

J

jezzibell

Hej,
Ska bygga ridbana om ca 2 veckor. Grävaren jag anlitar har hört att man INTE ska lägga matta, eftersom den kan krypa upp och göra så hästarna snubblar på den?

Eftersom jag följer de flesta trådarna här på hästverksam så blev jag jätteförvånad...

Dränera ordentligt, skala av och jämna till och sedan på med ca 10-15 cm 08.

Jag tänker att det skulle växa upp gräs i padocken?
Tacksam för lite råd här eftersom vi strax sätter igång...

Samt, jag har sett ett padockstaket som säljs på N__d-P--t och undrar om den är bra och prisvärd? Ska man gräva ner plintar till dom? (tänker isf att grävaren fixar det direkt).
 
Sv: Ridbana utan matta?

Jag är absolut ingen expert men planerar egen ridbana så jag har läst lite grann. Visst kan mattan krypa upp om den ligger för ytligt. 10-15 cm är inte så mycket, jag tycker det låter i minsta laget nästan. Vad är det för mark i botten? Sandjord, lerjord? Har grävaren anlagt ridbanor tidigare?
 
Sv: Ridbana utan matta?

Det största problemet är inte att det växer upp gräs på ridbanan, det försvinner för det mesta när du sladdar/harvar ridbanan och skulle det trots allt vara kvar så är det bara att spruta bort det.

Det stora problemt är att gruset/sanden/paddex/... trampas ner i marken under och blandas upp med jord - vilket blir skitdåligt på ren svenska !

Det jag skulle rekommendera är:

1. skala av all matjord.

2. lägg bärlager (grovt krossat typ 0-40)

3. lägg på geotextil av lämplig brukningsklass (grovt krossmaterial ställer
högre krav på geotextilen)

4. lägg på 10 cm stenmjöl 0-2 som vattnas och packas.

5. lägg max 10 cm grus 0-8, lägger man på 15 cm direkt så blir banan
djup och tung = inflammationer i senor och annat elände. Det är bättre
med en för hård bana än en för mjuk bana så därför ska man försiktig och
inte lägga på för mycket material på en gång, man kan ju alltid lägga på
mera grus efter ett tag medans det är svårare att "skala av" och få det
bra.
 
Sv: Ridbana utan matta?

Håller med i allt Anna_ skriver och tillägger att min drömbana är samma som grusfotbollsplanerna. Fast men inte stenhård. Mjuka och djupa underlag är döden för hästben.

Vet inte riktigt hur det kommer sig att så många tror man har duk för att undvika ogräs, ogräs frösår sig uppifrån. Kan det vara en förväxling med de svarta dukar som numera ofta läggs i större offentliga rabatter (med hål för buskar etc) just för att hindra ogräsväxt innan buskaget hunnit etablera sig och ta ljus från just eventuellt ogräs?
 
Sv: Ridbana utan matta?

Det största problemet är inte att det växer upp gräs på ridbanan, det försvinner för det mesta när du sladdar/harvar ridbanan och skulle det trots allt vara kvar så är det bara att spruta bort det.

Det stora problemt är att gruset/sanden/paddex/... trampas ner i marken under och blandas upp med jord - vilket blir skitdåligt på ren svenska !

Det jag skulle rekommendera är:

1. skala av all matjord.

2. lägg bärlager (grovt krossat typ 0-40)

3. lägg på geotextil av lämplig brukningsklass (grovt krossmaterial ställer
högre krav på geotextilen)

4. lägg på 10 cm stenmjöl 0-2 som vattnas och packas.

5. lägg max 10 cm grus 0-8, lägger man på 15 cm direkt så blir banan
djup och tung = inflammationer i senor och annat elände. Det är bättre
med en för hård bana än en för mjuk bana så därför ska man försiktig och
inte lägga på för mycket material på en gång, man kan ju alltid lägga på
mera grus efter ett tag medans det är svårare att "skala av" och få det
bra.

Hur djupt/tjockt bärlager?
 
Sv: Ridbana utan matta?

När vi skullle göra vår paddock ville vi helst inte ha matta eftersom marken hade en väldigt bra naturlig dränering och jag har hört att matta kan förstöra dräneringen pga att mjölet som finns i grusblandningar täpper igen porerna i mattan och gör att du efter några år har en paddock med pölar. Vi hade hit en grävare som grävde ut all matjord, ca 50-70 cm, under detta fanns ren sandjord. På ena sidan paddocken går en grusväg och på andra sidan finns en damm, båda ligger under nivån på paddocken, så inget vatten kommer att rinna ner i paddocken. Han grävde diken på båda långsidorna av paddocken och så lade vi på 15 cm 0-18. Bortfraktning av matjord var gratis eftersom de sålde jorden, det vi betalade för var grävningen och gruset. Nu funderar vi på om vi skall lägga på nåt mer, för jag tycker att stenarna är lite väl stora i gruset, men det fungerar annars utmärkt att rida i den som den är. Det som är lite kul är att vår paddock blev så bra som den blev till en förhållandevis billig peng (ca 40.000) och jag vet andra som lagt ner sexsiffriga belopp och har paddockar som inte går att rida i.
 
Sv: Ridbana utan matta?

Vilka ultimata förutsättningar! Lätt att spara pengar när det är så bra grund som sandmark. Verkligen avundsvärt!
 
Sv: Ridbana utan matta?

Med väl avvägd bombering av ridbanan så blir det inga pölar, ytvattnet rinner av och det vatten som går igenom tas upp av banans dräneringssytem.

Är det inte optimal naturlig dränering av backen (läs dikat på sidorna och ridbanan mycket högre än omgivande mark) så bör man ju lägga ner halvgenomsläppliga dräneringsrör under ridbanan.

Det stora problemet med billiga lösningar är att dom ofta inte håller i längden.

Den optimala ridbanan byggs på samma sätt som en vägkropp... och vägverket skulle aldrig komma på iden att bara köra ut sand direkt uppepå jorden och tro att det skulle hålla.

Det är några ofantliga påkänningar när en 700 kg häst galopperar omkring och det som händer vid fuskjobb är att tramplagret trycks ner i materialet under och blandas upp med detta - mao så kommer gruset som las på i din paddock att blandas upp med sandjorden som ligger under....

Jag har hemma en underhållsväg som tidigare ägare har gjort från befintligt material på sandjord, skitdåligt på ren svenska och den går inte att köra på med hjulfordon stora delar av året trots att den ligger högt och är väldigt väl dränerad.

Hade man byggt en ridbana direkt uppepå marken där så hade man fått schakta bort alltihop och göra om...
 
Sv: Ridbana utan matta?

Har du minsta lerjord så rekommenderar jag matta.

Vi har lerjord och anläggaren vägrade lägga matta. Det kostade honom 3 års leveranstid och 60.000 kr utöver det jag betalde.

Så det blev en dyr erfarenhet för honom - och därefter har de också ändrat rekommendationerna.
 
Sv: Ridbana utan matta?

Tack alla för svar!
Då får det bli en matta ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Amk
·
Anläggning Vi ska anlägga ridbana. Det lutar mycket där den ska bli så vi kommer Gräva och inte fylla upp där den är lägre. Den är en ekonomisk...
Svar
11
· Visningar
892
Senast: warg
·
Anläggning Jag byggde min budget ridbana för två år sen. O det blev ju helt fel så här i efterhand. Vi plöjde upp en yta för att jämna ut grunden...
Svar
2
· Visningar
1 461
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 269
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp